Aldri har det vært bygd og solgt flere Tesla enn det ble gjort i fjorårets siste kvartal. Rapporten, som ble presentert 30. januar, viser et rekordår for elbilprodusenten

Tekst: Sven Furuly, Foto: Amp

Det er allerede et par dager siden Tesla bekreftet produksjonstallene for fjerde kvartal i 2018. De har aldri vært høyere, og det er Model 3 som nå virkelig begynner å få opp leveringstakten. Resultatet for fjerde kvartal ble en samlet produksjon på 90 909 biler. Fordelingen er slik: 63 359 Model 3, 13 500 Model S og 14 050 Model X. Det er Model 3 som kan vise til en imponerende produksjonsøkning, men leveringene av TMS og TMX er fortsatt sterke. Ser vi på hele året er det nå produsert mer enn 140 000 Model 3 ved selskapets fabrikk i Fremont.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

turbopower

 

Om vi ser på produksjon og salg helt tilbake til fjerde kvartal 2017, da Tesla startet regulær utlevering av de aller første Model 3 i USA, er Tesla-salget (alle modeller til sammen) mer en tredoblet siden dette. De endelige salgstallene for desember 2018 viser at Tesla oppnådde produksjonsrekord. Aldri tidligere i selskapets historie har det vært produsert og solgt så mange biler. Analytikere ved Wall Street hadde på forhånd tippet at omsetningen i Q4 2018 ville tett opp mot 7 milliarder dollar. Til tross for at Tesla leverte 7000 flere biler enn det foregående kvartalet, sendte Tesla ut et børsvarsel om at det økte salget ikke kom til å gi fullt utslag på bunnlinjen. Et skifte fra å produsere de dyrere Performance – og Dual Motor utgavene av Model 3, til de rimeligere mellomklasse-modellene, setter sitt preg på resultatet. Bruttoomsetningen endte derfor på vel 6,3 milliarder dollar.

Nettopp bruttofortjenesten på Model 3 er et spørsmål mange investorer og analytikere er opptatt av. Markedet har lenge etterspurt de rimeligere modellene, og samtidig er det knyttet stor spenning til om fabrikken lykkes i å øke produksjonen av TM3 til 7000 biler i uken. Med en bruttofortjeneste på over 20 prosent i siste kvartal i fjor, er situasjonen i selskapet bedre enn noensinne. En fortsatt god bruttofortjeneste i Q1 2019 er forventet som følge av Model 3 leveransene til Europa og Asia nå er i gang. Fordi disse markedene kun får leveranser av Long Range Dual Motor og Performance –utgavene av Model 3 kommer eksportverdien av disse til å holde seg på et høyt gjennom 2019 – selv om eksportprisene til Kina er reduserte som følge av økte importavgifter i Kina. Et fortsatt godt salg av de dyrere variantene bidrar til å balansere ut den lavere inntekten på de rimelige utgavene som nå går i salg i USA.

Tjener Tesla Motors nå penger nok til at de ikke trenger noen flere kapitalutvidelser? Analytikerne er ikke sikre på dette, og har etterlyst mer informasjon om hvordan den rimelige Model 3 i prisområdet rund 350 000 kroner kommer til å påvirke selskapets likviditet og resultat. Da Musk la frem de gode resultatene og forholdet mellom aksjekurs og inntekt, påpekte han at selskapet hadde innløst flere obligasjoner i 2018 og at pengestrømmen nå var svært god. En stor obligasjon forfaller i mars – og analytikere har vært avventende til om selskapet ville være nødt til å hente inn mer kapital i markedet for å innfri denne. Elon Musk nevnte denne forpliktelsen spesielt i sin rapport, og slår fast at dagens finansielle situasjon i Tesla Motor gjør selskapet godt rustet til å innfri alle forpliktelser i tiden fremover. Bilmagasinet vil om kort tid komme med en ny artikkel som ser mer inngående på selskapets planer for 2019 og de nærmeste årene. Ikke mist betydningn av den planlagte Model Y.