En ny utgave av Ford Ranger pickup er klar for lansering på det norske markedet til sommeren. Lavere forbruk, kraftigere motorer og avanserte førerassistansesystemer er gode nyheter for den som vil ha en real arbeidsbil.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Ford Presse

Ford pensjonerer dagens 3,2 liters dieselmotor i Ford Ranger pickup og erstatter denne med en motor som er både kraftigere og har et lavere forbruk. Dermed har den effektive ”downsizing! – filosofien også nådd dette barske og solide nyttekjøretøyet. Fra et slagvolum på 2,0 liter kommer denne firesylindrede EcoBoost motoren i utgaver med 130, 170 eller 213 hk. Den kraftigste varianten er utstyrt med en bi-turbo som løfter motorens dreiemoment til 500 Nm, og dermed overstiger ytelsene den utgående 3,2 liters motoren med god margin. Alle utgaver av Ford Ranger har firehjulsdrift, men det svakeste motoralternativet kan bare kombineres med en 6-trinns manuell girkasse, mens de to kraftigste motorene også kan leveres med en interessant 10-trinns klasseledende girkasse. Denne benyttes i både den amerikanske ”muskel-pickupen” Ford F150 og den legendariske sportsbilen Ford Mustang. Det er denne nye automatgirkassen som reduserer dieselforbruket med 9% – sammenliknet med den utgående varianten.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

 

Den nye Ford Ranger, som leveres i både ”single cab” og ”double cab” –utgaver, har hatt en sterk salgsutvikling gjennom flere år, og ser vi på Europa-salget samlet i 2018, hadde den en salgsøkning på hele 15% sammenliknet med året før. Også i Norge er tallene gode, men selv ikke en vekst på 7,2% kan skyve Toyota Hilux ned fra tronen som Norges mest solgte pickup. Et blikk på noen av spesifikasjonene for den nye utgaven av Ranger kan imidlertid bidra til å korte inn på forspranget. Med en nyttelast på inntil 1252 kg og en tilhengervekt på 3500 kg (Hilux: 3200kg) er den blitt svært kompetent, og når bakkeklaringen er på 23 cm og den kan vade i en vanndybde på inntil 80 cm, er det lite som stopper denne praktiske pickupen.

 “Wildtrack” -utgaven kan leveres i en spesiell oransje-farge som også går igjen i interiøret

I de senere årene er nyttekjøretøy som Toyota Hilux, Isuzu D-Max, Nissan Navarra og VW Amarok flyttet mange hakk nærmere det vi vil omtale som personbilkomfort. Nye Ford Ranger har endringer i hjuloppheng og et aktivt støyreduksjonssystem som flytter den nærmere en velkjørende SUV og dette øker trivselen i bilen. Viktigst av alt er imidlertid innføring av de samme avanserte førerassistanse-systemene som i dag er blitt standard utstyr i mange personbiler. Antikollisjonssystem med fotgjengeroppdagelse og automatisk brems, adaptiv avstandskontroll og fartsholder, parkeringsassistent, og ikke minst en app som kan fjernstyre en rekke funksjoner ved hjelp av en smart-telefon. Vi venter med spenning på å få sett nærmere på dette praktiske nyttekjøretøyet, og vi i Bilmagasinet regner med å presentere en prøvekjøring av nye Ford Ranger ved påsketider.