Volkswagens MEB-plattformen åpner for en rekke ulike modeller, og en moderne utgave av ’60-tallets VW strand-buggy er en elbil som vil tiltrekke en helt ny kjøpergruppe til elektrisk mobilitet.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Newspress

Parallellene mellom den originale VW strandbuggyen og ID. BUGGY fjerner 50 års tidsforskjell som ved å strykke på en elektrisk bryter: Alle Buggy-variantene fra 1960-tallet var basert på høy modulær fleksibilitet – med chassiset til den legendariske «Bobla» som basis. I hekken hadde den en firesylindret boksermotor, og i de barskeste utgavene kom denne fra Porsche. Over bunnplattform og motor byggde småserie-produsenter egendesignede glassfiberkarosserier, og skapte med dette et eget kapittel i bilhistorien.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

turbopower_1200

 

Nå er utgangspunktet det fleksible chassiset til MEB-plattformen, med høyspenningsbatteriet som en integrert del av gulvet. I denne konseptstudien er energimengden i batteripakken på 62 kWh, noe som gir den 204 hk sterke hekkmotoren en rekkevidde på rundt 250 km rekkevidde målt etter WLTP-normen.

Motoren sitter i hekken, som i den første VW buggy fra 1967, men ID kan også bygges med 4WD

Det vil også la seg gjøre å sette i en ekstra elmotor i drivlinjen, slik at også forakselen blir drivende, og ID. BUGGY dermed får en hel-elektrisk firehjulsdrift. Under premieren på den internasjonale bilutstillingen i Genève viser VW tydlig denne muligheten.

Når bilen skal bygges uten tak og dører må alle komponenter og interiørdetaljer tåle vær og vind

Akselerasjonen fra 0 – 100 km/h går på 7,2 sekunder, mens toppfarten er elektronisk begrenset til 160 km/h. Men her handler det ikke primært om fart: Det klare, skulpturelle designspråket utrykker også den enestående kjøreopplevelsen til en buggy. For å kunne nyte fartsvinden mest mulig, ble det bevisst gitt avkall på fast tak og dører. Dette er også grunnen til at det slitesterke og minimalistiske interiørdesignet består av vannfaste materialer.

Den hittil morsomste elbilen som bygger på MED-plattformen? Det kommer en VW Buzz også!

Studien er en ren toseter, men alternativt kan ID. BUGGY også innredes som en 2+2-seter. Karosseriet i konseptstudien er bygget i en selvbærende miks av aluminium, stål og kunststoff. Takket være den modulære byggemåten, kan hele karosseriet skilles fra MEB-chassiset. Dette er et klart signal til småprodusenter og start-up selskaper: Som på 1960-tallet åpner Volkswagen opp for eksterne produsenter med ID. BUGGY-konseptet, og Bilmagasinet er kjent med at VW er i dialog med flere eksterne produsenter om bruk av MEB-plattformen. Som en kurositet må vi helt på tampen nevne at Citroën i 2016 lanserte et liknende fritids-konsept, e-Mehari, med 200 km rekkevidde. Disse er å få kjøpt brukt til priser fra 20 000 euro i f.eks Belgia.

 

 

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev