El-Born er den første hel-elektriske SEAT-modellen og bygger på Volkswagengruppens MEB-plattform. Designet og de sporty kjøreegnskapene er velkjente høydepunkter fra dette temperamentsfulle bilmerket

Tekst: Sven Furuly, Foto SEAT Presse

SEAT el-Born er den første helelektriske bilen fra SEAT basert på Volkswagengruppens modulære elektriske plattform (MEB). Konseptbilen er oppkalt etter et av de mest ikoniske nabolagene i Barcelona – det har også vært inspirasjonen for designerne og ingeniørene hos SEAT, som har designet en sporty bil med den mest avanserte elektriske teknologien.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

nsc_jul_2100x700

 

Bilen er designet og utviklet av Seat i Barcelona, men skal bygges på den tyske Zwickau-fabrikken, som blir konsernets hovedfabrikk for elektriske biler. Den nye Audi Q4e skal etetr alt og dømme også bygges ved denne fabrikken, og ikke i Brüssel som Audi e-tron. SEAT vil bli det andre merket i Volkswagengruppen som lanserer en helelektriskbil basert på MEB-plattformen. Produksjonsmodellen er forventet lansert i løpet av 2020.

Flott interiør med mange spenende detaljer

Plattformen har batteripakken lavt og midtstilt i bilen. Det vil være mulig å lade batteriet fra 0 til 80% på 47 minutter, og ombordladeren åpner for 100 kW DC hurtiglading. SEAT el-Born får en rekkevidde på opptil 420 km etter WLTP-standarden. Med en effekt på inntil 204 hk (150 kW) får bilen en akselearsjonstid fra 0-100 km/h på 7,5 sekunder, og bilen får i tillegg til en kvikk og smidig oppførsel også fine kjøreegenskaper takket være det lave tyngdepunktet som batteripakken skaper.

Sporty og dynamiske linjer er en velkjent SEAT-signatur som også blir å finne i elbilene

SEAT el-Born har også et termisk kontrollsystem som opprettholder maksimal rekkevidde, også under krevende klimatiske forhold. Bilens varmepumpe reduserer bilens behov for å bruke elektrisk effekt til oppvarming, noe som gir en besparelse tilsvarende 60 km kjøring – spesielt nyttig ved norsk vinterkjøring.

SEATs sportslige og praktiske tilnærming til elektrifisert mobilitet har stort potensial i Norge. – Dette er en bil vi har store forhåpninger til når den introduseres i løpet av 2020, sier Ole Kristian Ågotnes, direktør i SEAT i Norge til Bilmagasinet.

 

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev