Innsikt er den beste veien til fremgang, og den nye Toyota Corolla er et glimrende bevis på dette. Først når man erkjenner alle styrker og svakheter er det mulig å skape et nytt og enda mer attraktivt produkt – slik Corolla fremstår.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Sven Furuly & Toyota Presse

Et designskifte tar ikke så lang tid. Et navneskifte kan gjøres over natten, og en ny salgsstrategi kan pønskes ut i løpet av noen uker. Men en grunnleggende kursendring og et oppgjør med etablerte holdninger knyttet til et varemerke tar en smule lenger tid, og krever enorm innsats. Nesten 10 år, for å være nøyaktig.

Det er nemlig10 år siden Akio Toyoda tok over sjefsstolen i Toyota-konsernet og med den største ærlighet slo fast at han elsket biler som kunne by på dynamikk og opplevelser. I 2014 uttalte han med forbløffende tydelighet at det skulle bli en slutt på de kjedelige Toyota-modellen. Han ønsket at talen skulle representere en vendepunkt for verdens nest største bilprodusent, og gjenskape begeistring i salgslokalene.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

turbopower_1200

 

Med lansering av den helt nye kompakte familiebilen Toyota Corolla i dag, er ringen sluttet. Gjennom tolv generasjoner, produsert over et tidsrom på femti år, er modellen Corolla et av de største ”symbol-navnene” til den japanske bilprodusenten. Millioner av driftssikre, robuste og praktiske eksemplarer av denne suksess-modellen ruller på veier over hele verden. Om ”en traust sliter” er en hedersbetegnelse, så tilhører den Corolla.

Tre ulike Corolla-modeller dekker hele det globale bilmarkedet – og Europa har vært referansen

Veien til en ny æra for Toyota Corolla går gjennom den nyutviklede globale plattformen TNGA (Toyota New Global Architecture). Versjonen GA-C betyr en utgave av plattformen tilpasset C-segmentet. Dette er den viktigste klassen i Europa, der vi finner salgssuksesser som VW Golf, Ford Focus, Opel Astra, Peugeot 308 og Renault Mégane. Samtidig er vi europeere verdens mest krevende bilkjøpere når det kommer til dynamikk og sportslige kjøreegenskaper.

Dette visste Akio Toyoda, og derfor startet han arbeidet med å gi merket ny dynamikk og kjøreglede på et helt annet, og uventet sted. Sportsbilen Toyota GT86 ble lansert i 2012 og er blitt mottatt med begeistring over hele verden. Norske Frederic Aasbø er blitt verdensmester i bilsportgrenen ”drifting” bak rattet på en GT86. Dynamikken og de attraktive kjøreegenskapene til crossover-modellen C-HR forbløffet meg da jeg testkjørte den for første gang i 2016, og for en måned siden overrasket Toyota verdens biljournalister med en svært fullkommen Rav4.

Nordmenn elsker stasjonsvogner, og nykommeren fra Toyota spår vi til en stor favoritt

I ukene som har gått siden lanseringen av ”Norgesfavoritten” Rav4 har Toyotas Gazoo Racing Team vært innom norske rallyløyper i grensetraktene mot Sverige, og sikret merket seier i Rally Sweden og viktige WRC-poeng til 2019-mesterskapet. Dynamikk og handling er blitt en del av Toyota-fabrikkens hverdagsspråk, og det er dette som har skapt den forvandlingen vi kan ta på, og føle i de ulike utgavene av Corolla som vi testkjører disse dagene på tørre og fine veier syd i Europa.

Et blikk på de mange bildene vi presenterer av Toyota Corolla gir oss en opplevelse av modenhet og trygghet. Auris, den forrige Toyota-modellen i dette segmentet, med et navn ”designet” for det europeiske markedet, er mer kantet, søkende og mindre helhetlig enn den nye Corolla. Nå har fabrikken har skapt tre ulike karosserier på den globale plattformen. Den kompakte kombi-kupé utgaven er modellen som best demonstrerer det sportslige og dynamiske ytre – og er den Corolla-versjonen som skal selges over hele verden.

Lenger akselavstand gir verdifull plass i kupéen og langt bakre overheng gir større bagasjeplass

Stasjonsvognen Touring Sports er unik for Europa – og har alt som skal til for at nordmenn skal trykke den til sitt bryst. Med 100 millimeter lenger akselavstand enn den utgående Auris og samlede lengde-økning på 55 millimeter er det blitt klasseledende beinplass bak, og et gedigent bagasjerom – slik en familie vil ha det. Mye av formgivningen og detaljarbeidet er gjort ved Toyotas utviklingsavdeling i Belgia – med godt resultat.

Rommelig bagasjerom med lav innlastingshøyde og fin dybde. Gulvplaten kan varieres i to trinn

Den tredje versjonen av Corolla er en sedan – elsket av asiatiske og amerikanske bilkjøpere – men foreløpig ikke aktuell i Norge. Toyota lanserer også en annen stor nyhet i den nye Corolla: I tillegg til hybridsystemet basert på den velkjente 1,8 liters bensinmotoren og en effekt på 122 hk, lanserer også Toyota en helt ny hybridversjon basert på en 2,0 liter motor og en systemeffekt på 180 hk. Dermed får norske kjøpere flere valgmuligheter fra Toyota i denne viktige bil-klassen, enn tidligere.

Nettopp de bensin-elektriske hybride drivlinjene er juvelen i kronen hos Toyota. Fra en forsiktig start med den første Prius (som betyr: gå foran) i 1999, er systemet i dag innført i nesten alle Toyota-modeller, og i et land som Norge finnes det ikke andre drivlinjer i Corolla. I enkelte europeiske markeder leveres Corolla med en tradisjonell bensinmotor for å være tilgjengelig i alle prissegment, mens dieselmotorer i personbiler er historie hos Toyota.

Ryddig førerplass med fin ergonomi og gode materialvalg. To-tonet interiørfarge kan bestilles

Betegnelsen selvladende hybrid er ny, men beskriver systemets viktigste egenskap. Ved hjelp av elektromotorer som også fungerer som generatorer for å fange bremsekraft, og et batteri, lagrer systemet energi som ellers ville gått tapt, under kjøring. Bensinmotoren og elektromotoren sender kreftene til bilens drivhjul gjennom en felles trinnløs girkasse. Elektromotoren kan drive bilen alene over korte distanser, og er hele tiden en medspiller under akselerasjon og ved gasspådrag – for å redusere drivstofforbruket til bensinmotoren under kjøring.

Det første som slår oss nå vi setter oss inn bak rattet er det nye interiøret og de mange anstrengelsene for å skape god ergonomi. Rattet har gode justeringsmuligheter og det er lett å finne en god sittestilling – selv for en fører på 190 cm. Den første testbilen ut er stasjonsvognen. De ekstra centimeterne mellom forsete og baksete er høyst merkbart, og alle tre i bilen opplever bra komfort. Denne Sport Touring modellen ruller på 16” hjul, har den velkjente 1,8 liters motoren og har et middels høyt utstyrsnivå.

Avstanden mellom passasjerene på første og andre rad i stasjonsvognen er klassens lengste

De første milene i den nye Corolla er en positiv overraskelse. Den stive plattformen er et godt utgangspunkt for både godt veigrep og fin komfort. Knirke- og slaglyder er fraværende, samtidig som styringen oppleves kommuniserende og hjulopphenget sørger for bra kontakt med underlaget. Den kontinuerlig variable girkassen kobler sømløst mellom ren el-drift, elektrisk assistanse og forbrenningsmotoren alene. Har du kjørt en Toyota tidligere vil du merke forskjellen, og har du ikke kjørt en Toyota før, vil du trolig bli positivt overrasket.

Materialvalgene i interiøret er gode. Ikke premium, men slik det skal være i en bil som har VW, Skoda og Ford som sine aller viktigste konkurrenter. Ryddig, ordentlig, lettleste instrumenter og en stor displayskjerm midt på dashbordet. En kombinasjon av berøringsskjerm og tradisjonelle mekaniske trykkbrytere gjør styring av de mange menyene og funksjonene både intuitiv og god. Det er lett å finne seg til rette i denne stasjonsvognen – som med rette må kalles en glimrende familiebil.

Rommet under det løse bagasjeromsgulvet er så stort at en kabinkoffert lett kan skjules her

Det store bagasjerommet har også en løs gulvplate som både kan plasseres i ulike høyder og vendes med en gummiert og vannavstøtende side opp, avhengig av hva som skal transporteres. Ikke minst hundeeiere kommer til å sette pris på dette. En ”first” er utformingen av hulrommet som tidligere skjulte reservehjulet. Dette har fått en utforming som gir plass til en standard kabinkoffert skjult under gulvet. Dette, sammen med den enkle nedfellingen av bakseteryggene når du bøyer deg inn i bagasjerommet, eller automatisk åpning av bakluken ved å vifte føttene under bilen, er velkomne detaljer i hverdagen.

Det er kombikupé-utgaven med 5 dørers som er den virkelig globale Corolla-modellen

Men – som vi skrev høyere opp – det er 5-dørs kombiutgaven som er verdensbilen Corolla, og det er når vi kikker nærmere på denne vi ser alle detaljene som skal skape et sceneskifte for Toyota globalt. Bi-tone – på testbilen en kombinasjon av rød bil og sort tak – kan også bestilles til stasjonsvognen, men det er særlig kombikupé-utgaven som får en sporty appell med dette utseendet. Godt hjulpet av en mer distinkt front, bakre støtfanger der den nedre delen er utformet som en diffuser, store doble ekosrør og ikke minst 18” store hjul med spesialdesignede felger.

Røde sømmer, dypere sportsseter og en fin aura preger førerplassen i denne Corolla-utgaven

Godfølelsen fortsetter når førerdøren åpnes. Utstyrsgarden heter ”Executive Bi-Tone” og omfatter sportsstoler, et mindre og tykkere ratt og røde kontrastsømmer på flere av overflatene i interiøret. ”GTI”-følelsen vekkes til live på et sekund. Et blikk bak forsetet bekrefter at akselavstanden er 60 millimeter kortere enn på stasjonsvognen. Beinplassen oppleves snauere, og her må passasjerene foran og bak fordele litt på plassen seg i mellom.

Denne Corolla’en har 180 hk under panseret og dermed den helt nye hybride drivlinjen fra Toyota. Foruten mer effekt og et høyere dreiemoment er det et annet viktig punkt som kjennetegner denne drivlinjen, og det er en utvidet bruk av elektromotoren. Et av de mest kritiserte punktene ved alle Toyotas hybridbiler er den ikke-proporsjonale turtallsøkningen bensinmotoren får ved kraftig akselerasjon, i forhold til fartsøkningen. Dette er nok en hodepine for alle bilmerker som benytter seg av CVT trinnløst variable girkasser.

Den nye 2-liters hybride drivlinjen yter 180 hk og gir mer dynamikk og kjøreglede til dette konseptet

Toyota-ingeniørene har langt på vei løst den 20 år gamle utfordringen. Ved å la elektromotorene arbeide lenger i parallell med bensinmotoren før de kobles fra under en akselerasjon, reduseres belastningen på bensinmotoren, og denne kan arbeide ved et lavere turtall. Resultatet er et langt mer harmonisk lydbilde under akselerasjon, samtidig som forbruket holdes på et lavt nivå. Dette, sammen med den kortere og mer kompakte kupéen gjør støynivået i denne Corolla-utgaven både lavt og harmonisk i dempingen.

Kortere akselavstand og overheng bak, samt høyere effekt og større hjul, får Corolla kombi til å by på en annen kjøreopplevelse en Touring Sports stasjonsvognen. En ting er mer effekt, men måten hybridsystemet er finjustert gir oss kraftigere akselerasjoner, en mer sporty oppførsel og en kjøreopplevelse slik det forventes i en bil i denne klassen. Visst er noe av ”gummistrikk-opplevelsen” fortsatt til stede, men i langt mindre grad enn noen Toyota hybridbil jeg har kjørt tidligere.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

 

Kortere akselavstand og kort overheng gir mer dynamiske kjøreegenskaper, men en litt trangere bil

Veigrepet og balansen i bilen er slik den skal være, og ordet kjøreglede er noteres i den lille boken. Der noteres det også positive kommentarer for fine overflater, men ikke helt optimal lesbarhet av de mange detaljene i hovedinstrumentet, lite oppbevaringsplass til småting rundt føreren og en lite tilgjengelig ”hylle” beregnet for oppbevaring og ladning av mobiltelefon. Her er det rom for forbedringer.

Stasjonsvogner er populært i Norge, og trolig kommer over 60% av salget til å være Touring Sports utgaven. Også denne kan leveres med den kraftigste motoren. Begge motorer og alle utstyrsversjoner har mulighet for justering av ulike modi for ulike typer kjørestil – fra økonomi til sport. I kombinasjon med den største motoren er det også mulig å bestille adaptiv fjæring. Da vil også stivhet og dempervirkning justeres i fem trinn – fra komfort til Sport+ modus. Under vår landeveiskjøring var det imidlertid vanskelig å evaluere verdien av dette ADS-systemet.

Oppsiktsvekkende to-farget karosseri kan leveres i fire ulike kombinasjoner – også på stasjonsvognen

I løpet av få er praktisk talt alle typer førerassistanse- og sikkerhetssystemer blitt tilgjengelig på det fleste nye bilmodeller, og Corolla er intet unntak. Alt fra automatisk oppbremsing for å hindre kollisjon med andre biler, syklister eller fotgjengere, til filskiftvarsling, avstandskontroll og blindsonevarsling er standard. Det er også automatisk nedblending av hovedlys ved møte, samt skiltgjenkjenning. Listen er lang og systemene velfungerende.

Et evig spørsmål blant norske bilkjøpere når det gjelder hybridbiler og elektriske biler er evnen til å trekke tilhenger. Toyota har 750 kg som maksimal tilhengervekt for alle sine hybridbiler, og dermed er det helt uproblematisk å hekte på en liten varehenger for kjøring av hageavfall, ved, eller kanskje henting av møbler. Dermed er det lite som står i veien for at Toyotas hybridbiler fyller de fleste krav nordmenn har til en familiebil.

Stasjonsvognen Touring Sports med 1,8 liters motor blir bestselgeren i Norge, spår Toyota

Toyota tror at 60% av kjøperne kommer til å velge stasjonsvognen Touring Sports, og 70% av alle norske Corolla-kjøpere går for den minste drivlinjen med 122 hk effekt. Rimeligste utgaver er ”Sense” som starter på 297 300 kroner som 5-dørs kombi og 309 300 kroner som stasjonsvogn. Til sammen er det 9 ulike utstyrsgrader og Corolla leveres i 11 ulike farger. En maksimalt utstyrt Executive Red kombikupé med 180 hk motor, adaptivt understell, skinnseter og panormatak koster til sammenlikning 436 400 kroner. De første bilene kommer til Norge i mars.

GRUNNDATA: Toyota Corolla Touring Sports, 1,8 Hybrid

Motor:                                      4 syl bensin 1798 ccm

Drivstoff:                                   Bensin

Systemeffekt:                           122 hk (90 kW) v/5200 o/min

Elektromotor, front:                   53 hk (40 kW

Dreiemoment, bensinmotor:     142 Nm fra 3600-5200

Dreieomoment, elmotor:           163 Nm

Batteri:                                       Litium-ion, 600 V

Batterikapasitet:                         Ikke oppgitt Ah

Blandet forbruk:                         0,33 liter/mil (NEDC corr)

CO2-utslipp:                              101 gram/km (WLTP)

Toppfart:                                    180 km/t

Aks. 0-100 km/t:                        10,9 sek

Egenvekt m/fører:                      1365 kg

Nyttelast:                                    470kg

Totalvekt:                                    1835 kg

Maks tilhengervekt:                     750 kg

Mål (LxBxH):                               4650 x1790 x 1435 mm

Akselavastand:                           2700 mm

Bagasjerom min/max                 598/1606 liter

Pris (rimeligste):                         309 300 kroner (Sense)

Pris (som testet):                        353 100 kroner (Active Tech)

 

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev