Jubelen var høy hos Peugeot på den internasjonale bilutstillingen i Genéve for en måned iden, da det ble kjent at Peugeot 308 hadde vunnet den gromme tittelen. Vi har prøvekjørt vinneren på norske veier.

En jury bestående av motorjournalister fra ledende media over hele Europa vurderer hvert eneste år alle nye bilmodeller, og gjennom en omfattende prosess ender juryen med en håndfull finalister som publiseres ved utgangen av introduksjonsåret. Den endelige vinneren offentliggjøres på den internasjonale bilutstillingen i Genéve, som i vanligvis er åpen for publikum de første ukene i mars. At Årets Bil –tittelen ikke nødvendigvis betyr at er viktig i Norge, eller blir noen suksess her i nord, har vi sett mange eksempler på gjennom årenes løp. Vi skal komme tilbake med en historisk kavalkade over ”hits” og ”flops” litt senere, her på bloggen.

En ny bilmodell er ikke alltid så ny som fabrikken gir deg inntrykk av i sitt pressemateriell og sin markedskommunikasjon. Når det gjelder Peugeot 308 er den imidlertid helt ny, og i forhold til forgjengeren er det knapt en bit i plattform, karosseri eller innredning som er videreført. Dette åpner ikke bare for en helt ny visuell opplevelse, men en sannsynlighet for at kjøreopplevelsene også er flyttet et skritt videre. Målet er selvsagt å tiltrekke seg mange kjøpere i den viktige Golf-klassen, der en kombinasjon av størrelse, pris, dynamikk og drivstofføkonomi er avgjørende for å bli en salgssuksess. De mange endringene har gjort oss nysgjerrige på å prøvekjøre denne nykommeren, og vår testbil er utstyrt med den nyeste versjonen av 1,6 liters dieselmotoren, som nå yter 115 hk.

P2Ved første øyekast minner den nye 308 om en Mercedes-Benz A-Klasse, og dette er et kompliment! Mange biler i C-segmentet (Golf-klassen) vokser litt i størrelse for hvert generasjonsskifte, men den nye 308 har gått i motsatt retning. Sammenliknet med den gamle 308 er den blitt mer kompakt og mer sporty, samtidig som den innvendige plassen er større. Dette, kombinert med en velkonstruert og lettere plattform har gitt en vektreduksjon på hele 140 kg, og denne utgaven av 308 med dieselmotor veier bare 1090 kg. Dette er et viktig bidrag til både dynamiske egenskaper og forbrukstall, og bekrefter samtidig at PSA-gruppen (som står bak Peugeot og Citroën) nå har gjort betydelige investeringer for å gjøre bilene mer attraktive.

P3Vi åpner førerdøren og registrerer umiddelbart et ryddig, men samtidig ganske kreativt utformet dashbord. Hovedinstrumentene er samlet i et ovalt utformet område rett foran føreren – der speedometer og turteller er speilvendt i forhold til hverandre, og turtallsnålen dermed beveger seg i retning mot klokken. Et tilsvarende ovalt instrumentområde på toppen av midtkonsollen inneholder den store fargeskjermen som viser navigasjon, menyene for styring av alt fra klimaanlegg til radiofunksjoner, samt alle relevante kjøredata for bilen. Skjerm-menyene erstatter ”hundrevis” av knapper og brytere, og bidrar dermed til både ryddigheten i førermiljøet og lett og intuitiv styring av de mange funksjonene dagens biler har. Legger vi til at 308 i ”Allure” –utgave, som her, har gode sportsseter, to soners klima og nøkkelløs start, er den også velutstyrt i forhold til grunnprisen.

P4

P5Kjøreegenskapene oppleves sportslige, og bilens lave vekt og store akselavstand bidrar til at den blir kvikk og håndterbar. Motorens dreiemoment på 270 Nm gir en kvikk akselerasjon, og det er hele tiden krefter nok til å kjøre 308 aktivt på litt svinget vei. Servostyringen er blitt hel-elektrisk (slik det må bli når det gjelder å kutte på hver drivstoffdråpe), men gir likevel føreren en opplevelse av god kommunikasjon og kontakt med underlaget. Vi må også trekke fram at Peugeot har lykkes i å få til et bra komfortnivå, selv om de har valgt et ganske stramt fjæringsoppsett. Den gode opplevelsen skyldes nok også at støydempingen er godt gjennomført, og flere ganger glemte jeg helt at testbilen har en dieselmotor under panseret.

P6Avanserte sikkerhetssystemer er gjennom årenes løp blitt tilgjengelig i de mindre bilklassene, og 308 er intet unntak. Intelligent cruisekontroll som reduserer hastigheten automatisk til bilen foran nå avstanden blir for kort, varsling om kollisjonsfare, automatisk opbremsing i hastigheter under 20 km/t og blindsonevarsling er et utvalg førerassistanse-systemer man kan bestille til sin 308. Parkeringssensorer foran og bak, samt bakkestartassistanse, er med i det omfattende standardutstyret på en ”Allure”. Konkurransen i segmentet er stor, og selv den rimeligste  ”Acess” til kr 222.400.- oppleves som en attraktiv bil – men når testbilen koster nesten 100.000 kroner ekstra som her, er det nesten så vi begynner å få en ”premium-opplevelse” i bilen. Ikke minst takket være det store panorama-soltaket som gir ekstra lys og luftighet.

P7Peugeot 308 leveres i Norge med tre ulike bensinmotorer på 82, 125 eller 155 hk, samt to ulike dieselvarianter basert på 1,6 HDI-motoren. Den minste er på 92 hk, mens vår testbil har som tidligere nevnt 115 hk. Forbruket på ”vår” bil er oppgitt til 0,33 liter/mil på landeveien, og et blandet forbruk på 0,37 liter/mil. Riktig så lavt var det ikke mulig å komme med piggfrie vinterdekk og mye våt veibane, men 1,6 HDI-motoren er svært rimelig å kjøre med. Sett under ett er den nye 308 en god bil i denne klassen, og den utmerker seg også med å ha et bagasjerom som er 40 liter større enn Golf. Plassen i baksetet er klassetypisk, men vi trekker litt for lave nakkestøtter. Med glasstak blir også hodehøyden for baksetepassasjerene noe begrenset. Ser vi på forholdet mellom pris, plass og kjøreglede er Peugeot 308 absolutt en bil som er tittelen ”Årets Bil 2014” verdig. Prøv den selv!

P9 

GRUNNDATA: PEUGEOT 308 1,6 e-HDI

Motor : Fire-sylindret diesel, 1560 ccm

Effekt: 115 hk (85 kW) v/4000 o/min

Dreiemoment: 270 Nm v/1750  o/min

Blandet forbruk: 0,37 liter/mil

CO2-utslipp: 95 gram/km

Toppfart: 196 km/t

Aks. 0-100 km/t: 10,2 sek

Vekt (kg): 1165 kg

Nyttelast: 715 kg

Totalvekt: 1780 kg

Bagasjerom min/maks: 470/1309 liter

Mål (LxBxH): 4253 x 1804 x1457 mm

Akselavstand:            2620 mm

Dekk foran/bak: 205/55 R16

Pris (rimeligste): kr 277 900.-

COY2014