Ikke uventet lanserte Audi en mindre e-tron elbil på bilutstillingen i Genéve. Den er foreløpig en konseptbil, men gir oss en idé om den neste modellen i Audis elbil-program – klar om et års tid.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Newspress & Gims

Konseptbilen, som en er kupé-aktig kompakt og spennende liten familiebil med linjer inspirert av Audi e-tron GT Consept, skal bli Audis elektriske volum-modell. Den debuterte på den internasjonale bilutstillingen i Genéve den femte mars – nesten samtidig som den store SUV’en e-tron nå begynner å dukke opp hos norske kunder.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

turbopower_1200

 

 

Konseptbilen Audi Q4 e-tron er planlagt lansert i årsskiftet 2020-2021. For elbil-entusiastiske nordmenn kan dette synes langt frem i tid, men det er viktig å ta inn over seg at den enorme elbil-andelen av nyregistrerte personbiler i Norge er et særfenomen – og speiler på ingen rolle elbilens fokus i de store bilmarkedene. For Tysklands vedkommende er elbil-andelen bare 2% av markedet.

Interiøret har mange likhetstrekk med “storebror” men vil være enklere for å få en lavere pris

Dermed er det helt avgjørende at VW-konsernet har utarbeidet en solid strategi for hvordan de ønsker å gjennomføre et kommende elektrisk skifte. Volkswagen har investert 60 milliarder kroner i den elektriske MEB-plattformen, og har en rekke ID-modeller under utvikling. Audi Q4 e-tron blir den første modellen fra Audi som skal bygges på denne plattformen.

Slik ser konseptbilen ut med en ren bakgrunn – kort, kompakt og høyreist – slik en SUV skal være

 

Oppskriften har Volkswagen-gruppen brukt med stort hell siden lanseringen av Audi A3 i 1996. Med plattform og en rekke felles deler med datidens VW Golf skapte Audi en kompakt, sportslig og attraktiv innstegsmodell. Ikke mindre enn 7 ulike modeller innenfor konsernet bilmerker ble introdusert på denne plattformen i rask rekkefølge inn mot årtusenskiftet, og nå tas ”trylleformelen” i bruk på nytt. Men denne gangen handler det om MEB – som VW også kan tilby til andre bilprodusenter.

Den kraftfulle fronten skal være en kjennetegn for alle de ulike elektriske Audi e-tron modellene

Avhengig av hvilken batteripakke og antall motorer (AWD) vil bilen få en rekkevidde på inntil 500 km. I motsetning til dagens e-tron som bygges ved en Audi-fabrikk i Brüssel, skal Q4 e-tron produseres ved Volkswagen-gruppens helt ombygde og spesialtilpassede fabrikk for elbiler i Zwickau

 

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev