Med Polestar 2, som ble offisielt lansert i dag, kommer den første reelle konkurrenten til Tesla Model 3. Dette kan bli et av de største og viktigste segmentene i morgendagens elbil-verden.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Polestar

Alle spekulasjoner du har sett publisert om norske priser på den kommende Polestar 2 i dag, er ren gjetning basert på noen publiserte prisantydninger for det tyske markedet. Bilmagasinet har vært i kontakt med Brent Ellis, selskapets internasjonale PR og kommunikasjonssjef, og han forteller at det er alt for tidlig å si noe om prisstrukturen på Polestar 2 i i Norge.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

nsc_sommar_1200

 

Et er imidlertid sikkert, og det er at Norge vil være et av de første landene der Polestar 2 vil dukke opp i trafikken. Arbeidet med å etablere et forhandlerpunktet i Oslo Sentrum ble påbegynt tidlig på høsten 2018, og da vi snakket med Duncan Forester, Vice President i Polestar, under et besøk Oslo i desember, kunne han fortelle at alt løper etter timeplanen. Selskapets første modell, Polestar 1, er en hybrid Grand Tourer i den absolutte luksusklassen og skal bygges i et svært begrenset opplag. Polestar 2 blir derimot selskapets første volum-modell

Sideprofilen er dynamisk og spennende. At det er et klart Volvo-preg over designet synes tydelig

Mye tyder på at vi er kommet til et nytt veiskille for de elektriske bilene. Vi er i ferd med å se hvordan tre tydelige elbil-segmenter er i ferd med å etablere seg. Fra å tidligere kunne velge mellom enten mindre kompakte elbiler som Nissan Leaf, VW e-Golf, Hyundai Kona EV, osv, eller større og kostbare SUV’er som Tesla X, Jaguar I-Pace og Audi e-Tron med god rekkevidde og kapasitet til å trekke tunge tilhengere, har nordmenn i disse dager fått se hvordan den nye mellomklassen ser ut. Stadig flere Tesla Model 3 dukker opp i trafikken, og det er nettopp i denne klassen den nye Polestar 2 også hører til.

Polestar 2 er en ”premium” fem-dørs kombikupé (omtales internasjonalt som en hatchback) og bilen har verdenspremiere på den internasjonale bilutstillingen i Genéve den 5. mars. På samme måte som kinesiske Byton vil også Polestar gjennomføre et globalt ”Roadshow” der bilen skal presenteres for publikum i Europa, Nord-Amerika og Kina gjennom 2019. Selv om det blir forhandlerpunkter i storbyer over hele verden kan Polestar 2 bare bestilles online, og muligheten til å gå inn på nett og bestille bilen på polestar.com, åpnet i dag.

Flott interiør, men mer konsrvativt enn det vi ser i Tesla Model 3. Men en stor skjerm er det!

Bilen bygger på en plattform utviklet av Volvo i Gøteborg, der også Polestar har sitt hovedkontor, med betegnelsen CMA og selve batteripakken er integrert i plattformen. Dette bidrar til større stivhet, mindre vibrasjoner og ikke minst bedre støydemping mot underlaget. Selve batteripakken består av 27 moduler og har en samlet effekt på 78 kWh. Målet er at dette skal gi Polestar 2 en rekkevidde på 500 km målt etter WLTP standard. Dermed vil den ligge nær opp til de to Tesla Model 3 utgavene som i dag selges i Norge, med henholdsvis 530 og 560 rekkevidde med Long Range batterier.

De sportslige kjøreegenskapene kan forsterkes med et mer sporty understell og store hjul

Også Polestar 2 vil komme i ulike varianter. Den mest påkostede utgaven har firehjulsdrift og en elektrisk drivlinje som yter 300 kW (408 hk) og leverer et dreiemoment på 660 Nm. De tilsvarende tallene for en Tesla Model 3 Performance med 4WD er 483 hk og 639 Nm dreiemoment. Denne utgaven koster fra 546 000 kroner i Norge. Den litt svakere Model 3 Dual Motor (4WD) har en grunnpris på 464 000 kroner. Dette, samt de kommende prisene på Model 3 uten 4WD, er konkurransesituasjonen Polestar må forholde seg til når de skal fastsette prisene på Polestar 2.

Gullfargede sikkerhetsbelter er en del av særpreget til den nye elbilen Polstar 2

På samme måte som både Audi og og Jaguar spesifiserte ”ferdige” lanseringsmodeller for de første kjøperne, har også Polestar skapt en lanseringsversjon av den nye bilen til en foreløpig prisantydning på 59 900 euro i Tyskland. I likhet med Audi, Jaguar og Teslas elbiler er ekstrautstyret som kan bestilles som tilvalg omfattende, blant annet 20” hjul og sportsunderstell med Öhlins støtdempere og Brembo bremser – slik også klassiske Volvo-modeller med spesialbetegnelsen Polestar blir utstyrt.

LES OGSÅ: Duncan Forester, Vice President i det nye bilmerket Polstar besøker Oslo

Elektronikk og infotainment spiller naturligvis en viktig rolle i en bil som har sin opprinnelse i Kina og skal selges til et kinesisk publikum der avansert digitalteknikk har høy prestisjeverdi. Bilen kan låses opp og funksjoner kan styres fra mobiltelefonen (som i en Tesla), smarte adaptive instrumenter, stemmestyring og Google Service oppkobling er non av finessene. Når det gjelder interiør-designet henter dette sin inspirasjon fra Skandinavia og representerer det rene og enkle, samtidig som bærekraftige materialer er tatt i bruk.

Polestar 2 har et hatchback-karosseri med stor bakluke – slik vi foretrekker det i Europa

Det vil også etter hver lanseres flere ulike varianter av Polestar 2, med tanke på batteripakker og drivlinjer. En pris som starter på 39 900 euro inkludert avgifter er antydet for Tyskland. Sammenlikner vi på prisforskjellene mellom Tyskland og Norge for andre elbiler, er det sannsynlig at rimeligste utgave av Polestar 2 vil koste omtrent det samme som dagens rimeligste utgave av Tesla Model 3 i Norge. Men også dette er en ren spekulasjon fra vår side, og ettersom produksjonen først starter i begynnelsen av 2020, kan mye i elbilmarkedet ha forandret seg innen den tid.

 

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev