Verdens største produsent av elbiler har ikke tenkt til å hvile på sine laurbær. Nissan Leaf er nettopp lansert i sin andre generasjon, men på bilutstillingen i Detroit gir konseptbilen Nissan IMs et hint om veien videre.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Naias og Nissan Pressearkiv

Uten pionerer som Nissan og Tesla hadde neppe elbilene utviklet seg til å få den betydningsfulle rollen de i dag har i kampen mot lokal forurensing og en vei mot nullutslippssoner i tett befolkede områder. Disse to merkene har valgt ulike veier, men har begge en hærskare av entusiastiske tilhengere. Da Nissan Leaf ble lansert i 2010 var den bygd opp som en EV helt fra bunnen av, og det egenartede designet var en del av bilens unike teknologiske plattform. Den andre generasjon Leaf – som ble lansert i Norge for temmelig nøyaktig et år siden – har fått et mer avslipt design, og ble i sitt første salgsår Norges mest solgte bil, og ser vi på begge Leaf-generasjonene er det solgt over 50 000 eksemplarer i Norge alene.

Nissan viser hvordan morgendagens Leaf kan se ut – i form av en konseptbil med firehjulsdrift

Hvordan vil den neste generasjon elbiler fra Nissan se ut? Med konseptbilen IMs viser Nissan en elbil-studie som tydelig slår fast at den japanske bilprodusenten forbereder seg på en atskillig tøffere kam om elbil-kundene i årene fremover. Ved første øyekast ser Ims ut som en sedan, men er i realiteten mer en Crossover (som Qashqai) med fire dører og en stor bakluke. Bilens høyde og passasjerenes sitteposisjonen er slik vi finner det i en SUV, men den innvendige plassen som frigjøres i en elbil er benyttet til å skape et helt annerledes interiør.


Error: Your Requested widget " ajdg_grpwidgets-2" is not in the widget list.
  • [do_widget_area et_pb_widget_area_1]
    • [do_widget_area et_pb_widget_area_3]
      • [do_widget_area et_pb_widget_area_4]
        • [do_widget_area sidebar-1]
          • [do_widget id="search-3"]
          • [do_widget id="recent-posts-2"]
          • [do_widget id="tag_cloud-2"]
        • [do_widget_area sidebar-2]
          • [do_widget_area sidebar-3]
            • [do_widget_area sidebar-4]
              • [do_widget_area sidebar-5]
                • [do_widget_area sidebar-6]
                  • [do_widget_area sidebar-7]
                    • [do_widget_area widgets_for_shortcodes]
                      • [do_widget id="ajdg_grpwidgets-2"]
                      • [do_widget id="categories-2"]
                    • [do_widget_area wp_inactive_widgets]
                      • [do_widget id="wp_related_posts_widget"]
                      • [do_widget id="text-2"]

                     

                    Designen er med sine rette og kantede linjer ganske typisk for japanske konsept-studier, og er ganske sikkert et godt stykke unna en mulig produksjonsmodell. Likevel inneholder IMs en rekke detaljer som vi kan vente oss i en fremtidig erstatning av Leaf, eller som en supplerende modell til denne. Lang akselavstand, en tydelig hoftelinje i hele bilens lengde og en kupé der førerplassen er flyttet langt fremover, er klare designtrekk for å skape et rommelig interiør. Samtidig må formgiverne arbeide for et best mulig aerodynamisk resultat, og gjennom bruk av elektronisk styring av kjølekanaler, spoilere og andre åpninger kombineres minst mulig luftmotstand med det nødvendige marktrykket som skal til for å gi sikre kjøreegenskaper i høye hastigheter.

                    Global designsjef Alfonso Albaisa og prosjektleder Giovanny Arroba presenterte konseptbilen

                    Konseptbilen har et karosseri uten B-stolper, og de bakre sidedørene er hengslet i bakkant. Dørhåndtakene er skjult, og bilen er utstyrt med kameraer som erstatter de tradisjonelle sidespeilene. Batterier og elektromotorer er plassert i bilens bunn, front og hekk. Dette gir gode muligheter til å designe en kupé som får mer karakter av et oppholdsrom enn en klassisk bil-kupé.

                    Dette bildet viser tydelig hvordan baksetet kan gjøres om fra tre normale- til en gedigen sitteplass 

                    Konfigurasjonen er 2+1+2 sitteplasser, der de to forsetene kan svinges rundt- slik vi opplever det i en bobil. Andre seterad består i utgangspunktet av tre individuelle seter, der de to ytre kan foldes sammen og skyves bakover for å danne to brede armlener. Da blir kun det midtre setet tilbake, og skaper en ”tronstol” til den gjenværende baksetepassasjeren. Konfigurasjonen er bare et eksempel på hvilke muligheter morgendagens autonome biler vil åpne for.

                    Konseptbilen IMs har et typisk «Crossover» -konfigurasjon med fire dører og en stor bakluke

                    Konseptbilen demonstrerer en drivlinje med firehjulsdrift, drevet av to elektromotorer (foran og bak) med en samlet effekt på 483 hk. Batteriet har en kapasitet på 115 kWh og i følge Nissan vil dette gi IMs en rekkevidde på 610 kilometer. Konseptbilens lengde er 4,8 meter og den har en høyde på 1,49 meter. Nissan har uttalt at en stadig viktigere del av fabrikkens arbeid mot fremtidige modeller er knyttet til utvikling av elektriske biler. Nissan planlegger å lansere åtte nye elbiler og produsere 1 million elbiler årlig når vi kommer til 2022.