Flere kunder får utlevert bilen samtidig i den store nybilhallen til Tesla

De nærmest utrolige utleveringstallene for Tesla Model 3 i mars måned bringer med seg en rekke faktorer som kan få stor betydning for elbil-utviklingen i Norge. Tesla-suksessen kan lett bli et tveegget sverd!

Tekst og foto: Sven Furuly

Volkswagen har en produksjonskapasitet på 200 e-Golf daglig. Samtidig hevder de at de taper penger på hvert eneste produserte eksemplar. Porsche Taycan har over tre tusen reservasjoner i Norge. Nordmenn står nå i vente-køer på over to år for å få kjøpt en elbil fra koreanske Hyundai eller Kia. Tesla registrerte og utleverte til sammen 5493 eksemplarer av Model S, Model X og Model 3 i mars. Samtidig ligger det nå 7558 brukte elbiler til salgs på markedsplassen finn.no. Er tiden inne til å stoppe opp og reflektere over elbilmarkedet i Norge?

Artikkelen fortsetter etter annonsen

nsc_sommar_1200

 

Norge skal kjøre utslippsfritt i fremtiden, og allerede i 2025 vil det bli forbud mot å selge nye biler drevet av fossile drivstoffer. En folkebevegelse er i gang, og elbilsalget i Norge har utviklet seg eksplosivt – uansett hvilket annet land i verden vi sammenlikner oss med. Allerede før den første Audi e-tron var levert til en tysk kunde var hundrevis av biler allerede i drift på norske veier. Peugeot forteller at de skal prioritere det norske markedet med et stort antall e-208 når den kommer i produksjon mot slutten av året. Er Norge en sann veiviser, står vi foran en ubehagelig forandring i norsk bilbransje, og vil Tesla bli seg selv sin største fiende?

En elbil med firehjulsdrift og femti mil rekkevidde er viktige egenskaper som Tesla Model 3 innfrir

5493 utleverte Tesla i Norge i mars 2019. Legg til de 1021 som i tillegg ble levert i februar i år, da den første utleveringsbølgen av Model 3 startet. Volumet utgjør 4-5% av det samlede antall personbiler som prognosene til Opplysningsrådet for Veitrafikken har for 2019. Ikke salget av elbiler – men de samlede antall av ALLE personbiler som forventes solgt i Norge i 2019. I fjor var hver tredje nyregistrerte personbil en elbil, nå tror mange bransjefolk elbil-andelen kan gå over 50 prosent. Det er naturligvis glimrende i forhold til norske myndigheters drøm om en utslippsfri privatbilisme i en nær fremtid, men kanskje det er på tide å åpne øynene for en rekke negative konsekvenser som er under oppseiling.

Nordmenn handler i flokk, og norske politikere er kjent for å ta i bruk både pisk og gulrot når det skal skapes store endringer. Godt hjulpet av myndighetenes kutt i engangsavgiftene for dieselbiler for noen år tilbake, sitter det tusenvis av nordmenn med en teknologi de egentlig ikke hadde bruk for. Småbiler med dieselmotorer inne i bysentra er en dårlig kombinasjon. Men med skylapper er alt mulig. Nå har norske myndigheter subsidiert elbilene til en markedsandel som savner sidestykke globalt, og gjør den lille amerikanske bilfabrikken Tesla til en av de virkelig store aktørene i norsk bilbransje. Norske politikere ser imidlertid at enorme avgiftsbeløp til statskassen fordufter, og har begynt å rasle med sablene. Det kan ikke fortsette slik. Og det kommer det heller ikke til å gjøre.

Gunstige strømpriser og et godt nett av hurtigladere er helt nødvendig for norske elbilbrukere

Sosiale medier er fulle av kommentarer fra folk som lovpriser sitt elbilkjøp, enten det er en Tesla Model 3, en Jaguar I-pace, eller det er en Hyundai Kona EV. Glade fordi de har fått ”mye bil for pengene” i et land som ellers er kjent for noen av de høyeste og mest progressive engangsavgiftene i Europa. Men følger vi sosiale medier kritisk, og samtidig inntar et mer nøytralt bilde til den ”religiøse vekkelsen” som farer over elbil-landet Norge, er bildet slett ikke like rosenrødt. Kanskje det er på tide å fokusere litt på de ubehagelige konsekvensene som også ligger i kjølvannet av elbilenes store forventede markedsandel i 2019, og for Tesla især.

På to måneder er det utlevert ca 6500 biler fra et selskap som allerede i årevis er kritisert for underkapasitet på service, manglende forsyninger av reservedeler, endeløse telefonkøer og manglende evne til å levere selv enkelt rekvisita som et sett gummimatter, til nordmenn som har svidd av minst 465 000 kroner for sin nye bil. Det faller på sin egen urimelighet å tro at en organisasjon er i stand til å håndtere en slik vekst – med mindre dette har vært planlagt gjennom mange år, og tiltak er gjort systematisk og målrettet på alle områder. Og den som har skoen på, kjenner best hvor den trykker…

Artikkelen fortsetter etter annonsen

nsc_sommar_1200

 

Tesla er ikke noe enestående tilfelle i Norge når det gjelder et plutselig behov for stor kapasitet på klargjøring, utlevering, kundeoppfølging og servicetider. Også andre bilmerker har hatt vekstsmerter gjennom årenes løp, men å daglig lese om bilkjøpere som nekter å ta i mot bilen, bemerker riper og skader og anmerker direkte produksjonsfeil, er helt utrolig. Behøver vi virkelig ta til takke med et produkt som holder en industristandard de aller fleste av oss vi se på som helt uakseptabel innenfor andre produktområder? En ny mobiltelefon med riper på skjermen? Nei takk. Et ny sofa med lim-rester på en sittepute, eller noe så enkelt som en ny tallerken med feil i glasuren? Helt uakseptabelt, spør du meg.

Et stort antall brukte elbiler er til salgs i Norge. Er dette markedet i ubalanse med det store Tesla-salget?

Store leveranser av nye biler betyr også at det dukker opp et nesten like stort antall brukte biler på markedet, og mange av disse er elbiler. Et søk på markedsplassen finn.no gir oss i skrivende stund 7558 elbiler til salgs. Her finner vi alt fra gamle Think-modeller til de nyeste og mest attraktive modellene som har lang ventetid. Tyske ”Automobilwoche” skriver i en nylig kommentar om det norske elbilmarkedet at nordmenn gjerne betaler 5000 euro for en høyere plass på ventelistene. Sant eller usant? Tilbudet av brukte (og nesten nye) elbiler er så stort og variert at enhver som ønsker en elbil kan bli el-bilist på minuttet. Firehjulsdrift, 500 km rekkevidde og evne til å dra et par tonn på tilhengerfestet, kan umulig være det reelle behov til nordmenn flest. Det bare virker slik.

Men hva skjer om alle velger å løpe etter en Tesla 3 eller stille seg i kø for å få lov til å få en annen elbil en gang sent i 2020 eller i 2021. Bruktbilmarkedet for elbilene stopper opp, fossile biler er allerede vedtatt som tapsobjekter, og utlevering av nye elbiler lar vente på seg. Alt tyder også på at de scenarioene som er beskrevet med henhold til manglende global produksjonskapasitet for EV-batterier er i ferd med å gå i oppfyllelse. Alt dette er faktorer som skaper en bilbransje i ubalanse, samtidig som de også skaper en skjevhet i forhold til hvem som betaler hva for å kjøre bil og ha en privat mobilitet i Norge. Jeg har frosset mye på beina gjennom flere år vinterstid i elbiler med moderat rekkevidde. Men godt hjulpet av en rekke fordeler har jeg tålt det greit!

Tror 6514 Tesla-kjøpere – meg inkludert – som fikk utlevert sin nye bil i februar og mars i år at alle de faktorene som har gjort det gunstig (les: latterlig billig) å kjøre elbil i Norge kommer til å bestå? Neppe. Norske politikere står nå i en ubehagelig skvis. Visjonen om kun nullutslippsbiler i 2025 består, kravene til fortsatte privileger til elbilene er det flere politiske partier som står bak, og det gjelder å ikke føre norske flokk-vandrende bilkjøpere alt for tydelig bak lyset. Men manglende inntekter fra bilsalget begynner å bli ubehagelig merkbart i statsbudsjettet. Hva skjer om det plutselig innføres moms på omsetningen av elbiler også? En Porsche-drøm som blir en halv million kroner dyrere kan lett bli et mareritt. Slik også en usolgt brukt elbil kan komme til å bli, en Tesla som “ikke lenger” skal ha service, eller manglende batterier som gjør ventetiden på en Audi e-tron enda lenger.

Audi har hatt et stort forhåndssalg av e-tron, men batterimangel i VW-gruppen er dårlige nyheter

Norske forbrukere har gjennom hundre år vært begunstiget med bærekraftig, ren strøm, og til priser norske politikere har kunnet påvirke i en viss grad. Nå er dette en illusjon. Eksport av ”ren” strøm og import av strøm produsert med olje, gass, kull eller atomkraft er en realitet når det kniper på vann i magasinene, og prisene er det ikke lenger en del av den norske ”Sjølråderetten”. Dette kommer naturligvis til å påvirke hvor gunstig det er å kjøre elbil, på lik linje med hvor god infrastrukturen for hurtigladning kommer til å bli. Hittil har det vært god plass ved Teslas nett av Superchargere, men jeg tar neppe feil når jeg hevder at dette nå er historie. Ladekøer kan lett bli et fenomen for alle elbil-eiere, uansett merke.

Å bruke ordet kollaps er kanskje dramatisk, men å ta inn over seg at endringer på mange elbil-områder allerede er en realitet, er noe de fleste bør gjøre. Kanskje greier Tesla å løse sine kvalitetsproblemer, Volkswagen-gruppen sin batteriutfordring, og Renault sin ugreie ladestandard på Zoe. Vi kommer også til å møte ny teknologi, men en full overgang til nullutslippsbiler i 2025 vil uansett representere en stor utfordring. Akkurat nå kan det hele synes en smule uoversiktelig: En leverandør selger tusenvis av biler, andre står i startgropen med lange leveringstider, norske myndigheter trenger avgiftskroner, og alle ønsker vi de best mulige miljøløsningene. Vi har utvilsomt seks spennende år foran oss!

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev