Valg av riktig vinterdekk er komplisert. Har du en stor og tung SUV er det enda mer krevende å finne de dekkene som passer best til denne biltypen, og egenskapene du er ute etter. Du har flere valgmuligheter, men det er store forskjeller på den sikkerheten de ulike dekkmerkene gir.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Ville-Veikko Heinonen

Som om ikke det å finne det beste dekkmerket er utfordrende nok, må du også ta stilling til hvilken type vinterdekk du skal sette på bilen. Om skal du ha nordiske piggdekk eller piggfrie vinterdekk, såkalte friksjonsdekk, er bare et av spørsmålene. Begge har både fordeler og ulemper når vi sammenlikner alle egenskapene opp mot hverandre. De kontinentale (CE) vinterdekkene representerer en tredje kategori.

Vår vinterdekktest, som går over mange måneder, er et samarbeidsprosjekt over landegrensene. Testansvarlig, som nå er redaktør for Bilmagasinet, har årelang erfaring i testing av både sommerdekk og vinterdekk. Disse testene har vært publisert av norske og svenske Auto Motor og Sport gjennom flere år, foruten publikasjoner som Motormännen i Sverige, og tidsskriftene Motorføreren og Bobil & Caravan-magasinet i Norge. Årers test av SUV-dekk blir også publisert i Nord-Amerika.

I tillegg til objektive målinger blir det gjort subjektive bedømninger av dekkets egenskaper

Et av målene med testen har vært å se på hvordan piggdekk, piggfrie dekk og CE friksjonsdekk oppfører seg under ulike kjøreforhold. Det er teknisk umulig at et dekk med maksimalt grep på speilblank is også har de beste egenskapene på tørr asfalt i høye hastigheter. Dekkutvikling handler om kompromisser, men også om erfaring i konstruksjon av stamme, gummiblanding, lamellens utforming og mønster. For piggdekkene handler det også om piggens utforming, plassering og antall.

Vinterdekk må også kunne gi et sikkert og stabilt grep på både våt og tørr asfalt

Testbilen er en Porsche Cayenne, og dekkdimensjonen er 275/45 R20 XL. Denne dimensjonen (eller nærliggende dimensjoner) passer til av en lang rekke populære SUV’er på det norske markedet. Noen eksempler er Audi Q5 og Q7, BMW X5, BMW X6, Jaguar F-Pace, Jaguar I-pace, Mercedes GL, Porsche Macan, Tesla Model X, Volvo XC 60/90 og VW Touareg, foruten en lang rekke eldre SUV’er på markedet. Resultatene gjelder kun for de aktuelle modellene som er testet fra de enkelte dekkmerkene, og er ikke overførbare til andre modeller fra samme dekkprodusent.

 

Klikk på bildet for å laste ned testen i Pdf-format