Stasjonsvognen Peugeot 308 SW kommer med både diesel, bensin og hybrid drivlinje. Hybridene, i to effektvarianter, blir de viktigste bilene i Norge.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Stellantis

Sammenlignet med dagens modell blir den nye stasjonsvognen både lengre og lavere. Dette gir et sportslig og aggressivt uttrykk, men det skaper også god innvendig plass og et stort bagasjerom. Men det er først og fremst de tekniske løsningene – med to ulike ladbare hybridmodeller som gjør 308 SW spesielt interessant i Norge. Den kraftigste utgaven har betegnelsen Hybrid 225 e-EAT8 og kombinerer en bensinmotor med 180 hestekrefter med en elektrisk motor med 110 hestekrefter. Denne får en elektrisk rekkevidde på 59 kilometer i henhold til WLTP målestandard. Alternativet er Hybrid 180 e-EAT som kombinerer en bensinmotor med 150 hestekrefter med den samme elektriske motoren på 110 hestekrefter. Denne får en elektrisk rekkevidde på 60 kilometer iht. WLTP målestandard. Begge varianter er utstyrt med et 12,4 kWt batteri.

Sammenlignet med dagens modell blir den nye stasjonsvognen 308 SW både lengre og lavere. Den er også utstyrt med mange avanserte førerassistanse-systemer.

Førerplass består av et lite ratt og to ti-tommers skjermer som sørger for at all relevant informasjon og funksjoner er enkelt tilgjengelig. Instrument-skjermen ligger i synsfeltet og har 3D-effekt på de høyere utstyrsnivåene. Skjermen i midten har nå fått pianoknappene integrert som digitale i-Toggles, men funksjonene er de samme, med rask tilgang til TomTom tilkoblet navigasjon, klimaanlegg, stereo, assistansesystemer, telefon, forbruk med mer. Systemet støtter både Apple Carplay og Android Auto.

Førerplass består av et lite ratt og to ti-tommers skjermer. Her er mulighet for 360 grader parkeringsassistanse med kameraer foran bak og på sidene som tilvalg.

I 308 SW er det selvsagt lagt mye vekt på praktiske løsninger, og bagasjerommet er stort. Bilen er 4,6 meter lang, akselavstanden er 5,5 centimeter lengre enn på utgående modell og den er 2 centimeter lavere. Bagasjerommet rommer 608 liter på bilene med tradisjonelle forbrenningsmotorer, mens det krymper til 548 liter på PHEV-modellene med 12,4 kWt batteriet. Nytt på 308 SW er også at bakseteryggen er delt 40/20/40, i stedet for 40/60 som er mer vanlig. Det betyr at lange gjenstander kan fraktes samtidig med to personer i baksetet. Bakluken er motorisert og har fotsensor for å kunne åpnes uten berøring.

Bagasjerommet har et volum på 608 liter (548 liter på ladehybridene) og bakseteryggene kan nå felles ned i forholdet 40/20/40 for å kunne frakte lange gjenstander og to personer i baksetet.

Peugeot 308 SW skal tilby noe ekstra, og det er lagt stor vekt på å få støynivået ned. For å oppnå dette har den blant annet tykkere glass i sidevinduene. Elektrisk oppvarmet frontrute og ratt bidrar til høyere komfort i vintrerhalvåret og klimaanlegget har fått et nytt luftrensesystem som overvåker luftkvaliteten i kupeén. Fra utstyrsnivå GT renser dette også ut partikler og lukt. Et Focal musikkanlegg med 10 høyttalere og en forsterker på 690 watt bidrar til god stemning ombord, samtidig som sikten fremover besørges av LED Matrix frontlys (adaptive) som hele tiden tilpasser seg forholdene.

308 SW leverer igjen på utseende, utstyr, teknologi og kjøreglede. 308 SW er første modell med ny logo, og i høyeste grad en del av Peugeots elektriske fremtid.

Den nye utgaven av Peugeot 308 SW kommer til Norge i starten på 2022. Priser er foreløpig ikke bestemt, men den rimeligste utgaven av dagens versjon, 1,5 Blue HDI, har en grunnpris på 315 900 kroner. Forøvrig er den nye 308 SW den første modellen som får det helt nye Peugeot merket i grillen.

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev