Seksti motorjournalister fra til sammen 23 land har kåret elbilen Jaguar I-Pace til årets bil i 2019. Det er en sensasjon for Jaguar – som vinner for første gang – og for fagpressens syn på elektriske biler.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Amp, Wiki & Presse

Under en høytidelig seremoni i forkant av åpningen av den Internasjonale Bilutstillingen i Genève ble Jaguar I-Pace, vinneren av European Car of The Year 2019 publisert. Det er gått 54 år siden denne utmerkelsen ble tildelt en bilmodell for aller første gang. Da var det Rover 2000 som vant, og den ble etterfulgt av Austin 1800 i 1965.

Listen over modeller som har vunnet denne tittelen vil overraske mange, men i år er det I-Pace

Listen over vinnere er en spennende lesning om skiftene moteretninger, endringer i europeisk bilindustri, og ikke minst ulikhetene mellom de store bilmarkedene sør i Europa og de mindre folkerike landene i Nord.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

nsc_sommar_1200

 

Fra å være en ledende bilnasjon på ’50 og ’60-tallet har britene i stadig mindre grad påvirket trender og teknisk utvikling for europeisk bilindustri. Et blikk på antall ”European Car of The Year” titler i løpet av de 54 årene som er gått siden 1964 taler sitt tydelige språk: Britiske bilprodusenter har vunnet to sju ganger, og fire av disse er Ford-modeller utviklet i samarbeid med Tyskland. Sett med norske øyne har det vært en del forunderlige vinnere gjennom årenes løp, men også en rekke modeller som har blitt salgssuksesser i Norge.

Det er andre gang en elbil vinner denne kåringen, noe som viser at teknologien er troverdig

Jaguar I-Pace, som allerede har vunnet ”Årets Bil” titler i Norge, Storbitannia og Tyskland, er den andre elbilen i historien som vinner denne prestisjetunge utmerkelsen. Nissan Leaf ble kåret til European Car of The Year i 2011. Også hybridbilene Toyota Prius og Opel Ampera har vunnet, i henholdsvis 2005 og 2011. Årets vinner fikk 250 poeng, det samme som den helt nye utgaven av sportsbilen Alpine Renault A110. Men fordi Jaguar I-Pace fikk flest ”full score” ble denne utkåret til vinner. Det var Jaguars designsjef, Ian Callum, som mottok prisen på vegne av Jaguar i Genève.

 

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev