For mange av de mest populære elbilene kan ventetiden være opp mot to år, og stadig flere vurderer å bytte til elbil. Er vi ikke lenger redd for å slippe opp for strøm underveis?

Tekst og foto: Sven Furuly

Det kan gå mot en ny rekord i antall solgte og registrerte elbiler i Norge i 2018, selv om salget lå 1,6% bak rekordåret 2017, etter årets seks første måneder. Forklaringene på hvorfor salget ikke ble høyere, samtidig som vi tror på et nytt rekordår, skyldes leveringssituasjonen. Elbil-kjøperne har ventet på flere spennende nye modeller, og et par av disse har nettopp startet utleveringen til norske kunder. Mange har stått på ventelister for å få en tidlig levering av de mest attraktive nykommerne denne høsten. Særlig modellene Hyundai Kona og Jaguar I-Pace har løftet disse bilmerkene opp på et salgsvolum de ikke ville oppnådd uten disse elektriske modellene. Visst har nok Jaguar-kunder vært vant til å vente en god stund for å få levert sin ”skreddersydde” premium-bil, men leveringstider på nærmere to år for en koreansk bil er sensasjonelt. Er vi nordmenn rett og slett kommet over ”rekkevideangsten” og ser at en elbil i garasjen kan være smart, både med tanke på miljø og driftskostnader?

Opel Ampera-e var den første rimelige elbilen med lang rekkevidde

Ved årsskiftet var det ca 139 000 elektriske personbiler i Norge. I tillegg kommer ca 3 500 elektriske varebiler. Dette viser at næringslivet har vært langt tregere med å skifte til denne teknologien enn de som kjøper en ny utslippsfri personbil. Mange tror kanskje at Oslo er den største kommunen når det gjelder andelen elbiler, men det er feil. Hovedstaden ligger langt ned på listen, men ser vi på antall elbiler totalt er Oslo størst. På andreplass ligger Bergen, mens en ”landkommune” som Bærum ligger på en solid tredjeplass. At Oslo har en elbil-andel på bare 8,7% (tallet er fra første halvår 2018) kan ha flere forklaringer. I mange av Oslo’s bydeler er det en stor andel leiligheter, der mangel på både egen garasjeplass eller en fellesgarasje uten tilgjengelig ladestrøm får mange til å avvente elbilkjøpet. Vi er imidlertid kjent med at flere sameier i Ullern og Vestre Aker har igangsatt prosjekter for å løse dette. Utfordringen er at det simpelthen ikke er stor nok strømkapasitet i sameiene til å kunne lade stadig flere elbiler samtidig, og det enten må legges nye kabler, eller installeres ”smarte” systemer som deler på tilgangen til strøm i løpet av døgnet.

Hurtigladere er greit når du er underveis, men er det godt nok som eneste lade-alternativ? For noen kan det være OK

Hvor smart er det å kjøpe elbil uten å kunne lade den hjemme? I løpet av de siste par årene er det to store aktører som har bygd opp et godt nettverk av hurtigladere, i tillegg til det lukkede nettet for eiere av Tesla elbiler. Minst et nytt selskap vil være på plass med sine første ladestasjoner i løpet av 2018, og dermed er starten på noe som likner på ”bensinstasjoner” med ulike merker gått av stabelen. Hvilke konkurransemidler er det disse vil ha overfor elbil-eierne? Strøm er strøm, eller… ? For elbileiere handler det i like stor grad som for eiere av diesel- eller bensinbiler om beliggenhet og kapasitet. Ladestasjonene må ligge der du ferdes, og du må slippe å stå i kø for å lade. Det er imidlertid et konkurransemoment som få er klar over: Jo større effekt ladestasjonen har, jo raskere går ladningen. De fleste elbiler har en ganske stor evne til å motta høy effekt, men med unntak av et par ladestasjoner i Norge er det ingen som er i nærheten av å levere så mye strøm som elbilens elektronikk og batteri er i stand til å ta i mot. Her vil nok morgendagens ladestasjoner konkurrere på hurtighet, prisen per kW, eller minuttprisen når du står og lader.

På ladestasjonerne begynner man nå merke at elbilene er blitt populære

Det begynner å bli et stort nett av ladestasjoner, og med en App på mobiltelefonen ser du hvor de befinner seg, om de er funksjon, om det er feilmeldinger, og ikke minst om ladestasjonen har ledige kontakter. Det sistnevnte har fått mange nybakte elbileiere som har overvunnet ”rekkeviddeangsten”, takket være bedre batterikapasitet og et godt utbygd nett av ladestasjoner, til å begynne å bekymre seg for ”ladeangsten”. Er det ledig plass når du kommer frem, hvor lenge må du vente før det blir din tur, og hvor mange minutter skal du lade opp ditt batteri for å komme trygt frem til bestemmelsesstedet?

Tesla-eierne har sitt eget nettverk av “Superchargere” over hele Norge

Generelt sett vil vi anbefale at du har tilgang til egen stikkontakt (eller en avtale i en fellesgarasje) når du kjøper elbil. Selv om de i dag er hurtigladere på f. eks CC Vest, Ullevål og Skøyen, og prisene er relativt rimelige (kr 2,50 per min), vil det alltid oppleves betryggende å kunne starte med fulladet bil hjemme. Dette gjør at bilens klimaanlegg og batterioppvarming kan være i drift når bilen står tilkoblet strømnettet for ladning, og dette gir lenger rekkevidde enn om man starter med en ”kald” bil. Da brukes det ”dyrebar” strøm til å varme opp både kupé og batteri til henholdsvis bra komfort og korrekt driftstemperatur. Særlig om vinteren er dette en aktuell problemstilling.

Rekkevidde-måleren i Ampera gir flere km-lengder, avhengig av kjørestil

Flere av de nyeste elbilene har en annonsert rekkevidde på 40-50 mil, men dette er tall som krever helt ideelle forhold. En vinterdag med defroster på, flere personer i bilen og snø som bidrar til at hjulene ruller tyngre, kan rekkevidden lett synke til det halve. Hvorfor dette skjer, hvordan du skal kjøre mest økonomisk og mer om de nyeste elbilene vil du finne i flere artikler i tiden som kommer.