Med lansering av en intelligent AWD-i elektrisk firehjulsdrift får Toyota Prius enda større appell i Norge, samtidig som et nytt og friskere eksteriør gjør 2019-årgangen mer harmonisk.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Mynewsdesk

Vi i Bilmagasinet har fulgt Toyota Prius helt siden den første utgaven ble lansert som konseptbil i 1997, og deretter introdusert i Norge på slutten av 1999. Fire modell-generasjoner har etter dette fått finslipt og forbedret hybridteknikken til en nærmest perfekt drivlinje. Større batterier, mer finstemt styring av girkassen, et stadig mer attraktivt interiørdesign, og ikke minst lanseringen av en ladehybrid (plug-in) utgave har ført til millioner av solgte Prius globalt. En ting har imidlertid vært på min – og sikker mange andres ønskeliste – og det har vært en firehjulsdrevet Prius.

Ventetiden er over, for på bilutstillingen i Los Angeles har Toyota nå lansert en firehjulsdrevet utgave av Prius. Systemet har fått navnet AWD-i, og er et intelligent og lite plasskrevende elektrisk system. Målet er naturligvis ikke bare bedre fremkommelighet i områder med krevende kjøreforhold – som Norge – men også bidra til sikrere kjøreegenskaper under alle forhold.

Ikke bare firehjulsdrift, men også et mer attraktivt utseende kjennetegner 2019-utgaven av Prius

Det smarte systemet anvender en egen dreiemomentsterk elektrisk motor for å drive bakhjulene ved behov. Den er konstruert for å kobles automatisk inn ved oppstart og opp til en hastighet på maksimalt 10 km/t, samt når sensorer oppdager at dekkene har svakt veigrep, som på snø og is, i hastigheter mellom 10 og 70 km/t. Med andre ord: Svært velegnet for norske hastigheter under vanskelige kjøreforhold på dårlige vinterveier. Den ekstra el-motoren er kompakt og lett. Fordi systemet ikke krever noen form for differensial eller mellomaksling, påvirkes hverken bagasjeplassen eller det lave bensinforbruket til Prius i nevneverdig grad.

Det har vært morsomt å følge design-utviklingen til Toyota Prius gjennom 20 år

Små, men effektive endringer i bilens design gir Prius et renere uttrykk, og dette er utvilsomt mer i tråd med europeisk smak. De nye smale LED-frontlyktene fremhever en horisontal linje som både gir bilen et nytt uttrykk og lyser opp et bredere felt foran bilen enn tidligere. I kupéen er det en rekke små, men like fullt merkbare endringer av midtkonsollen og noen av kontrollene på instrumentpanelet. Nye setetrekk introduseres også, som bidrar til helhetsinntrykket. Denne 2019-utgaven av Toyota Prius får sin europeiske debut på Brussel Motor Show den 18. januar 2019, og lanseres i Norge i mars.

Toyota Norge opplyser at prisene på Prius vil bli som følger:

Drivhjul Utstyrsgrad CO2 g/km Veil. utsalgspris
2WD Active 75 296 000
Executive 84 331 900
Executive med skinnseter 84 344 800
AWD-i Active 77 315 900
Executive 85 351 800
Executive med skinnseter 77 364 700

Prisene er med 2018 avgifter, forvent en avgiftsøkning på 500-800 kroner i 2019.