Hybridbiler er smart. Kombinasjonen av elektromotorer og forbrenningsmotorer er ikke ny – og Subaru har i så måtte latt vente på seg lenge. Men nå er Norgesfavoritten Forester klar i elektrifisert utgave.

Tekst. Sven Furuly, Foto: GIMS

Ikke bare er drivlinjen ny. Hele Forester er ny, der den presenteres på bilutstillingen i Genève. Men du nesten må være Subaru-eier for å oppdage dette. Det er med Subaru Forester som det er med Porsche 911: Selv om praktisk talt alt er nytt gjøres endringene med en varsomhet som gjør at man aldri er i tvil om hvilken bilmodell det dreier seg om. Selv uten å se den, for det er bare Subaru og Porsche som benytter bokser-motorer i bilene, er lyden lekende lett å gjenkjenne.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

nsc_host_2100x700

 

Ladehybrid, tenkte jeg da nyheten om den første e-boxer i historien nådde meg for en måned siden. Nei, Subaru har valgt å la ladeledningen tilhøre de hel-elektriske bilene og heller gjøre som Toyota Prius har gjort siden 1999: En drivlinje der et batteri av moderat størrelse driver elektromotoren og lades av tilgjengelig retardasjonskraft/bremseenergi under kjøreturen. Dermed vekseler bilen hele tiden automatisk mellom å være en ren elbil, benytte to motorer i parallell, eller kjøre som en tradisjonell bensinbil de øyeblikkene batteriet er helt utladet.

Subaru Forester er helt ny, men har en varsom og klassisk evolusjon fra den forrige modellen

For Subaru var det helt avgjørende å finne en hybridløsning som ikke svekker den legendariske firehjulsdriften. Med 18 millioner firehjulsdrevne Subaru gjennom årenes løp er dette merkets viktigste DNA. Toyota Rav4 er akkurat levert i en ny utgave, der firehjulsdriften sikres gjennom en elektromotor som driver bakhjulene etter behov. Subaru har valgt en helt annen løsning – helt i tråd med den tekniske løsningen Subarus AWD-system er oppbygd etter. Her er elektromotoren koblet til hele drivlinjen – og kreftene fra denne påvirker både forhjulene og bakhjulene.

En bakkeklaring på 22 cm og permanent firehjulsdrift gjør Forester til en Norgesfavoritt

Elektromotoren er plassert bakerst i bilen, under bagasjerommet, i likhet med litium-ion batteriet. Dette gir en vektøkning på ca 50 kg, men samtidig bidrar dette til at vektfordelingen mellom foraksel og bakaksel blir enda likere. Subaru oppgir en drivstoffbesparelse på ca 11 prosent. Dette er noe mindre enn det Toyota hevder å oppnå med sine drivlinjer, men gjør likevel Forester e-boxer til den viktigste Subaru-nyheten på lang tid. Pris i Norge er ikke publisert, men vi regner med å komme tilbake med både denne- og en full test i løpet av kort tid.

Det eneste som røper den nye drivlinjen er det lille “e-boxer” merket, som også XV vil få

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev