Det er med skrekkblandet fryd jeg tar inn over meg at nå står det en Tesla i min egen garasje. Er det begynnelsen på et ekte kjærlighetsforhold, eller skal det bli en kamp mellom det gode og det onde i årene som kommer?

Tekst og foto: Sven Furuly

Tiden går fort. Det du tror hendte for noen få år siden er ofte fem år, og tenker du at en hendelse ligger fem år tilbake i tid, er ofte sannheten at det handler om ti år. Hvor lenge er det siden du hørte om Tesla for første gang, og så en av de første Tesla Roadster som rullet på norske veier? Det kan faktisk være ni år siden, for ved utgangen av 2010 talte Norsk elbilforening opp 35 norsk-registrerte Tesla Roadster. En bil for ”elbil-freaker” tenkte jeg, og nøt bokserklangen i min Porsche 911.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

turbopower

 

Et år senere var Model S et faktum. Mens jeg var redaktør for Bilmagasinet og kjørte hybridbil og hadde en liten Think City som et elektrisk ”eksperiment”, begynte bekjente med interesse for teknikk, sans for det uvanlige og øye for lave driftskostnader å bestille sin første Model S. De utgjorde en stadig voksende ”menighet” der et hvert kritisk spørsmål eller en innsigelse fra ”folk flest” enten forble ubesvart eller bagatellisert til at spørsmålsstilleren ”ikke forstod”…

Det gikk raskt opp for meg at fenomenet Tesla delte folk i to grupper. Enten var man for Tesla, og så på Elon Musk som en visjonær teknologi-pioner, eller så tilhørte man en gruppe der sannheten er at ”skikkelige” premium biler kommer fra Tyskland, de evigvarende hverdagsbilene kommer fra Japan og budsjettbiler er produsert i Korea. Elbiler er for ”pingler” – var en standardfrase som gikk igjen i innlegg på facebook, og spådommer om Teslas snarlige død var også en gjenganger.

Ritualet for utlevering av nye Tesla Model 3 er raskt og effektivt. Det blir mange tusen biler i år

Nå er 35 Tesla roadstere vokst til mer enn 30 000 leverte Tesla i Norge, og fortsatt er det bare et fåtall bilmerker som tilbyr elektriske biler. Slike biler er bare for spesielt interesserte, sa man lenge i tyske styrerom, og smilte over ”Der Verrückte Amerikaner” som trodde han kunne tale mer enn 100 år biltradisjon midt i mot, og lansere elektriske biler i konkurranse med tunge og eksklusive varemerker som Audi, BMW og Mercedes. Men plutselig var det mange industrifolk som skjønte at de ikke hadde fulgt med i timen.

Flere kunder får utlevert bilen samtidig i den store nybilhallen til Tesla i Drammen

Min ”flørt” med en Think City var kortvarig, men jeg hadde fått smaken på elbil. En Tesla var jeg imidlertid ikke moden for. Riktignok har jeg troverdige venner som raskt kjøpte en Tesla Model S, og fortsatt hevder at de har vært helt problemfrie, men kritikken, klagene og manglende kundeoppfølging har vært en gjenganger i sosiale medier gjennom en årrekke. Takke meg til en elbil fra Toyota – som har levert meg flere problemfrie Prius hybridbiler gjennom en årrekke. Problemet er bare at Toyota ikke lager rene elbiler.

Under den første internasjonale prøvekjøringen av Hyundai Ioniq sommeren 2016 forsvant all tvil. Selv uten å kikke i retning Tesla hadde de elektriske bilene fått store nok batterier til å gi akseptabel rekkevidde, Nissan Leaf hadde rundet sine første 100 000 solgte biler, og VW skjønte at veien ut av ”Dieselgate” var gjennom fokus på den elektriske utgaven av Golf. I forkant av dette lanserte Tesla sin Model X, historiens mest avanserte elektriske bil. En stor SUV med mange kompliserte mekaniske løsninger. Ingen kan nekte for at ikke problemene var mange, og det er heller ikke feil å si at Teslas serviceorganisasjon i Norge og deleforsyningen fra USA ikke hadde kapasitet til å håndtere disse utfordringene, samtidig som salget økte med nærmest eksplosiv hastighet.

Det er ingen overdrivelse å si at nervene var litt i ulage når tiden var inne for å godkjenne bilen

Jeg fikk min Hyundai Ioniq i 2017 og det har vært et vidunderlig kjæresteforhold. Myk, vennlig, smidig og rimelig i kosten. Et batteri på bare 28 kWh er ikke mye å snakke om i Tesla-sammenheng, men koreanerne har litt å lære fra seg når det gjelder lavt strømforbruk. Et forbruk på rundt 120 Watt/km ved pen kjøring i det daglige er nesten like oppsiktsvekkende som da jeg startet midt i Måbødalen med en campingvogn bak Tesla X og brukte 944 Watt på hver av kilometerne opp til Vøringsfossen…

Ståle Frydenlund (t.v.) bestilte bilen, og det var han som fikk kjøre den de første kilometerne

Ståle Frydenlund, Senior Kommunikasjonsrådgiver i Norsk Elbilforening er en ihuga elbil-entusiast og Tesla-eier. Han hadde allerede kjørt Model S en stund da han bestemte seg for å bestille en Tesla Model 3 for snart tre år siden. Men tre år er også lang tid. Faktisk så lang tid at det ble et nytt barn i familien, innen Elon Musk bestemte seg for å begynne leveringen av Model 3 i Europa. Et barn til, og en litt mindre bil, fremstod som en dårlig kombinasjon, og det var da Ståle fant ut at hans tidlige bestilling uansett måtte komme en annen elbil-entusiast til gode – og det syntes han burde være meg!

Nja… jeg er ikke den som har gått rundt og lovprist Tesla. Snarere tvert i mot. ”Verdens beste elbil, men et skrekkelig industriprodukt…” er en uttalelse jeg skal være ærlig nok å si at er kommet ut av min munn mer enn en gang. Men jeg kjenner flere som er fornøyde Tesla-eiere, enn jeg kjenner misfornøyde, og det er da noe… Men meg som Tesla-eier? Jeg tenkte at en Hyundai Kona EV eller Kia e-Niro kunne gi meg den rekkevidden jeg egentlig hadde lyst på, selv om 270 WLTP –kilometer rekkevidden til Ioniq aldri har skapt problemer. Vel, fruen har klagd litt over kalde føtter i blant, men litt får man tåle for å slippe å bruke for mye tid på ladning…

Men 560 kilometer er jo dobbelt så lang rekkevidde, og firehjulsdrift er et ”must” når du har hytte på fjellet og ikke alltid kan stole på at de siste kilometerne er brøytet. Jeg var både klam i hendene og løs i magen når depositum og forskudd på en Tesla Model 3 Long range med Dual Motor var forsvunnet fra kontoen. Jeg skulle bli Tesla-eier og begynte å lese alle innlegg og kommentarer på sosiale medier med et enda mer kritisk blikk. Hadde jeg virkelig sviktet kjærligheten til min Ioniq for en mørk eksotisk skjønnhet med et frynsete rykte? Var jeg riktig vel bevart, der både Jaguar og Audi nå begynte å vise frem sine nye elbiler?

Artikkelen fortsetter etter annonsen

turbopower

 

Det var ikke så lett å få betalt bilen. Kontonummeret var et såkalt IBAN-nummer, og penger lot seg ikke overføre i nettbanken på vanlig måte. Noe måtte være feil? Mitt første møte med Teslas kundetelefon, uendelige venting i en talemaskinkø, og aldri noe svar, var et faktum. Min mistenksomhet var vekket, men jeg løste det uten hjelp fra noen i Tesla ved å benytte utenlands-betaling. Noen dager senere kom det en e-mail om at bilen var klar til utlevering i Drammen. Det var bare et problem, og det var at jeg var i Spania og prøvekjørte den nye Toyota Corolla den dagen. Ny telefonkø uten respons. Et google-søk på nettet avslørte en e-mail adresse til Tesla i Drammen. Jeg sendte en mail og ga meg til å vente. Responsen uteble, men så tenkte jeg på ”selgeren” jeg hadde snakket med i forbindelse med den endelige spesifiseringen av bilen. Han hadde et annet telefonnummer, enn de ordinære Tesla-numrene. Han svarte, lovet å prøve å flytte utleveringen til dagen etter, og bekreftet at jeg alltid kunne ringe ham om det ”var” noe. Om han satt nord eller vest i Oslo? Han sitter i Amsterdam…

LES OGSÅ: Tesla Model X er SUV’en for deg som skal ha både firehjulsdrift og trekke henger

Heldigvis hadde jeg bare noen dager før utleveringen av min bil fått kjøre Model 3 Performance noen timer. Da fikk jeg en grundig ”briefing” og gjennomgang av bilen av Nora Wisløff Egenæs fra kommunikasjonsavdelingen til Tesla i Oslo. Den første testen av Tesla Model 3 Performance ble en fantastisk opplevelse, og for første gang kjente jeg virkelig et sug etter å få møte min nye utkårede for første gang. Avtale ble gjort med Ståle om at vi begge skulle være sammen på den første ”daten” – og at det var han som skulle få den første dansen, siden det var han som hadde tatt det opprinnelige initiativet!

Jeg fikk også et telefonisk svar på mailen min til Tesla i Drammen. Men da jeg ringte nummeret tilbake var også dette som tidligere erfart: Et ”enveis” nummer som bare førte meg tilbake til en talemaskin. På vei til Drammen ble jeg oppringt for å bekrefte at jeg var på vei til avtalt tid. Samtalen ble brutt – og jeg stod igjen uten mulighet for å ringe tilbake. Man kan bli gal av mindre… er det slik man ønsker å bli behandlet etter å ha betalt en halv million kroner på forskudd? Jeg tenkte på en venn som hadde brukt et halvt år på å få høyre bakdør på sin Tesla X justert så den kunne brukes. Han hadde ventet seg mer service for en million kroner, som han sa…

Det ble en høytidsstund i Drammen, og det er utrolig morsomt å få sin aller første helt nye bil

Jeg skjønner at det er mange Tesla Model 3 som skal utleveres i Norge nå. Illusjonen om en høytidelig introduksjon til den ”utkårede” forsvant raskt. Seansen ble mer som et bryllup i Las Vegas. Seks blivende Tesla-eiere ble ønsket velkommen, fikk en rask videopresentasjon av bilens høydepunkter – og deretter ble vi raskt geleidet inn i en hall der et stort antall Tesla Model 3 var oppstilt. Registreringsnummeret visste jeg på forhånd, så det var ikke vanskelig å finne min bil. Pulsen slo hardere, og nervene var i høyspenn. Er alt i orden? Er det noen detaljer som ikke er som de skal være? Er lakken perfekt? Er det noen riper på felgene? De er ikke bare hyggelige, de historiene man har hørt fra USA, om biler som er langt fra perfekte ved utlevering.

Alt er tilsynelatende i orden, og han som er ansvarlig for utleveringen er hyggelig, kunnskapsrik og tar seg god tid til å besvare spørsmål og forklare. Likevel kan jeg ikke fri meg fra å si at det føles betryggende å ha Ståle med. Som en ”dreven” Tesla-eier lar jeg han ta kommandoen, og tenker at han kan forklare meg det som måtte være av spørsmål mens han tar bilen ut av lokalet og jomfruturen er et faktum. Den foregår på sommerdekk, for jeg har selv regissert hvilke vintersko den mørke skjønnheten skal få på seg etter hvert. Turen hjem til Ståle tar 10 minutter, og deretter er tiden inne for å sette kursen mot Oslo. Dette er en gledens dag!

Hvor er det blitt av lufttrykket? Dette, sammen med en skrapelyd, fikk alarmen til å gå hos meg

Noen kilometer før jeg er hjemme forandrer bildet på den store informasjonsskjermen seg. Opp kommer et varsel om feil lufttrykk i et dekk. Så et til. Til slutt er det oransje varsellys og en tydelig beskjed over halve skjermen om at noe er galt med dekkene. Jeg reduseres hastigheten og kjører den siste biten hjem. Da jeg stopper på rødt lys noen hundre meter hjemmefra hører jeg en grusom skarpelyd fra det ene bakhjulet. Noe må ha løsnet! Kan det være noe i tilknytning til dekksensoren som har løsnet og er i ferd med å falle av? Alt jeg har lest om manglende sluttkontroll før utlevering kommer i reprise. Har jeg fått en mandagsbil? Var jeg nøye nok når jeg kontrollerte bilen ved utlevering i Drammen? Skulle jeg ha ventet og heller bestilt en Polestar 2?

På løftebukken for andre gang i løpet av sin første uke. Men nå er det bare et ufarlig dekkskift

Hvor begynner jeg nå? Har jeg en instruksjonsbok? Nei, den ligger på den personlige app-en som jeg enda ikke hadde lastet ned. Hadde jeg et ”Hot-Line” krisenummer? Nei. Ved en ren tilfeldighet ringte de fra kommunikasjonsavdelingen til meg akkurat da. Om jeg var blid? Absolutt ikke! Jeg fikk beskjed om å ringe et nummer til ”veihjelp” – så skulle det løses raskt. Det ble nok en endeløs telefonkø. Hvor er ”hot line” for de store krisene? Etter 45 minutter venting ga jeg opp, og dro ”pressekortet”. En sms, og det ble fart i sakene. Igjen opplever jeg at alle man snakker med i Tesla er hyggelige og løsningsorienterte. Det ble avtalt at bilen skulle hentes senere og Tesla skulle medbringe en lånebil som skulle stå til min disposisjon inntil problemet var løst.

Det er fort gjort å skade felger og sensorer om mann forsøker å legge om selv – bruk fagfolk!

Nå har jeg lest om andre som har fått utlevert sin Model 3 og er godt fornøyd. En dør som må justeres, noen limrester på rattet og annet småplukk synes tydeligvis folk er helt greit. Er det virkelig OK at en bil ikke er 100% feilfri ved utlevering? Det tok ikke lange stunden å fikse opp i mine problemer. En liten stein hadde blitt slynget opp av hjulet og hadde kilt seg fast mellom bremseskive og bremseskjold. Løst på under et minutt, og naturligvis ikke Tesla sin feil. Alle dekktrykksensorene ble kalibrert på nytt, og dermed var også det problemet løst. Ingen ”megafeil”, men en skuffende førstegangsopplevelse. Når jeg leser om folk som diskuterer på facebook å ”reboote” elektronikken på grunn av feilmeldinger på displayet et kvarter atter at de har fått bilen, blir jeg blek bare ved tanken….

Dekkomlegg er ingen jobb for amatører, men Cristian Rotaru hos Dekkmann kan sitt fag

Endelig er vinterdekkene kommet på, og det ble en gledelig overraskelse. Tesla Model 3 levert med 18” hjul har Michelin Pilot Sport sommerdekk som standard. Dette er dekk konstruert for å bidra til sportslige kjøreegenskaper, noe som innebærer at de har en ganske hard gummiblanding. Med temperaturer på bare et par plussgrader blir de enda hardere, og enda mer støyende. Trolig er det nye Continental Viking Contact 7 piggfrie vinterdekket det aller mest støyfrie på markedet i denne dimensjonen. Med sitt 71 decibel støynivå ble det virkelig stor forskjell på lydkomforten i Model 3 etter å ha fått vinterdekkene på bilen. Friksjonsdekk har en mykere gummiblanding, og dette er noe de aller fleste vil oppleve, om enn ikke en like stor forbedring som med ”silent” teknologien til Continental.

Endelig står bilen tilkoblet til min egen wallboks og kan lades opp for den første langturen

Gratulerer med ny Tesla, er det mange som har uttrykt. Hvordan er den, har andre spurt. Jeg har ikke svart noen. Først nå, en uke etter at jeg fikk bilen, er den klar til å nytes. Den skal bli min referanse – sammen med Ioniq’en – i arbeidet med å teste andre elbiler og følge utviklingen fremover. Det er ikke mer enn et par dager siden jeg kjørte Audi e-tron og Jaguar i-Pace, så det mangler ikke på sammenlikningsmuligheter. Tesla Modell 3 er pirrende, den er berusende kvikk og har et smekkert ytre. Tesla har dyktige og imøtekommende medarbeidere og er et spennende produkt. Men  kommunikasjonsmulighetene jeg har som kunde får meg til å se på flyselskapet Ryanair som kundevennlig, og det har du vel aldri hørt noen si? Jeg regner forøvrig med å kjøre bilen minst 25 000 kilometer, og lover å holde alle Bilmagasinets lesere oppdatert på hvordan det er å leve med min Tesla Model 3, hvilke brukserfaringer jeg gjør, og om det blir gode eller onde dager!

 

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev