Det enormt store antallet utleveringer av Tesla Model 3 i Norge og andre europeiske land har ikke greid å forhindre svake kvartalstall

Tekst og foto: Sven Furuly

Etter at de første norske utleveringene av Tesla Model 3 begynte i midten av februar, har overlevering til kunder gått med et forrykende tempo. Vi har opplevd en måte å overlevere nye biler på som savner sidestykke i norsk bilbransje. Forskuddsfakturaer med kort betalingsfrist for å holde plassen i køen, tette terminer for utlevering som i praksis har vært vanskelig å endre, gruppemøte for å vise bilens detaljer med påfølgende individuell overlevering, og leie av arealer med stor plass for å håndtere hundrevis av biler, er oppskriften bak de sensasjonelle norske tallene.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

turbopower

 

De norske salgstallene for de tre Tesla-modellene i Norge er imponerende, og særlig Model 3 med 6123 enheter levert i løpet av årets første tre måneder, er blitt en helt ordinært syn på norske veier. I løpet av en femten minutters kjøretur i dag morges på Oslo Vest møtte jeg ikke mindre enn fem stykker – i tillegg til en rekke TMS og TMX. Også tilveksten av andre elbil-merker begynner å gjøre seg gjeldende – det begynner å bli virkelig mange elbiler totalt på veien nå. Med en utleveringsandel på 48,4% av alle nye personbiler i første kvartal kjøper nordmenn nå elbiler i et forrykende tempo – enten bilene kommer fra Europa, Asia eller USA. For mars måned isolert var elbil-andelen sensasjonelle 58,4%

På en rekke-facebook-grupper og andre sosiale medier leser vi om at ikke ”alt er helt som det skal være” når det kommer til sluttkontroll og klargjøring av Tesla Model 3 før skipning til Europa og utlevering til kundene. Mangelfull lakkering, riper, dårlig tilpasning av karosserideler, bulker og lim-rester er gjengangere i innleggene. Det er ikke vanskelig å tenke seg at her har det gått fort i svingene. Mange av de europeiske kundene som har fått utlevert sin TM3 i første kvartal satt med reservasjoner som var to-tre år gamle. Dette betydde at da Tesla bestemte seg for å prioritere utleveringer i Europa fra årsskiftet 2018/2019 ville de raskt oppnå en svært høy avsetning av TM3.

Utleveringen av Model 3 til nye norske kunder har gått med rekordfart, og det i tusentall…

Likevel må Tesla se tilbake på et svakt første kvartal. Det rapporteres om ca 63 000 utleverte Tesla globalt for hele kvartalet, og det er en tilbakegang på hele 31% i forhold til siste kvartal i fjor, da optimismen var høy. Eksport-start av Model 3 til både Europa og Kina var positive børsnyheter ved inngangen til 2019. Antallet utleverte biler globalt i første kvartal er imidlertid blitt betydelig lavere enn det analytikere og eksperter hadde forventet. Ser vi på miksen av Tesla-modeller som ble utlevert, representerer Model 3 om lag 50 900 enheter. Ser vi på både dette tallet – og det samlede utleveringstallet for alle Tesla-modeller – står Norge for mer enn 10% av det antallet biler som forlot Tesla-fabrikken i Q1

Med 5315 utleverte Model 3 på norske skilter i mars alene – tallene kommer fra Norsk elbilforening – er dette den mest solgte personbilen i Norge. Det er den også i Nederland, der det ble innregistrert 2195 Tesla Model 3, noe som ga bilen en klar førsteplass. TM3 utgjorde 5,6% av personbilsalget i Nederland i mars. I andre europeiske ”elbil”-land er antallet lavere, men sett i lys av markedenes modenhet i forhold til elbiler er volumene betydelig. I Sverige ble det utlevert litt over 1000 TM3 og i Østerrike 752 stykker. I skrivende stund er det ikke publisert noen utleveringstall for Tyskland eller Frankrike, og vi vet heller ikke noe om Teslas ordrereserve i Europa.

Ambisjonene er klare: En Tesla skal være tilkoblet og autonom – andre biler skal fremstå som gamle

Det vi imidlertid vet er at 50 900 utleverte TM3 fra Tesla-fabrikken i første kvartal 2019 er en svikt på 20% i forhold til siste kvartal i 2018. Volum-modellen som skulle bli den kraftfulle ”driveren” i Tesla-systemet greier heller ikke å opprettholde det forventede volumet. Totaltallene for den samlede utleveringen og produksjonen av de tre modellene TMS, TMX og TM3 i Q1 2019 bør vekke bekymring i Tesla-hovedkontoret: Et fall fra 90 700 biler i Q4 2018 er tungt å hente inn for salgsapparatet. Ikke mindre dramatisk er det at produksjonsvolumet også har falt. Med 77100 produserte Tesla i Q1 viser tallene en svikt på 11% i forhold til siste kvartal i fjor.

En skjerm til praktisk talt alle funksjoner. Dette er den nye bil-hverdagen til tusenvis av nordmenn

I følge tall som er gjengitt i det tyske bransjemediet ”automobilwoche” utgjorde TM3 hele 62 950 enheter av de til sammen 77 100 Tesla som ble produsert i første kvartal 2019. Dette viser med all tydelighet hvor betydningsfull denne modellen er for Tesla Motors. Med en pris på kr 460 000 og oppover, er den fortsatt et stykke unna å være en ”folkebil” slik den nedlatende ble omtalt som, av en Model S eier jeg snakket med, men med rimeligere modeller på gang kan bildet raskt endres. Utfordringen blir fortjenesten per bil. Det har vært ”luftet” priser helt ned mot 320 000 kroner i Norge, og også den kommende Model Y er blitt presentert med priser på samme – eller et litt lavere – nivå enn Model 3. Tesla-aksjen har fått juling på børsene i Europa i dag. 10% ned er mye, og hva som skjer i USA-markedet vet vi først om noen timer. Igjen er det mange viktige brikker som må falle på plass for Tesla, og analyseselskapet Morgan Stanley utelukker ikke at Tesla igjen må ut å hente mer kapital.

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev