Den nye Tesla SUV’en Model Y er større innvendig enn Model 3, kommer med firehjulsdrift og byr på det beste fra flere Tesla-modeller. Utfordringene blir kvalitet og produksjonsvolum.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Tesla

En verdenspremie for en ny Tesla modell er ingen dagligdags hendelse, og når modellen i tillegg er en liten SUV – slik mange nordmenn ønsker seg sin kommende elbil – er det all grunn til å pusse brillene og skjerpe blikket. Tesla Model Y hadde verdenspremiere i California den 14. Mars – mens vi i Europa allerede ligger en dag foran på kalenderen. Den store begivenheten fant sted på Teslas Design Center i Hawthorne.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

nsc_jul_2100x700

 

I forkant av lanseringen har det naturligvis vært en ryktebørs av det helt store. Et par ting har imidlertid stått fast i den senere tid, og en av disse er at Model Y bygger på samme plattform som Model 3. Da Elon Musk for første gang begynte å snakke om ”Y” i 2015 la han føringer for at denne SUV’en ville få en helt ny og selvstendig plattform, der målet både var en rimeligere produksjon, og lansering av 48 Volt elektrisk arkitektur fremfor et 12 Volt system.

Sideprofilen viser en mer avrundet form enn Model X, og den er kortere. Likevel er det plass til 7 seter

Senere er disse planene endret, og ikke minst for å kunne lansere Model Y raskere på markedet, ble det bestemt å benytte plattformen til Model 3. Samlet vil nærmere 75% av delene være like på de to bilmodellene. Dette betyr at mye av det utviklingsarbeidet som ligger i Model 3 dermed kan videreføres direkte til Model Y, og raskt gjøre det mulig for Tesla å lansere en fjerde bilmodell. Og nettopp at det blir en fjerde modell er en viktig del av Teslas strategi. Resultatet er at fabrikken nå kan tilby modeller i alle de segmentene der de europeiske bilfabrikkene står sterkt – med unntak av C-segmentet, det som kalles ”Golf-klassen”.

Plassen er betydelig større enn i Model 3, og særlig takhøyden og en høyere sittestilling vil tiltale mange

I likhet med andre SUV’er med tradisjonelle drivlinjer, kommer også Model Y som grunnmodell med bare drift på en aksel. Elon Musk hadde på forhånd gått ut på twitter (3.mars) og bekreftet at Model Y blir 10% større innvendig en Model 3, og dette alene vil tiltrekke seg mange kjøpere som ikke er opptatt av dual motor (firehjulsdrift) drivlinje. I et fåtall markeder – som Norge – er imidlertid appetitten få firehjulsdrift sterk, og utgavene med to motorer vil bli tilgjengelige fra første dag. Det var på forhånd publisert informasjon om at Model Y blir satt i produksjon i 2020 – og dette ble bekreftet i pressekonferansen.

Rekkevidden for utgaven med to motorer er oppgitt til 540 km WLTP, og en toppfart på 209 km/t

Det er selskapets sjefdesigner, Franz von Holzenhausen, som har hatt det overordnede ansvaret for designet. Det var lenge spekulasjoner om Model Y skulle tilbys med muligheten for en tredje seterad i kupéen, slik som i Model X. Dette blir tilfelle. De lavest prisede utgavene av Model Y vil gå i direkte konkurranse med ”SUV”-aktige elbiler som for eksempel Hyundai Kona EV og Kia e-Niro. De kommende elbilene Audi Q4 e-tron og Seat el-Born, vil bli enda mer direkte konkurrenter til Model Y, men med inntil 7 seter blir Model Y er hard nøtt å knekke. Prispåslaget kommer til å bli 25 100 kroner i Norge for 7-seters utgaven. En mer praktisk bakluke enn den vi finner på Model 3 og et bagasjerom som også er 10% (inntil 1840 liter med baksetene nedslått) vil tale for at etterspørselen etter Model Y kommer til å bli stor.

Stor bakluke og lettere innlasting en Model 3 blir viktige salgsargumenter for Tesla Model Y

De tre store spørsmålene på forhånd var naturligvis hva skal Model Y koste, når blir den satt i produksjon, og når starter leveringen i de ulike markedene. Til det første hadde Elon Musk allerede på forhånd sagt at en bil som er 10% større kan få lov til å være 10% dyrere. Det er også blitt spekulert i priser på 45 000 USD for grunnmodellen med drift på en aksel og en moderat batteripakke. Det er 10 000 dollar mer enn den rimeligste Model 3 i USA. Svaret ble en overraskelse: Den første utgaven koster 47 000 USD med et batteri som gir inntil 490 km rekkevidde. Senere, når full produksjon er oppnådd, kan prisen bli så lav som 39 000 dollar i USA.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

nsc_jul_2100x700

 

Tesla Model Y representerer dermed det største salgspotensialet merket noensinne har hatt. I USA står SUV-segmentet for 49% av markedet, og over halvparten av disse er dyrere modeller som befinner seg i prisklassen mellom 30- og 50 000 dollar. Riktignok vil en topp-spesifisert Dual Motor (firehjulsdrift) utgave med Long Range batteri lett få en pris opp mot 85 000 dollar. I USA ble det i 2018 solgt over 1,4 millioner SUV’er i prisklassen 40- 90 000 dollar, forteller det amerikanske analyseselskapet J.D Power til InsideEV’s. Også i Norge har SUV’ene gjennom en årrekke stått for en betydelig markedsandel, og biltypen er elsket av nordmenn.

Med Model Y posisjonerer Tesla seg godt for å møte de nye elbilene fra Volkswagen-gruppen

Model Y med Long Range batteri får en rekkevidde på 300 miles EPA, som tilsvarer ca 490 km direkte omregnet, og som mest sannsynlig vil bli oppgitt til 540 km WLTP-målt. Den billigste varianten vil ha en rekkevidde på rundt 230 kilometer etter EPA-standarden, eller 370 kilometer målt etter WLTP

Førerplass og betjening blir slik vi kjenner det fra Model 3, men sitteposisjonen er noe høyere

Modellvariantene vil bli som for Model 3, med Standard Range, Long Range, Dual Motor AWD og Performance i USA. Standard Range-varianten er ikke gjort tilgjengelig for norsk konfigurasjon foreløpig, og dermed blir Long Range med Rear-Wheel Drive den rimeligste foreløpig. Prisen vil starte på 432 000 kroner. Med Dual Motor, og dermed firehjulsdrift, øker prisen til 465 000 kroner i grunnversjon. Performance-utgaven vil starte på 538 000 kroner. Produksjonssart er beregnet til høsten 2020, og det er antydet at produksjon av Europa-modeller vil begynne tidlig i 2021. Utgaven med Standard Range batterier vi ikke komme i produksjon før i 2022.

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev