Tesla arbeider fortsatt med å få på plass de siste typegodkjenningene av Tesla Model 3 i Europa, men i følge informerte kilder er arbeidet godt i gang ved det nederlandske testlaboratoriet RWD, og utleveringene vil starte som planlagt i februar.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Jens Meiners

Den lange prosessen med å sertifisere den nyeste Tesla-modellen for salg på det europeiske markedet er godt i gang, og det gjenstår bare noen få detaljer før bilen er typegodkjent ved det nederlandske testlaboratoriet RWD. I henhold til EØS-reglene er bilen automatisk godkjent for salg i alle EØS-landene når den har fått godkjennelse i ett land. I følge kilder som er sitert av Automotive News Europe er ”timingen” helt i tråd med de seneste planer Tesla har hatt for lansering av Model 3 i Europa, til tross for at de første bilene har stått på europeiske terminaler i flere uker allerede.

Tusenvis av nordmenn gleder seg nå til å ta plass bak rattet på sin Tesla Model 3

Salg og utlevering av Model 3 i Europa har i den senere tid stått som høyeste prioritet for selskapets leder, Elon Musk. I det tidsvinduet som er gått siden publikum ble invitert til å sette seg opp på en liste for flere år siden, er det spekulert i en ordrereserve på inntil 400 000 Model 3 i eksportmarkedene. Et slik tall er umulig å bekrefte, men uansett er Europa og Kina helt avgjørende markeder for Tesla Model 3. Salget i USA har i følge Musk ”vært greit”, selv om volumene for fjerde kvartal i 2018 – som ble rapportert til børsen på torsdag – var litt i underkant av de anslagene som var gjort av analytikere på forhånd. Amerikanernes appetitt på pickuper og store SUV’er utgjør tett opp mot 70 prosent av det amerikanske bilmarkedet, mens situasjonen i Europa er en helt annen.

Kritiske røster mener det er for liten åpning inn til bagasjerommet, og de har muligens et poeng

Mellomklassebiler i C/D-segmentet, der det er naturlig å plassere Model 3 i Europa, utgjør et stort marked, og selv om Model 3 lanseres i et helt annet prissegment enn forventet, står entusiastiske kjøpere i kø. Med liten batteripakke og drift på en aksel var det mange kjøpere – ikke minst i Tyskland – som opplevde at en stipulert pris på 35 000 euro var svært interessant. Da kunne Model 3 konkurrere med e-Golf uten særlig besvær. Med beslutningen om å kun tilby ”Long Range AWD” til en startpris på 55 400 euro og Performance-utgaven fra 66 100 euro foreløpig, er de mer naturlige Tesla Model 3 konkurrentene i Tyskland nå Audi A4, BMW 3-Serie og Mercedes Benz C-Klasse. Dette betyr at Tesla må kunne levere en ”premium” bilopplevelse på alle nivåer – om tyske bilkjøpere skal trykke Tesla til sitt bryst – slik vi nordmenn har gjort.

Et bagasjerom foran er imidlertid svært praktisk å ha – til alt fra ladekabler til små bagasjekolli

De norske prisene er ikke bare litt rimeligere, og i tillegg blir Model 3 godt hjulpet av dagens avgiftsfritak – i motsetning til de nevnte ”premium-merkene” i dagens norske avgiftssystem. Dette gjør Model 3 meget konkurransedyktig sett i lys av hva nordmenn flest er beredt til å betale for personbiler. En britisk Tesla-forhandler har oppgitt en utsalgspris på 72 000 pund for en Performance-utgave. Riktignok får kjøperen tilbakebetalt et ”incentive” fra britiske myndigheter på 2900 pund – men i forhold til kjøpekraften er elbiler som dette svært kostbare i Storbritannia. Spørsmålet blir dermed om leveransene til Norge kan komme opp i volumer som gir kortere leveringstider, ikke minst i lys av at Tesla i Norge nå har åpnet for nye bestillinger på Model 3.

Model 3 er priset som mange “premium biler” og la oss håpe den gir en “premium” opplevelse

Foruten Europa er også Kina avgjørende for økonomien i Tesla. Leveringer av Model 3 vil starte i mars. På grunn av de økede importavgiftene til Kina har Tesla flere ganger redusert sine eksportpriser til dette markedet. Målet er å kunne konkurrere med de mange lokale kinesiske elbil-produsentene, men det kan lett gå på marginene løs. Tesla her derfor invitert entreprenører til å gi anbud på bygging av en ”Gigafabrikk” i Shanghai for å starte opp lokal Tesla-produksjon. Målet for denne fabrikken er å kunne produsere 3000 Model 3 hver uke. Mens salget av elbil i Norge i dag utgjør 31,2% av nybilsalget, er det andelen i Kina bare 1,2% (2017). Er det noen som virkelig tror at ventelistene på elbiler i Norge kommer til å bli så mye kortere enn i dag når de store elbil-markedene virkelig våkner?

Artikkelen fortsetter etter annonsen

nsc_host_2100x700