Med Norgespremiere hos den største Audi-forhandleren i Norge gikk teppet endelig opp for e-tron, den første helt elektriske Audi. Mer enn et tusen interesserte hadde forhåndspåmeldt seg, og over 6500 nordmenn står nå på reservasjonslisten

Tekst og foto: Sven Furuly

Det er ingen overdrivelse å si at forventningene til den nye Audi e-tron har vært store hos den norske importøren. De har har mange leads, som igjen har ført til at interesserte har satt seg opp på reservasjonslister. e-tron er nå satt i produksjon, og de første mediene har også fått anledning til å kjøre e-tron i utlandet. Kommentarene er positive, og alt ligger til rette for at Audi har skapt en elbil-suksess. Dette har potensielle elbil-kjøpere fått med seg, og det var svært folksomt under Norgespremieren hos Møller Oslo Vest på Lilleaker i Oslo Vest, som er Norges største Audi-forhandler.

Mer enn 1000 personer hadde forhåndspåmeldt seg til e-tron premieren hos Møller Oslo Vest

I september var nesten hver annen personbil som ble solgt i Norge en elbil, og målt i antall solgte elbiler er Norge nå det tredje største elbil-landet i verden, etter folkerike nasjoner som Kina og USA. Nordmenns appetitt på elbiler synes for øyeblikket grenseløs, og ventelistene er lange – uansett hvilken merkeimportør vi spør. Også mange europeiske land merker nå en stigende etterspørsel etter elbiler, og flere premium bilmerker som Audi, BMW, Mercedes og Porsche ser at det tyske markedet nå begynner å bevege seg med økende hastighet. Det er lite sannsynlig at Angela Merkels mål om at en million elbiler skulle rulle på tyske veier innen 2020 blir innfrid, men antallet øker for hver dag. Med e-tron er Audi det første tyske ”premium” bilmerket som har sin elbil på plass. Mercedes EQ kommer først senere i 2019, og en elektrisk BMW, større en dagens i3, kommer enda litt senere. Blant “premium” merkene er bare Jaguar som hittil har lansert sin I-Pace i Norge, og dermed utfordret Teslas monopolsituasjon. Men Audi følger nå hakk i hæl, og de første norske kundene får sin bil levert i januar. Mange av disse kommer til å bli levert fra nettopp Audi-forhandleren på Lilleaker, så det var neppe helt tilfeldig at dette stedet ble valgt til premieren.

De første norske kundene har stått på venteliste lenge, men kan glede seg over å få bilen i januar

Både Direktør for Audi i Norge, Elin Sinervo, og Salgssjef for Audi i Møller Oslo Vest, Michael Helgerud, forteller til Bilmagasinet at det har vært en ekstrem forhåndsinteresse for e-tron. Denne forhandleren står normalt for ca 10% av Audi-salget i Norge, men for denne elbilen er oppmerksomheten fra interesserte kjøpere i Oslo Vest enda større. ”På samme måte som andre elbil-leverandører har også vi gitt potensielle kjøpere muligheten til å sette seg på en reservasjonsliste. Importøren har i dag 6500 interesserte på en slik liste, og av disse er 1050 stk fra Møller Oslo Vest”. For å sette dette litt i perspektiv til leveringssituasjonen, har vi fått opplyst at Norge får 650 biler totalt i den første leveringsperioden i 2019.

Elin Sinervo er Direktør for Audi i Norge. Hun gleder seg over den store forhåndsinteressen for e-tron

Med sin rekkevidde på 400 km ligger Audi e-tron litt bak flere elbiler som er på markedet i dag, men takket være avansert firehjulsdrift, god innvendig plass, et stort bagasjerom og mulighet for å trekke en tilhenger på inntil 1800 kg, kan e-tron være elbilen mange har drømt om. Biler som Opel Ampera-e og Hyundai Kona har vist at når rekkevidden og prisen stemmer, er det mange som ønsker seg en elbil. At Tesla X også har solgt svært godt i Norge skyldes ikke minst firehjulsdriften og muligheten til å trekke en tilhenger. At Jaguar I-pace bare har lov til å trekke 750 kg ble nok en overraskelse for mange, og dette vil utvilsomt få enda flere nordmenn til å kikke i retning av e-tron. Den har også en svært effektiv regenerering av energi og en ombordlader som tillater høy ladeeffekt fra både dagens og morgendagens hurtigladere – inkludert trådløse løsninger. Med en grunnpris som starter på 651 900 kroner inkludert leveringskostnader til Oslo (pristilleggene til andre byer kjenner vi foreløpig ikke) er det “mye bil” for pengene, sammenliknet med en Audi der det sitter en bensin- eller dieselmotor under panseret. Detaljer som luftfjæring, 360 graders kamera og flere førerassistansesystemer er inkludert i grunnprisen. Til lanseringen har importøren i samarbeid med Audi tatt frem to spesielt utstyrte spesialmodeller. Den ene, Edition 1, kjennetegnes av sin ”Antigua” blå lakkfarge og detaljer i oransje, mens ”Limited” kommer litt senere, i fargene sort og ”Typhon” grå.

Bagasjerommet, firehjulsdriften og den gode rekkevidden gjør dette til en elbil mange ønsker seg

Bilen vil også være utstilt på Lilleaker i Oslo Vest tirsdag den 23, før den flyttes til neste norske by for premierevisning. Sjekk hos din lokale forhandler om e-tron kommer til en plass nær deg…