General Motors har bestemt at Cadillac skal være gruppens spydspiss for elbiler. Den første konseptbilen er presentert, og viser at selskapet ønsker å etablere seg i elbilenes premium-marked.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Naias/GM

Tesla har lært bilbransjen mye. Viktigst av alt er kanskje erkjennelsen av at batterier som skal gi en god rekkevidde er kostbare, og det er lettere å få betalt for en stor og luksuriøs elbil enn en liten og trang hverdagsbil. Tesla Model S er et glimrende eksempel på dette. Den er solgt i hundretusenvis av eksemplarer mens Chevrolt Bolt – som også selges under navnet Opel Ampera-e i Europa – ble produsert i henholsvis 25 298 Bolt-versjoner og 2 731 stk som Ampera-e i 2018. Året før, i 2017, var det samlede antallet nesten 20% høyere.


Error: Your Requested widget " ajdg_grpwidgets-2" is not in the widget list.
  • [do_widget_area et_pb_widget_area_1]
    • [do_widget_area et_pb_widget_area_3]
      • [do_widget_area et_pb_widget_area_4]
        • [do_widget_area sidebar-1]
          • [do_widget id="search-3"]
          • [do_widget id="recent-posts-2"]
          • [do_widget id="tag_cloud-2"]
        • [do_widget_area sidebar-2]
          • [do_widget_area sidebar-3]
            • [do_widget_area sidebar-4]
              • [do_widget_area sidebar-5]
                • [do_widget_area sidebar-6]
                  • [do_widget_area sidebar-7]
                    • [do_widget_area widgets_for_shortcodes]
                      • [do_widget id="ajdg_grpwidgets-2"]
                      • [do_widget id="categories-2"]
                    • [do_widget_area wp_inactive_widgets]
                      • [do_widget id="wp_related_posts_widget"]
                      • [do_widget id="text-2"]

                     

                    Chevrolet Bolt har en glimrende rekkevidde innenfor sine kompakte mål, men problemet er at General Motors neppe tjener penger på bilen. Samtidig ligger GM i bakkant av elbil-utviklingen i premium-segmentet. Jaguar i-Pace og Audi e-tron er allerede på plass i flere markeder, Mercedes-Benz nærmer seg markedsintroduksjon av sin EQC elbil, og BMW har flere nye modeller under utvikling. For ikke å glemme Porsche Taycan som kan snu opp ned på luksusbil-markedet i mange land.

                    LES OGSÅ: Norsk leveringssrekord for elbiler i januar 2019 . Aldri er det blitt førstegangsregistrert flere elbiler på en måned

                    General Motors har tidligere uttalt at de skal presentere 20 nye elbiler innen 2023, men inntil nå er det ikke publisert særlig mye informasjon som underbygger disse planene, eller viser hvilke veivalg GM planlegger. Med presentasjonen av Cadillac EV-konseptet følger en nærmest pinlig taushet omkring bilens spesifikasjoner, plattformoppbygging, batterier og tenkte rekkevidde..

                    Designet kjenner vi fra det øvrige Cadillac-programmet, men teknikken sies det ingenting om

                    Alt vi får vite det klassiske ”tåkepratet” om en fleksibel modulær plattform kalt BEV3, som kan bære ulike typer karosserier, er konstruert for forhjulsdrift, bakhjulsdrift eller firehjulsdrift, og er utformet for å gi plass til batteripakker av ulike størrelser. Konseptbilen kan best beskrives som en SUV/Crossover og retter seg mer mot de samme kundene som Audi e-tron, Jaguar i-Pace og Mercedes EQC, enn dagens Tesla-kunder, selv om konseptbilen har tre (trange) seterader for inntil 6 personer. Trolig er den kommende Tesla Model Y den viktigste nye elbil-lanseringen i et 12-måneders perspektiv akkurat nå.

                    LES OGSÅ: Hyundai Kona EV har lenger praktisk rekkevidde enn både Audi e-tron og Jaguar i-Pace

                    General Motors forteller for øvrig om en betydelig re-vitalisering av hele bilmerket Cadillac. I perioden fra nå og ut 2021 skal det introduseres en ny modell hver sjette måned. Elbil-konseptet skal åpne opp for flere ulike Cadillac elbiler, men GM holder kortene tett til brystet så langt. Men det haster: Allerede i løpet av 2019 kommer det en rekke nye elbiler fra både Europa og Asia.