En av de store publikumsmagnetene på Los Angeles Auto Show før jul var elbil-nykommeren Rivian. SUV’er og pickup-trucs har et enormt marked i USA, og dermed bør også elektriske utgaver ha alle muligheter til suksess.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Rivan

Entusiastene bak det nye elbil-merket Rivan startet med blanke ark og en klar visjon – slik også Elon Musk i sin tide gjorde det med Tesla. Men for RJ Scaringe, grunnlegger og CEO for det nye selskapet, har hans visjoner om elektriske biler funnet et annet spor. For mange amerikanere er et liv uten pickup-trucks og SUV’er helt utenkelig. Ettersom Tesla allerede nyter stor respekt i USA og har valgt å utvide sitt modellprogram med Tesla Model 3 og senere Model Y, har Rivan valgt en helt annen vei.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

nsc_sommar_1200

 

Selskapet har så langt vist to ulike modeller, SUV’en Rivan R1S og Pickup-trucken R1T, der begge bygger på den samme plattformen. Kjennetegn for begge modeller er skikkelige offroad-egenskaper, kraftige motorer, god innvendig plass, stor lasteevne og ikke minst solide rekkevidder. Rivan opplyser at begge modeller vil bli utstyrt med batteripakker som kan gi en rekkevidde på over 560 kilometer på en ladning.

Interiøret i SUV’en Rivan R1S holder en overraskende høy kvalitet til å komme fra en ny aktør 

Serieproduksjon av elbiler handler imidlertid om alt annet enn bare gründerarbeid og visjoner. Arbeidet med å bygge opp en fabrikk har pågått i den lille byen Normal i Illionois en god stund allerede, og målet har vært å starte de første kundeleveringene sent i 2020. Selskapet har allerede 750 ansatte og har utviklingsavdelinger i Michigan, i California og i Surrey i Storbritannia.

En elektrisk pick-up med 560 km rekkevidde kan bli en utfordring for bensin- og diesel-modeller

Rykter har lenge gått om at en stor investor har vært under oppseiling, og et hett tips har vært General Motors. Dette USA-baserte selskapet har uttalt at de ønsker å kjøre i gang et omfattende elbil-program, og er samtidig en av de aller største aktørene på det Nord-amerikanske pickup-truck og SUV-markedet. Konkurrenten Ford har allerede annonsert at de arbeider med en elektrisk utgave av F-Series, som er deres viktigste pickup-seriel.

LES OGSÅ: Hva er rekkevidden for en Tesla X med campingvogn på norske veier?

Før helgen ble det imidlertid kjent at det er Amazon som går inn i elbilprodusenten med en kapitaltilførsel på 700 millioner US dollar. Sjefen for Amazons Worldwide Consumer divisjon, Jeff Wilke, sier i en børsmelding at ”RJ” – mannen bak Rivan – har bygd opp en fantastisk organisasjon allerede, og har en teknologi-og produktportefølje av høy kvalitet. Amazon er svært begeistret over muligheten til å investere i et slikt selskap.

Norske bilkjøpere elsker reale SUV’er – og hva med en elektrisk firehjulstrekker som Rivan R1S?

Hva betyr dette for norske elbil-kjøpere? Tesla har tidligere uttalt at de gjerne skulle bygge en pick-up truck, men har så lang fokusert i andre reninger. Verken GM eller Ford har vist oss noen ”tyngde når det gjelder elbiler, og ingen av de japanske pickup-merkene som Toyota, Isuzu, Mitsubsihi eller Nissan har visst noen biler i en slik retning. Kanskje blir Rivan-modellene to helt unike alternativer på det norske markedet om halvannet år?