Det har vært vanskelig å unngå å få med seg den negative svartmalingen som både Tesla som bilmerke, og Elon Musk som industrileder. har vært utsatt for i året som nå er i ferd med å ebbe ut. Sannheten er imidlertid en ganske annen, og 2018 blir et fantastisk år for Tesla.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Pressearkiv

Det har ikke manglet på spådommer om hvor nær Tesla Motors har vært en kollaps. Produksjonskvalitet, manglende sluttkontroll og et globalt serviceapparat er dessverre ulike fakta som mange Tesla-eiere har fått kjenne på kroppen, men dette er ikke noe den amerikanske bilprodusenten er alene om. Hele bilbransjen gjennomfører jevnlige tilbakekallingsaksjoner og det er ikke uvanlig at det er et sprik mellom et merkes image og målt kundetilfredshet. Men det finnes knapt noe merke som har blitt utsatt for så mange sverte-kampanjer som Tesla Motors. I amerikanske media omtales disse kampanjene som ”FUD”. Bokstavene står for ”fear, uncertainty and doubt”. På norske lar uttrykket seg enkelt oversette til ”frykt, usikkerhet og tvil”.

For Elon Musk har 2018 vært preget av personlige utfordringer og kritiske blikk fra børsene

Selv om ikke Tesla kommer til å lansere noen offisielle tall før langt ut på nyåret, er det amerikanske kilder som har gjort estimater for både produksjon og tilstand til det velkjente selskapet. Fra vår kilde Evannex i USA har vi fått referert tall som er publisert i Inside-ev’s, og disse er oppsiktsvekkende. Mye av informasjonen er basert på rapporter og statistikk fra selskapet Kelly Blue Book (KBB), som helt siden 1926 har publisert analyser, markedsundersøkelser, nybilpriser og bruktbilverdier i det Nord Amerikanske markedet, og er den ledende på dette området i USA. KBB anslår at Tesla har solgt ca 160 000 biler (Model S, Model X og  Model 3 til sammen) frem til utløpet av november i USA. 2018 er virkelig blitt det store Tesla-året: Fjorårets salg lå på ca 50 000 enheter, og det betyr mer enn en tre-dobling av salget fra 2017 til 2018 i hjemmemarkedet.

Det mange trodde var en umulighet er i ferd med å oppfyllelse: Tesla øker mer enn de store

I USA plasseres Tesla som bilmerke statistisk i ”luksus-segmentet”, noe som gir oppsiktsvekkende resultater når man ser nærmere på bilsalget i USA. Tesla Model 3 blir etter alt å dømme den mest solgte bilen i ”luksus-segmentet” i 2018. Det er målt opp mot alle merker – inkludert SUV’er – som defineres som luksus-merker. Amerikanske bilkjøpere har alltid hatt stor appetitt på SUV’er, og at Tesla Model 3 stikker av med en førsteplass – nesten 15 000 biler foran hybrid-SUV’en Lexus RX – er intet mindre enn sensasjonelt. Først på sjuende plass finner vi neste sedan, Mercedes C-Klasse, og på niende plass finner vi BMW 3-Serie. At det er solgt 2,5 ganger så mange Tesla Model 3 i USA, som det er solgt BMW 3-Serie i samme segment forteller om en stor tiltro til Tesla som bilmerke.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

turbopower_1200

 

Hvordan påvirker dette børsens oppfatning av Tesla? Det er neppe noen overraskelse at finansmarkedet har vært preget av både tro og tvil gjennom de senere år. Særlig er det problemene med å få opp produksjonstakten på Model 3 som har vært en utfordring. Det sterke salgstallene i hjemmemarkedet har gitt både tiltroen til – og aksjekursene til Tesla et løft. I følge nyhetsbyrået Bloomberg er bilindustri-aksjer globalt svekket. Kursene til mange bilprodusenter i Kina, Frankrike, Tyskland, India, Japan, Sør Korea og USA har falt med helt opp til 36 prosent. Det er bare de ti mest verdifulle bilkonsernene i verden som setter salgsrekorder og stiger mer enn børsindeksene. Dersom nullutslippsbiler fortsetter å vokse i fremtiden, vil Tesla være et av disse selskapene.

Gjennom flere år har Model S bidratt til at verdens bilbransje nå må ta elbiler på alvor

Hvordan gjør så resten av bilbransjen det, med sitt fortsatt sterke fokus på fossile drivstoffer? Daimler AG, morselskapet til Mercedes-Benz har tapt tredjeparten av sin verdi. Porsche Autombil Holding SE – selskapet som forvalter det attraktive bilmerket – har falt med 23 prosent. BMW AG – velkjent for sine sportslig orienterte og velkjørende bilmodeller – har falt med 17 prosent. Selv Toyota Motor Corp, verdens største bilprodusent og selskapet bak både den populære hybridbilen Prius og det velkjente luksusmerket Lexus, har falt med 3 prosent i 2018. Amerikanske bilprodusenter som General Motors, Ford og Fiat Chrysler Automobiles har hatt en svak salgsutvikling, forteller Bloomberg videre.

Når det gjelder utvikling av aksjeverdien landet Tesla på en tredjeplass blant de 20 største bilprodusentene i verden. Mens gjennomsnittet i bilbransjen har vært en svekkelse på 13 prosent, har Teslas risikoprofil gitt uttelling. At aksjekursen nå stiger, samtidig som Model 3 om få uker står klar for utlevering til de første kundene i en rekke europeiske land, er en helt naturlig utvikling. Med store ordrereserver i både Europa og Asia ligger alt til rette for at selskapet vil forsterke sin posisjon i 2019. Ser vi på produksjonskapasiteten og utleveringene av viktige elbil-modeller som Hyundai Kona og Ioniq, samt Kia e-Niro, ligger disse fortsatt helt i startgropen, sammenliknet med det volumet Tesla leverer. Akkumulert produksjon av Hyundai Kona – med en rekkevidde som ikke er ulik Tesla Model 3 – er ved utgangen av november 17 400 biler siden oppstart i mai 2018.