Veksten i elbilsalget har på ingen måte flatet ut i vinterkulda. Januar-tallene viser en kraftig vekst i antall nyregistreringer, og elbil-andelen er mer enn dobbelt så høy som i januar 2018.

Tekst og foto: Sven Furuly

Den kraftige elbil-veksten i Norge fortsetter inn i nyåret med uforminsket styrke. En ting er fulle ordrebøker og lovnader om leveringer et år frem i tid, mens noe annet er utlevering og førstegangs-registrering av nye elbiler. Det er Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) som utarbeider de offisielle statistikkene, og januar-tallene viser at det ble registrert 3401 batteridrevne elbiler i Norge. Sett i forhold til det totale personbilsalget på 9004 biler totalt, gir dette elbilene en markedsandel på 37,8 %. – når vi også inkluderer de 6 hydrogendrevne elbilene som ble levert i januar. Veksten i forhold til januar i fjor er på 60,8% – og fortsatt venter Norge på de første leveringene av store volumselgere som Audi e-tron og Tesla Model 3.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

 

Fjorårets elbil-vinner Nissan Leaf har rykket ned en plass i årets første måned med 673 registrerte biler, mens førsteplassen er overtatt av erke-rivalen VW e-Golf som greide å oppnå 790 utleveringer i januar. BMW i3 nyter fortsatt høy respekt i markedet, og 619 nye i3 fikk norske skilter i januar. Det er også tydelig at skipene fra Korea har fått med seg en god slump elbiler til Norge. Hyundai Ioniq electric og Kona electric er med henholdsvis 366 og 326 utleveringer Norges fjerde- og femte mest solgte elbiler i januar. Renault Zoe, som har solgt jevnt over lang tid, ligger på en sjetteplass – med 155 utleveringer.

Volkswagen e-Golf ble den mest registrerte elbilen i Norge i januar 2019 med 790 eksemplarer

Tallene for den Kia Soul EV er litt vanskeligere å definere nøyaktig. Svært mange Soul EV kommer til den norske importøren som en-dags-registrerte ”bruktimporterte” biler, og ettersom det samlede antallet elbiler i ”sekkeposten” bruktimporterte utgjør 784 biler, har vi ikke greid å beregne et korrekt tall, men det er grunn til å anta at mellom 2- og 300 Soul EC er blant de 3401 leverte elbilene i januar. Også de 8 første Audi e-tron og de 17 første Tesla Model 3 ble nyregistrert i årets første måned. Tesla Model X ble Norges 7-mest registrerte elbil med et antall på 150, mens Jaguar leverte 49 i-Pace i januar

Hyundai har levert nesten 700 elbiler i januar, fordelt jevnt på både Kona EV og Ioniq electric

Salget av hybridbiler ligger litt svakere enn tallene for samme periode i fjor. Personbilmarkedet totalt hadde en tilbakegang på 2,2%, mens hybridbilene har hatt et større fall. For oss kan det se ut som at den store elbil-veksten også har spist av hybridbil-salget, men modellskifter kan også påvirke dette. Et eksempel er Toyota Rav4, der utleveringer av en helt ny modell begynner i februar. Det skal bli interessant å måle en hybridbil-svikt på 17,4% i januar, mot februar-tallene. De svakere tallene gjelder både for hybrider og ladehybrider. Når de batteridrevne elektriske bilene vokser som de gjør, faller markedsandelene for biler drevet av fossilt drivstoff nærmest tilsvarende. Bare 17,4% av alle nyregistrerte personbiler i januar hadde dieselmotor, mens tallet for rene bensinmotor-drivlinjer er 19% Norges mest solgte bilmerke i januar 2019 er Volkswagen.