Spekulasjonene har vært mange, og forsøkene på å formidle hvordan den nye Tesla Truck skulle se ut, har sprikt i alle retninger. Natt til fredag den 12. November ble den nye Tesla ”Cybertruck” presentert for første gang

Tekst: Sven Furuly, Foto: Tesla

Det var naturligvis Elon Musk selv som presenterte den nye pickup-en som Tesla har lovert det amerikanske markedet i lengre tid. De tre mest solgte bilene i USA er nettopp slike biler – med Ford F150 i spissen. Først med en fullsize pickup, eller ”truck” som denne bilen kalles i USA, vil de være mulig for elbilprodusenten å nå de virkelig store volumene i hjemmemarkedet.

Bilens design er mildest talt oppsiktsvekkende, og noe ganske annet enn det har vært spekulert i og publisert i form av en rekke ulike datakonstruerte bilder. Det kantede designet er noe helt annet enn det vi er vant til å se fra denne biltypen. Lengden, de høye bakkeklaringen og muligheten for drift på alle fire hjul følger et velkjent mønster, men der stopper også likhetene. Designet vil få den til å skille seg ut i trafikken, men Musk er rask til å fastslå at “Cybertruck” ikke er en bil for alle og enhver.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

nsc_jul_2100x700

 

Denne nye Tesla-modellen er bygd opp som en selvbærende konstruksjon av 3 millimeter tykke stålplater. Den vil komme i tre ulike varianter, der den enkleste blir en utgave med en motor og bakhjulsdrift med en startpris på 39 900 dollar. Neste trinn opp blir en to-motors firehjulsdrevet utgave til 49 900 dollar. Toppmodellen får tre motorer – skal kunne akselerere som en Porsche og koster fra 69 900 dollar. Denne utgaven får en batteripakke som vil gi bilen en rekkevidde på 800 kilometer.

LES OGSÅ: Ford Mustang Mach-1 får du levert høsten 2020 – med en rekkevidde på inntil 600 kilometer

Den kraftigste utgaven vil kunne trekke 7 tonn, og Elon Musk la stor vekt på bilens kraft, dynamikk og robusthet under presentasjonen. Karosseriplatene var i stand til å motstå kraftige sleggeslag, og selv en 9 millimeter pistolkule vil ikke kunne trenge gjennom det tykke rustfrie stålet. En demonstrasjon som skulle vise at vindusglassene også tålte ekstreme belastninger, feilet imidlertid. Begge sidevinduene knuste da en stålkule ble kastet mot disse med stor kraft.

Bilen- som mest av alt minner om en ”Transformer” – leke vil komme på markedet sent i 2021, med produksjonsstart tidligere på høsten. Innen dette skjer vil trolig både Ford og det nye bilmerket Rivan, begge ha lansert sine pickup-er, trolig i et atskillig mer konservativt design. Særlig Rivan, der Ford har investert over 500 millioner dollar i tillegg til at Amazon også er inne på eiersiden, er nær produksjonsstart og både en pickup og en SUV er ventet i 2020.