Elbilen Porsche Taycan rykker stadig nærmere produksjonsstart, og har i den senere tid gjennomført omfattende vintertester på bane og landeveier ved Polarsirkelen.

Tekst: Sven Furuly. Foto: Porsche Presse

Flere har observert Porsche Taycan under testkjøring på veier langt nord i landet. Med falske ”eksosrør” montert under den bakre støtfangeren er det imidlertid de færreste som får med seg hvilken bilmodell som skjuler seg i karavanen av ordinære produksjonsmodeller. Porsche Taycan er blitt observert i Norge, Sverige og Finland i vinter, og det er en rekke ulike sider ved bilen som er testet ut.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

nsc_jul_2100x700

Kjøreegenskaper og dynamikk på snø og is hører med til utprøvingen av en ny Porsche-modell, men når den i tillegg er elektrisk, dukker en rekke ny test-parametere opp. Selv om årets vinter har vært mild i Lappland er bilen blitt testet i temperaturer ned mot 35 minusgrader. Dette gir god erfaring i batteriets oppførsel i kulda, hvordan bilens rekkevidde påvirkes og verdifull kunnskap om ladning ved ulike temperaturer.

Kjøreturer på snø og is gir verdifull informasjon om alt fra dynamikk til rekkekvidde og batterienes oppførsel

Parallelt med testene i Skandinavia har endre ingeniør-team vært i full aktivitet i Sør-Afrika der testing foregår på sommerføre. Motstykket til vintertemperaturer i Lappland finner Porsche i Dubais ørkenområder. Der kjøres det tester i ekstrem varme, og ingeniørene får viktig kunnskap om hvordan batteriene oppfører seg og ladningen lar seg gjennomføre i temperaturer helt opp til 50 plussgrader. Et temperaturspenn på 85 grader og klimaet i mer enn tretti ulike land inngår i de krevende Taycan-testene. Ikke bare temperaturene er skiftene, også luftfuktigheten varierer mellom 20 og 100 prosent.

Det er sommertemperaturer i Sør-Afrika, og mens noen testførere er i Skandinavia og fryser, har andre det greit

Målet er naturligvis å skape en elbil som ikke bare er velfungerende, men som også holder minst den samme standarden som alle andre Porscher før den. Derfor har Taycan testbilene kjørt rundt seks millioner kilometer, og en tredjedel av disse har vært skikkelig hardtesting. Bilene er kjørt helt opp i tre tusen meters høyde, og det er gjennomført mer enn 100 000 oppladninger av batteriene under testperioden.

Porsche har også utviklet helt spesielle digitale (virtuelle) testmuligheter for Taycan. Ved hjelp av digitalt skape prototyper er utviklingen av karosseri, drivlinjer og hjuloppheng samstemt og testet ut til å fremstå som et hele. Dermed har prototypene ”kjørt” mer enn ti millioner digitale kilometere. Dette inkluderer også simulert kjøring på racerbanen Nürburgring Nordschleife. Hvor rask en bil er på denne banen, og hvordan den oppfører seg, er blitt en viktig test for mange av verdens bilprodusenter.

Natt i Dubai er arena for elegant cruising – og står i sterk kontrast til ekstreme påkjenninger i de varme ørkenene

Mer enn et tusen ingeniører og konstruktører har vært engasjert i prosjektet, og Taycan vil få sin verdenspremiere i september, og det er ventet at de første kundene vil få sine biler tidlig i 2020. Taycan vil få en rekkevidde på mer enn 500 km målt etter NEDC-norm (mindre streng enn WLTP), men det mest oppsiktsvekkende er bilens 800 Volt arkitektur som tillater høy ladespenning til batteriet. Det er allerede gjort demonstrasjoner som viser at det er mulig å super-hurtiglade 100 km rekkevidde på bare fire minutter.

LES OGSÅ: Fabrikken i Zuffenhausen har en rik tradisjon – nå omskapes den for å produsere Taycan

Porsche forteller at 20 000 personer allerede har betalt et depositum og reservert en Taycan. Om lag 20% av disse potensielle kjøperne kommer fra Norge. Dermed kan det se ut til at Taycan raskt kommer til å bli den mest solgte Porsche-modell i Norge noensinne.

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev