Elbil er SUV? Det er de to tydelige trendene blant norske bilkjøpere, men det er ikke lett å få i pose og sekk. Er valget en ny SUV kan hybridbilen Toyota Rav4 være et godt valg i påvente av flere firehjulsdrevne elbiler

Tekst og foto: Sven Furuly

Er elbiler det nye norske ordet for å vise miljøansvar? Det kan nesten synes slik. Vi kjøper elbiler i et antall som får utlendinger til å unders, og elbilsalget i Norge erobret en tredjeplass globalt i fjor. Ikke i forhold til befolkning eller markedsandel, men rett og slett i rene salgstall. Det var bare i Kina og i USA det ble solgt flere nye elbiler enn i Norge i fjor. Samtidig har det aldri stått flere nordmenn på venteliste for å få en elbil enn nå. Sannheten er imidlertid at mindre enn en 0,5 % av den globale bilproduksjonen er elbiler, og i dette perspektivet er det ikke vanskelig å forstå at bilfabrikkene hele tiden videreutvikler nye utgaver og forbedrer drivlinjene på velkjente modeller med høy appell til store kjøpergrupper. En SUV som Toyota Rav4 er en verdensledende modell innenfor sin kategori, og når denne kommer i en helt ny utgave med en forbedret bensin-elektrisk drivlinje , er naturligvis både interessen og forventningene skyhøye.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

turbopower

 

Gjennom 25 år har denne SUV’en vært til stede i det norske markedet, og nå lanseres den femte generasjonen av denne praktiske familiebilen. At femti tusen nordmenn har kjøpt en Rav4, at den selv i fjoråret som en utgående modell var blant de ti mest solgte personbilene, og at de bensin-elektriske hybride drivlinjene helt har overtatt for tradisjonell motorisering i modellen, sier litt om hvilken tillit denne bilmodellen nyter blant norske bilkjøpere. Jeg har selv kjørt alle fem generasjonene som nye. Den første generasjonen riktignok bare i fem-seters utgaven, som ble lansert i 1986, to år etter verdensdebuten til den korte tre dørs ”Recreational Activity Vehicle 4-wheel drive” – forkortet Rav4. Når man ser tilbake og tenker på hver og en av disse utgavene, blir en slått av hvordan SUV-begrepet har forandret seg over tid, men hvordan kjerneverdiene likevel er tydelige, og fortsatt tiltrekker millioner av bilkjøpere verden over.

Firehjulsdrift, høy bakkeklaring og et eget “Trail” kjøreprogram gjør nye Rav4 til vår favoritt

Firehjulsdriften står som en av grunnpilarene i Toyota Rav4. Det gjør også bilens gode bakkeklaring i forhold til en ordinær stasjonsvogn. Gode plassforhold til passasjerer og bagasje har vært en prioritet i et kvart århundre, og miljøfokuset er blitt stadig mer fremtredende. Fra et den oppsiktsvekkende Toyota Prius gjennom en årrekke var fabrikkens visittkort for den avanserte bensin-elektriske hybride drivlinjen, er det i dag en rekke Toyota-modeller som benytter denne drivlinjen. Rav4 er en av disse, etter at den forrige generasjon som ble lansert i 2012, også fikk hybrid drivlinje. Dermed ligger alt til rette for at også den nye generasjonen skal kunne bli en formidabel suksess og ikke minst appellere til norske bilkjøperes hjerter. Kan en kort prøvekjøring på spanske veier gi oss de svarene vi er ute etter, og hvor god er nykommeren?

Vi ble overrasket av snø i Spania, men som vi ser av skiltet er ikke dette uvanlig i spanske fjell

Svarene ble uhyre lette å besvare. En annen av bilens nyheter er at den også bygger på en ny-konstruert global plattform, TNGA, som den deler med flere andre Toyota-modeller. Plattformen er selve ryggraden i en bil, og blant annet gjennom sin vridningsstivhet danner den grunnlaget for kjøreegenskaper, vibrasjoner, støy og kollisjonssikkerhet. Dette er fire avgjørende faktorer som betyr mye for bilens grunnleggende kvalitet, og når vi vurderer disse sammen med de fire grunnpilarene (som vi nevnte over) i Rav4-konseptet, er det ikke vanskelig å trekke en konklusjon. Men først skal vi ta deg med inn i en håndfull av de detaljene som får Toyota Rav4 til å fremstå som en bil med stor appell til et bredt publikum.

DNA fra Landcruiser og hybridteknikk fra Prius gjør nye Rav4 til en svært kompetent familiebil

Høy bakkeklaring er viktig for en SUV, og sammenliknet med den utgående modellen er denne økt med ytterligere 1,5 cm, til 19 cm. Samtidig er bilens tyngdepunkt senket, og det er også førerens sitteplass, ettersom bilens høyde er redusert med en cm. Samtidig har bilen vokst ørlite i bredden, akselavstanden er også økt, men med kortere overheng foran og bak er den like lang som den utgående modellen. Resultatet er ikke bare et barskere og mer sportslig orientert utseende, men også engasjerende kjøreegenskaper slik vi allerede har møtte det i modeller som GT86, C-HR og Supra. Samtidig er opplevelsen trygt forankret i folks formening om hvordan en SUV skal fremstå. Støynivået er betydelig redusert, og vi opplever at skillet mellom en vanlig personbil og en SUV er forsvunnet. Vindsus, støy fra hjul og motorstøy er brakt ned på et komfortabelt nivå. Fordi en hybrid drivlinje gjør at bilen tidvis også kjører som en ren elektrisk bil, er det godt merkbart at både støy og vibrasjoner er brakt til et forbilledlig lavt nivå.

Med et interiør som dette og et rikt utvalg av førerassistanse-systemer løftes Toyota mot premium

Den fire-sylindrede bensinmotoren har et slagvolum på 2,5 liter og er sammenkoblet med en elektromotor (er i realiteten to, der den ene er kun generator), slik vi kjenner det fra Toyotas hybridsystemer helt siden Prius kom med dette i 1999. Systemeffekten er på 222 hk, og kreftene går til forhjulene gjennom en trinnløs variabel automatisk planetgirkasse. Mange opplever nettopp girkassen som den største utfordringen når de prøvekjører en bil med CVT-girkasse for første gang. Ved akselerasjon oppleves den økende lyden fra drivlinjen som disharmonisk i forhold til bilens fartsøkning. Dette har de ulike bilfabrikkene jobbet mye med for å løse, og resultatet i nye Rav4 er slett ikke dårlig. Der tidligere firehjulsdrevne biler benyttet mekaniske overføringer for å skape firehjulsdrift, er det nå ytterligere en elektromotor som sørger for at også bakhjulene er drivende i en AWD-hybridbil. Dette gir flere fordeler: En enkel og kort drivlinje reduserer bensinforbruket, det er mulig å spare vekt, innkoblingen kan skje raskt og direkte ved hjelp av elektronisk styring, og ikke minst gir færre bevegelige deler redusert fremtidig vedlikehold. Elektromotoren tilkoblet bakakselen i Rav4 har en effekt på 40 kW og systemet sørger nå for å fordele strømmen fra batteriet slik at bakhjulene kan få inntil 80% av dreiemomentet, mot inntil 60% på den forrige Rav4-modellen. Dette styres gjennom ulike kjøreprogram (normal/sport/eco). I tillegg sørger en differensialbrems for at et spinnende hjul bremses opp, og kraften overføres til de øvrige hjulene når et spesielt ”Trail”-modus er aktivert. Dette øker bilens fremkommelighet under vanskelige kjøreforhold.

Lenger akselavstand gir mer beinplass til passasjerene, og et bredere sete øker komforten

Interiøret i Rav4 har fått et løft- både når det gjelder design og ergonomi. Rattet kan trekkes lenger bakover enn tidligere og for første gang kan også en langbeint fører oppleve en tilnærmet perfekt sitteposisjon med fin lårstøtte. Dashbordet har fått et tidsmessig utseende, materialvalgene er gode og den sentralt plasserte informasjons-skjermen kler totaldesignet. En ny midtkonsoll, der vi finner en ny girspak og den nye bryteren for ”Trail”-modus, har fått større bredde for å gi plass til et rommelig oppbevaringsrom og koppholdere. Lenger akselavstand betyr en rommeligere kupé, og plassforholdene bak er rausere med bedre beinplass og bredere sete. Også bagasjerommet har fått en mer praktisk utforming og et større volum. Det er nå på 580 liter, og har også et praktisk oppbevaringsrom under gulvet.

Et bagasjerom på 580 liter er meget bra, en konkurrent som VW Tiguan byr på 505 liter

En kort periode opplevde vi at Toyota var litt på defensiven med førerassistanse-systemer og teknologiske godbiter, men i så måte er Rav4 blitt en god representant for de mange systemene som nå bidrar til sikrere kjøring. Fotgjengergjenkjenning i mørket, automatisk oppbremsing, kjørefelt-assistanse og fartsholder med automatisk avstandskontroll er de viktigste hjelpemidlene. En nyhet er også at det innvendige bakspeilet kan veksle mellom å være et ordinært speil og en skjerm for bilens kamera i hekken – når utsikten bakover gjennom kupéen er tildekket. Smart og effektivt!

Normalt speil eller billedskjerm for det hekkmonterte kameraet. Smart og trafikksikkert!

Muligheten til å trekke en tilhenger på 1650 kg på den firehjulsdrevne utgaven gjør den nye Rav4 bedre rustet til å løse de fleste oppdrag i hverdagen enn elbiler (med unntak av Tesla X) og ladehybrider. Og for mange potensielle Rav4-kjøpere vil det nok være biler innenfor de to kategoriene som er aktuelle å vurdere nærmere. Ladehybrider, som f.eks SUV’en Mitsubishi Outlander PHEV er glimrende dersom man kjører en ”daglig” rute innenfor den elektriske rekkevidden, og bare kjører sporadiske langturer, mens en selv-ladende hybrid drivlinje som den vi finner i Rav4 veksler hele tiden mellom el-drift, eller en kombinasjon av el- og bensindrift. Begge systemer bidrar til lavere bensinforbruk – men etter vår mening er det ditt eget kjøremønster som avgjør hva som er smartest. Filosofien er i begge tilfeller å redusere forbruket av fossile drivstoffer til et minimum, og et forbruk på 0,44 liter mil ved blandet kjøring er svært bra for en bil som dette.

Hyttebil, tilhengerbil, hverdagsbil eller langturbil. 25 års utvikling har skapt en norsk favoritt

Toyota Rav4 lanseres i Norge i februar, og kommer i fire ulike utstyrsgrader, og i tillegg to varianter med stort panorama glasstak. Vår prøvebiler er firehjulsdrevne utgaver, men Rav4 – som nå skjuler uttrykket ”Robust Accurate Vehicle 4wd” – leveres også i en forhjulsdrevet (2WD) utgave. Her starter prisen på 387 400 kroner for den rimeligste utgaven. I sum er det ingen tvil om at den nye firehjulsdrevne Rav4 innfrir. Kvalitetsopplevelsen er høy, monteringskvaliteten er slik den skal være og som totalopplevelse kommer den til å gå rett i hjertet på nordmenn. Om Toyota ”tilfeldigvis” skulle bestemme seg for å lage en ladehybrid utgave av Rav4 (som de har gjort med Prius!) og gjøre alvor av en hel-elektrisk utgave, finnes det ingen grense for hvor stort dette merket kan bli i Norge. Salgsmålet for nye Rav4 er på mellom 4000 og 4500 biler, som er en vekt på ca 20% i forhold til 2018. Det kommer de til å nå – i et norsk bilmarked der prognosene for totalmarkedet er justert litt nedover i forhold til fjoråret.

GRUNNDATA: Toyota Rav4 Hybrid AWD-i

Motor:                                    4 syl bensin 2475 ccm

Drivstoff:                                Bensin

Systemeffekt:                         222 hk (163 kW) v/6000 o/min

Elektromotor, front:                 116 hk (88 kW)

Elektromotor, bak:                   53 hk (40 kW

Dreiemoment, bensinmotor:    221 Nm fra 3600-5200 o/min

Dreiemoment, elmotorer:         202 Nm + 121 NM (front + bak)

Batteri:                                    Nikkel Metal Hybrid, 244,8 V

Batterikapasitet                      6,5 Ah

Blandet forbruk:                      0,44 liter/mil (NEDC)

CO2-utslipp:                           100 gram/km (WLTP)

Toppfart:                                 180 km/t

Aks. 0-100 km/t:                     8,1 sek

Egenvekt m/fører:                  1725 kg

Nyttelast:                                500 kg

Totalvekt:                               2225 kg

Maks tilhengervekt:               1650 kg

Mål (LxBxH):                         4600 x1855 x 1685 mm

Akselavastand:                     2690 mm

Bagasjerom min/max            580/1189 liter

Pris (rimeligste):                   428 200 kroner

Pris (som testet):                  527 100 kroner