Den nye merkevaren til Volvo innenfor gruppene elbiler og høyprestasjonsbiler har nettopp innviet sitt nye hovedkontor i Gøteborg. Dette er lokalisert på Campus-området til den svenske bilfabrikken i Torslanda.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Amp

Lokaliseringen er et synlig bevis på at det kommer til å bli et utstrakt samarbeid mellom morselskapet og det nye bilmerket Polestar. Mer enn halvparten av de foreløpig 300 ansatte i selskapet vil ha sin arbeidsplass i en helt ny bygning tegnet av det velrennomerte svenske arkitektfirmaet Bornstein Lyckefors. Den har fått navnet ”Polestar Cube” og fasadene er av strålende hvitt glass. Polestar-logoen er belyst, og dens symbolverdi som en ”lederstjerne” er høy.

De moderne lokalene til Polestar er skapt av et svært anerkjent svensk arkitektkontor

Innvielsen av den nye bygningen finner sted et år etter presentasjonen av det nye merket og den første modellen, Polestar 1. Dette er en høyprestasjons kupé-modell med en twin motor drivlinje med lade-hybrid teknologi. Både bilen og navnet hadde sin verdenspremiere i Shanghai i Kina, og levering til de første kundene er planlagt mot midten av neste år. Denne eksklusive modellen vil bli produsert i tre år – og det skal kun bygges 500 eksemplarer årlig. I 2019 blir det også verdenspremiere for Polestar 2, den første helt elektriske bilen fra Sverige.

De blir et globalt nett av eksklusive Polestar forretninger. Den første åpner i Oslo mot midten av 2019

Som vi har skrevet tidligere er Polestar i full gang med å etablere forretninger lokalisert i eksklusive handelsområder i flere byer over hele verden. Den første butikken skal åpnes i Oslo, som er verdens tredje største elbilmarked, etter Kina og USA. Målt opp mot antall solgte personbiler årlig er Norge det landet i verden som har størst andel elbiler. Etter lansering i disse tre viktige markedene følger Sverige, Nederland, Belgia, England og Tyskland.