El-Born er den første hel-elektriske SEAT-modellen og bygger på Volkswagengruppens MEB-plattform. Designet og de sporty kjøreegnskapene er velkjente høydepunkter fra dette temperamentsfulle bilmerket

Tekst: Sven Furuly, Foto SEAT Presse

SEAT el-Born er den første helelektriske bilen fra SEAT basert på Volkswagengruppens modulære elektriske plattform (MEB). Konseptbilen er oppkalt etter et av de mest ikoniske nabolagene i Barcelona – det har også vært inspirasjonen for designerne og ingeniørene hos SEAT, som har designet en sporty bil med den mest avanserte elektriske teknologien.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

turbopower

 

Bilen er designet og utviklet av Seat i Barcelona, men skal bygges på den tyske Zwickau-fabrikken, som blir konsernets hovedfabrikk for elektriske biler. Den nye Audi Q4e skal etetr alt og dømme også bygges ved denne fabrikken, og ikke i Brüssel som Audi e-tron. SEAT vil bli det andre merket i Volkswagengruppen som lanserer en helelektriskbil basert på MEB-plattformen. Produksjonsmodellen er forventet lansert i løpet av 2020.

Flott interiør med mange spenende detaljer

Plattformen har batteripakken lavt og midtstilt i bilen. Det vil være mulig å lade batteriet fra 0 til 80% på 47 minutter, og ombordladeren åpner for 100 kW DC hurtiglading. SEAT el-Born får en rekkevidde på opptil 420 km etter WLTP-standarden. Med en effekt på inntil 204 hk (150 kW) får bilen en akselearsjonstid fra 0-100 km/h på 7,5 sekunder, og bilen får i tillegg til en kvikk og smidig oppførsel også fine kjøreegenskaper takket være det lave tyngdepunktet som batteripakken skaper.

Sporty og dynamiske linjer er en velkjent SEAT-signatur som også blir å finne i elbilene

SEAT el-Born har også et termisk kontrollsystem som opprettholder maksimal rekkevidde, også under krevende klimatiske forhold. Bilens varmepumpe reduserer bilens behov for å bruke elektrisk effekt til oppvarming, noe som gir en besparelse tilsvarende 60 km kjøring – spesielt nyttig ved norsk vinterkjøring.

SEATs sportslige og praktiske tilnærming til elektrifisert mobilitet har stort potensial i Norge. – Dette er en bil vi har store forhåpninger til når den introduseres i løpet av 2020, sier Ole Kristian Ågotnes, direktør i SEAT i Norge til Bilmagasinet.

 

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev