Ønsker du en hybridbil med firehjulsdrift, er utvalget temmelig magert. Nå kommer endelig Subaru XV med en slik løsning – og dette er starten på en høyst etterlengtet teknologi-oppdatering av det legendariske firehjulsdrift-merket Subaru

Tekst: Sven Furuly, Foto: Subaru Pressearkiv

Det er mange år siden den japanske bilprodusenten Toyota tok over en kontrollerende aksjepost i bilfabrikken Subaru, og startet med utveksling av teknologi og utviklings-samarbeid. Mange med meg har sikkert undret seg over hvorfor ikke Subaru har tatt i bruk Toyotas hybrid-teknologi og skapt biler med et lavere drivstofforbruk og en mer tidsmessig bensin-elektrisk drivlinje. Nå er ikke dette helt sant, for allerede i 2014 lanserte Subaru en utgave av Crosstrek – som er navnet på XV i USA – med en enkel hybrid drivlinje. Teknologien fungerte utmerket sammen med den trinnløse ”Lineartronic” girkassen til Subaru og ga en kombinasjon av hybrid drivlinje og firehjulsdrift. Blybatteriene som ble benyttet var imidlertid alt for små til å gi noen særlig gevinst i form av bedre ytelser eller redusert forbruk, og den forsvant stille fra markedet i 2016.

På slutten av fjoråret viste Subaru på nytt en hybrid-utgave av Crosstrek – men da dreide det seg om en helt ny ladehybrid-drivlinje med planlagt introduksjon i USA. Den norske importøren bekreftet raskt at det også kommer en XV firehjulsdrevet hybrid-utgave på det norske markedet, men den blir ikke ladbar. Først i dag, den14. januar, bekrefter importøren priser og at norske kjøpere vil kunne få levert den nye modellen i 2019. Dermed har Mitsubishi Outlander PEHV – Norges mest solgte ladehybrid – og Toyota Rav4 – Norges mest solgte hybride firehjulstrekker – fått sin første Subaru-konkurrent blant hybridbilene i det populære SUV-segmentet.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

turbopower

 

Den viktigste informasjonen fra den norske importøren er at XV fortsatt er utstyrt med den velkjente to-liters boksermotoren, med en samlet systemeffekt på 145 hk. Drivlinjen består av det samme permanente symmetriske firehjulsdrift-systemet som tidligere, og kraften overføres gjennom den trinnløst variable ”Lineartronic” – girkassen. Når det gjelder elektromotoren og batteriet er informasjonen mer knapp. Det vi vet er at elektromotoren er plassert bak i bilen og er koblet til drivlinjen – trolig i forbindelse med det bakre differensialhuset – og har en effekt på 10 kW. I likhet ned Toyotas Hybrid Synergy System bidrar elektromotoren til raskere akselerasjoner, redusert drivstofforbruk under kjøring, og er i stand til å drive bilen fremover uten at bensinmotoren er i gang, kort tid av gangen

Den velkjente bokser-motoren kombineres nå med elektromotor og batteripakke til en hybridbil

Subaru har åpnet for bestilling av XV hybrid i dag, og rimeligste utgave med betegnelsen ”Premium” starter på 449 800 kroner. Kunden kan velge mellom tre ulike varianter, der en pluss-utgave gir et noe mer omfattende utstyr, mens ”Sport Premium” blir toppversjonen til 479 800 kroner. De første bilene kommer som sagt til Norge mot slutten av året, og importøren vil senere komme med både mer eksakte spesifikasjoner for de elektriske komponentene og forbruk, samt nøyaktigere leveringsterminer.