Tiden da rekkevidde, batteristørrelse og hemmelig teknologi ga oss de mest applauderte elbilene, er definitivt historie. Med e-tron viser Audi hvordan en av verdens mest anerkjente bilprodusenter har skapt en elbil som går utenpå alt vi hittil har sett.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Amp/Audi

Spekulasjonene rundt den nye elbilen Audi e-tron har vært mange. Under den lange utviklingstiden har imidlertid Audi publisert flere detaljer som har indikert at dette kommer til å bli en meget avansert bil – og ikke minst en bil nordmenn kommer til å elske. Ikke bare er bilen nå satt i produksjon, men de første mediene har også fått anledning til å kjøre e-tron. Alt ligger til rette for at Audi har skapt en elbil-suksess som kan snu opp/ned på både bilbransjen og folks generelle oppfatning av elbiler.

Med sitt Quattro drivsystem fjerner e-tron all skepsis overfor elbiler

Er du en av de som fortsatt stiller deg tvilende til at de elektriske bilene kommer til å erstatte dagens drivlinjer med forbrenningsmotorer for bensin eller diesel? Det er ikke lenger jeg. Om morgendagens elbiler skal få sin strøm fra batterier eller brenselceller er en diskusjon vi for øyeblikket skal la ligge, men heller fokusere på hvor fullkommen en elbil som Audi a-tron er blitt. Som sagt er produksjonen i gang, de første kjøperne vil få sin nye Audi e-tron i løpet av 2018, og norske kunder fikk allerede i september en pris å forholde seg til.

Den eneste forskjellen på e-tron og en annen Audi er elektromotorer fremfor forbrenningsmotorer

Det unike ved e-tron er at dette er en elbil der alle de kvaliteter som kjennetegner Audi som bilmerke er ivaretatt – og tatt med over i en ny teknologitid. Merket er uløselig knyttet til sin Quattro firehjulsdrift, og dette er naturligvis en del av den nye e-tron. Men fordi dette en elbil er teknologien ny. Det geniale Torsen-systemet som i sin tid revolusjonerte verden med sin enkle og ukompliserte overføring av motorkraften til fire hjul er pensjonert. En elmotor til hver aksel har overtatt oppgaven, og sensorer, slik vi kjenner det fra dagens avanserte elektroniske styre 4WD-systemer, fordeler den samlede effekten på 408 hk perfekt til hver aksel og hvert hjul, avhengig av veigrepet i øyeblikket. Og det gjelder enten det er sand, snø eller asfalt under hjulene.

Namibia har ikke bare de inntørkede sjøene, men også savanner godt egnet for testkjøring

Et stort testområde i Namibia har vært arena for både utvikling av Quattro-systemet og senere lanseringen av bilens dynamiske egenskaper. Sør for landets hovedstad Windhouk ligger det et stort ørkenområde som delvis er en uttørret innsjø. Ikke bare er klimaet stabilt, men sandkornenes størrelse og fasthet gir en friksjon som er svært lik den som snø gir. Og det er jo her poenget ligger: Det er under skiftende kjøreforhold verden over, året rundt, at Quattro-systemet har spilt sin store rolle for de engasjerende kjøreegenskapene og den høye sikkerheten Audi som bilmerke representerer. Med 664 Nm dreiemoment til disposisjon er også det sportslige vel ivaretatt.

Ved kjøring i terrenget hever luftfjæringen e-tron med 50 mm. Luftfjæring blir standard på norske biler

I likhet med alle andre elbiler skjer girvalget med et enkelt knappetrykk. Men e-tron byr i tillegg på seks valgbare kjøreprogrammer. I den ene enden av menyen finner vi ”Offroad”, der bilen tilpasses kjøring på løst underlag. Luftfjæringen hever seg 50 millimeter samtidig som låsing av de elektronisk styrte sperrene og gasspedalresponsen endrer seg. Målet er at e-tron skal kunne bevege seg med samme høye veigrep som sine fossil-fyrte merkebrødre, uansett underlag. Ikke bare fordeler de elektronisk styrte sperrene kraften individuelt, men sensorene sørger også for å bremse opp et- eller flere hjul når bilen står i fare for å bryte ut i en skrens, og sørger for at denne nøytraliseres og stabiliseres. Elektronisk stabilitetskontroll flyttes til et nytt teknologinivå når drivlinjen er elektrisk. Legg til at elektromotorer reagerer raskere enn forbrenningsmotorer, så forstår vi at Audi har flyttet seg inn i elbil-tidsalderen med alle merkets kvaliteter inntakt. Under kjøring i høye hastigheter, som f-eks på Autobahn vil karosseriet, avhengig av valgt kjøremodus, senkes inntil 26 millimeter lavere enn normal bakkeklaring.

Interiørert holder det samme høye nivået som vi kjenner fra både den helt nye A6 og flaggskipet A8

Vekten på den kjøreklare Audi e-tron ligger på mellom 2,4 og 2,5 tonn. Det er naturligvis batteriene som bidrar til den anselige vekten. Den 34 cm tykke batterimodulen med en samlet vekt på 699 kg er plassert som et dobbelt gulv under bilens midtseksjon og sørger for et svært lavt tyngdepunkt. Samtidig har Audi sørget for en vektfordeling på 51/49 prosent mellom for- og bakaksel. En akselavstand på hele tre meter bidrar i tillegg til å gi fremragende kjøreegenskaper, også til komfortable plassforhold i kupéen. Fordi gulvet er helt flatt, uten noen midttunnel, byr baksetet på fin beinplass. Audi e-trons tekniske data oppgir en lengde på 4,9 meter, og åpner dermed for et skikkelig bagasjerom. Dette kan varieres mellom 600 liter og 1725 liter når baksetene er nedslått. I tillegg kommer et 60 liter stor bagasjerom i fronten – slik vi kjenner det fra Tesla.

Perfeksjonering og testing av e-tron har pågått i Namibia over lengre tid

Et spennende spørsmål for norske kunder har lenge vært knyttet til bilens mulighet for tilhengerfeste og maksimal tilhengervekt. Svaret er at e-tron kan trekke en tilhenger med en vekt på inntil 1800 kg. Det er like mye som en Tesla X og mer enn det dobbelte av hva en Jaguar I-Pace kan trekke. Dette, sammen med Quattro-systemet, bringer Audi inn på banen som en knallhard konkurrent til disse to. Når det gjelder interiørdesign, materialkvalitet og montering befinner e-tron seg på nøyaktig det samme høye nivået som vi kjenner fra den splitter nye A6 og fra A8. Dette betyr gode plassforhold for storvokste nordmenn og god ergonomi på førerplassen i den 1,93 meter brede e-tron. Om mange har sett på Jaguar I-Pace som den første store trusselen mot Teslas dominerende posisjon i den store og eksklusive delen av elbil-markedet, er min påstand at e-tron blir en total ”game-changer” i bil-verdenen.

Den samlede motoreffekten er på 408 hk og dette gir sporty og engasjerende dynamikk

Med en pris som begynner på 651 900 kroner for en temmelig velutstyrt modell, er det ingen tvil om at dette vil bli en bilmodell mange nordmenn ønsker seg. Luftfjæringen, det store navigasjonsanlegget, parkeringsassistanse med kamera, elektrisk styrt bakluke og 19” aluminiumfelger er bare noe av standardutstyret i Norge, mens mengden av avanserte førerassistanse-systemer som tilvalg er stort. Et punkt man skal merke seg spesielt er at e-tron er forberedt for Audi’s fremtidige trådløse ladning. Dette er et punkt som kan gjøre morgendagens elbiler enda mer brukervennlige. Fortsatt angir Audi bare ”mer enn” 400 km rekkevidde etter WLTP-standard, men dette er utvilsomt nok til å tilfredsstille de aller fleste behov. Et særdeles avansert system for regenerering av energi underveis, og evne til å ta i mot kraftig ladespenning fra hurtigladere, gjør rekkevidde til et snart glemt tema. I likhet med konsernets VW Golf er Audi e-tron en elbil som viser at en elbil er en helt vanlig bil – bare med en annen type drivlinje. Og med dette åpnes hele spekteret av alt fra rimelige og primitive elbiler, til premium modeller der alle ønsker oppfylles. Som i Audi e-tron.