Elbilen Peugeot e-208 og utgaven med klassiske forbrenningsmotorer er ikke bare lansert, men det norske markedet er også høyt prioritert. Det betyr at norske kunder allerede nå kan bestille den nye e-208

Tekst: Sven Furuly, Foto: Newspress

Utvalget av elbiler har med Genève-utstillingen fått en hyggelig økning for nordmenn som planlegger å skifte til elbil. Nykommeren Peugeot e-208 kiler seg inn i den viktige kompaktklassen der Renault Zoe har vært temmelig enerådende. Også den litt større Nissan Leaf og ikke minst Opel Ampèra-e kommer til å berøres av den nye elbilen fra Peugeot. Rekkevidden er oppgitt til 340 km etter WLTP-metoden og batteriet er på 50 kWh, noe som kan gjøre denne elbilen til et glimrende valg for mange nordmenn. Rekkevidden vil være tilstrekkelig for problemfri kjøring i hverdagen, samtidig som CCS-kontakten gir tilgang til hurtigladere underveis. I en pressemelding fastslår Peugeot at det vil være mulig å lade inntil 80% av batterikapasiteten på bare 30 minutter. Et tall som gjør elbilkjøring stadig mer attraktivt.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

nsc_jul_2100x700

 

Peugeot e-208 bygger på den splitter nye 208-modellen som hadde verdenspremiere på den internasjonale bilutstillingen i Genéve den 5. Mars. Peugeot 208 bygges på PSAs siste modulære plattform CMP (Common Modular Plattform). Denne plattformen er tilpasset både elektriske biler og biler med forbrenningsmotor. Peugeotimportøren hos Bertel O. Steen vil ta inn 208 med bensinmotor, men er sikre på at den soleklare volummodellen blir den elektriske utgaven i Norge.

Peugeot e-208 er den første av flere nye elbiler fra PSA. Hovedkonkurrent blir Renault Zoe

Den elektriske modellen blir tilgjengelig allerede fra lanseringstidpunktet kommer med en motor på 136 hk og 260 Nm dreiemoment. For å kunne tilpasse bilen til førerens behov er den utstyrt med tre kjøreprogrammer og har forøvrig et høyt utstrsnivå. Peugeot e-208 er en kraftig satsing på elektrifisering av Peugeot-programme og det er interessant å merke seg at toppmodellen, med betegnelsen GT, kun finnes som elbil. Peugeot har altså valgt å gjøre den mest sportslige og påkostede varianten til en nullutslippsbil, og kommer utvilsomt til å bli en viktig aktør i konkurranse med ikke minst Volkswagen ID elbiler i Europa.

Moderne og lettbetjent førerplass, gjør overgangen til elbil helt udramatisk for mulige skeptikere

Via lenken https://reserver.peugeot.no/electric/ kan norske kunder nå innbetale et depositum på 2.208 kr for å sikre sin plass i køen. Beløpet er fullt refunderbart frem til kjøpskontrakt er signert. I forbindelse med reservasjonen vil kunder få tilgang til en egen «Min Side» hvor de kontinuerlig har oversikt over sin reservasjon. Valg av ønsket forhandler blir gjort av kunde på «Min Side» i forkant av bestilling høsten 2019.

 

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev