På en pressekonferanse i Køln kunngjorde Toyota og Subaru at de har inngått et felles samarbeid om å både utvikle en helt ny plattform for batteridrevne elbiler og lansere en C-segment SUV med elmotorer

Tekst: Sven Furuly, Foto: Amp

Et slik samarbeid er ikke bare logisk, men kan gi tekniske løsninger som kan føre begge merker raskt frem til elbiler med stor markedsappell. Mens Subaru er uløselig knyttet til reale firehjulsdrevne SUV’er og stasjonsvogner med god fremkommelighet, er det få som kan oppvise maken til Toyotas erfaring når det gjelder å benytte elektromotorer i bilens drivlinje. Det er nok å si Prius og Mirai, som begge bekrefter Toyotas kunnskap om elektrifisering, men en helt elektrisk batteridrevet bil fra Toyota venter verden fortsatt på.


Error: Your Requested widget " ajdg_grpwidgets-2" is not in the widget list.
  • [do_widget_area et_pb_widget_area_1]
    • [do_widget_area et_pb_widget_area_3]
      • [do_widget_area et_pb_widget_area_4]
        • [do_widget_area sidebar-1]
          • [do_widget id="search-3"]
          • [do_widget id="recent-posts-2"]
          • [do_widget id="tag_cloud-2"]
        • [do_widget_area sidebar-2]
          • [do_widget_area sidebar-3]
            • [do_widget_area sidebar-4]
              • [do_widget_area sidebar-5]
                • [do_widget_area sidebar-6]
                  • [do_widget_area sidebar-7]
                    • [do_widget_area widgets_for_shortcodes]
                      • [do_widget id="ajdg_grpwidgets-2"]
                      • [do_widget id="categories-2"]
                    • [do_widget_area wp_inactive_widgets]
                      • [do_widget id="wp_related_posts_widget"]
                      • [do_widget id="text-2"]

                     

                    Det første utviklingsmålet for den nye batteri-elektriske plattformen er en elektrisk firehjulsdrevet SUV i C-segmentet. Den ferdige modellen skal markedsføres og selges under begge merkenavn, Toyota og Subaru, slik vi kjenner det fra f.eks sportsbilen Toyota GT86 og Subary BRZ. Samarbeidet mellom de to bilprodusentene startet allerede i 2005, og den rykende ferske Subaru Crosstrek (heter Forester i Europa) Plug-In hybrid i USA er et tydelig eksempel på tilførsel av elektrisk kompetanse til et merke der velfungerende firehjulsdrift-drivlinjer er det viktigste salgsargumentet.

                    Den nye batteri-elektriske plattformen utvikles på en måte som gjør den anvendelig til en rekke ulike typer kjøretøy, inkludert sedaner og SUV’er i C- og D-segmentene. En filosofi som ikke er ulik den vi finner bak VW-gruppens MEB-plattform som skal bære en rekke modeller fra flere av gruppens bilmerker. Utviklingen av en BEV-plattform (Battery Electric Vehicle) er et svar på at elektrifiseringen av biler utvikler seg ulikt globalt. Allerede i 2017 produserte Toyota sin hybridbil nummer 10 millioner, og i land som f.eks Japan, Korea og Tyskland er det også sterk tro på hydrogendrevne brenselceller – et område der ogsåToyota står sterkt.

                    LES OGSÅ: Firehjulsdrevet Toyota RAV4 hybrid i helt ny utgave

                    Ser vi på Norge vil en lansering av en batterielektrisk SUV i C-segmentet være svært viktig for begge merker. Nylig lanserte Subaru sin første hybridbil, XV, og merket har lidd under å ikke ha elektrifiserte biler. Med en Forester hybrid og en elbil i nær fremtid kan imidlertid dette bildet raskt snu. Toyota i Norge har på sin side beholdt sin posisjon som en av landets største bilimportører, men det er neppe tvil om at en hel-elektrisk SUV står høyt på ønskelisten hos både organisasjon og kunder. Dessverre ble det ikke sagt noe om lanseringstidspunktet for den kommende elbilen under pressekonferansen.

                    Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev