Kampen om stasjonsvognkundene hardner til når Peugeot nå lanserer stasjonsvognutgaven av den viktige mellomklassebilen 308. Her er en nykommer det kan være lurt å kikke nærmere på.<a

Det franske bilmerket har til alle tider hatt en liten, men stabil, kjøpergruppe i Norge. År om annet slår imidlertid Peugeot til med enkeltmodeller som blir en stor suksess, og vi skal ikke så fryktelig mange år tilbake for å se at merket var Norges tredje største. Årsaken til denne suksessen var stasjonsvognen 406, som var en bil slik mange nordmenn vil ha den.

Siden denne suksessen har Peugeot endret modeller en rekke ganger – nye stasjonsvogner er lansert – og forsvunnet igjen. Nå løfter imidlertid Peugeot på sløret for sin aller nyeste stasjonsvogn – basert på en helt ny utgave av mellomklassebilen 308, som hadde premiere på bilutstillingen i Frankfurt i fjor høst.
Både Peugeot og Citroën, som begge tilhører den franske PSA-gruppen, har gjort store anstrengelser for å skape biler med en bred appell, etter år med svake salgstall i Europa. Citroën har lykkes med sin DS-satsning, og de nyeste modellene fra Peugeot viser også tydelig at det er en formidabel satsning på design og kjøreopplevelser. Med 308 SW tror vi at Peugeot tar et riktig skritt i retning større markedsandeler i mange europeiske markeder – inkludert Norge.

Peugeot 308 SW er først og fremst en rommelig bil, og det teller for stasjonsvognkjøpere flest. Bagasjerommet er på 610 liter, og bilen kan dermed måle seg med de helt nye Honda Civic og VW Golf stasjonsvognene, som begge regnes for å være størst i klassen.
Utsalgsprisen er det for tidlig å si noe om, men ser vi på de viktigste konkurrentene bør vi kunne forvente en pris på rundt kr 275.000.- med den populære 1,6 liters HDI dieselmotoren under panseret.

Peugeot 308SW-2
Peugeot 308SW-3
Peugeot 308SW-4
Den nye stasjonsvognen har en lengde på 458 cm, som er 5 cm lenger enn VW Golf stasjonsvogn. Samtidig er 308 SW blitt lavere enn forgjengeren, og resultatet er et mer langstrakt og dynamisk design. Kikker vi mot klassen over, der biler som Hyundai i40 og Toyota Avensis kan fremvise et elegant design, opplever vi at 308SW beveger seg i den samme retningen. Men det unike er at den nye stasjonsvognen er nesten 20 cm kortere enn disse to, men byr likevel på over 50 liter større bagasjerom (Hyundai i40 stasjonsvogn har 555 liter og Toyota Avensis stasjonsvogn har 545 liter) enn de to bilene som mange norske stasjonsvognkjøpere ser på som svært rommelige.

Interiøret og førerplassen har et moderne og stilsikkert design, og den tiden da franske biler hadde sære løsninger er definitivt forbi. Panorama frontrute/takløsning – som gir mye lys inn i bilen er en PSA-spesialitet, og en slik løsning vil også være tilgjengelig på 308SW. Bilen er konstruert på den nyeste plattformen til PSA-gruppen og dette gir, i tillegg til bedre stivhet og kollisjonssikkerhet, en vektreduksjon på hele 140 kg i forhold til den forrige generasjon 308 SW.

Peuget 308SW får verdenspremiere på den internasjonale bilutstillingen i Genéve i mars, og vil komme til Norge først tidlig på høsten – som en 2015-modell. Ved lanseringen vil Peugeot blant annet tilby en ny Blue HDI-dieselmotor med et klasseledende lavt CO2-utslipp på bare 85 gram/km.