Endelig er både leveringstid og priser bekreftet på det nye ”råskinnet” fra Subaru. Her får entusiastene virkelig en fullblods sportsbil i praktisk innpakning.

Alle som har hørt en Subaru-boksermotor på høyt turtall, glemmer neppe det lydinntrykket en kombinasjon av fire sylindre og turbolading etterlater. Det er nesten like lett å kjenne igjen en Subaru som en Porsche 911… Den nye WRX STI flytter grensene for gatebilene fra dette legendariske rallymerket – ikke minst sett med norske øyne – enda noen hakk oppover. 300 hk fra en 2,5 liters motor ved 6000 omdreininger er rått, og gir bilen en akselerasjon fra 0-100 km/t på bare 5,2 sekunder.

Modellen hadde verdenspremiere i Detroit tidlig i januar, og den fjerde mars kan europeiske bilkjøpere studere modellen på nært hold i Genéve. Der vil de møte en Subaru der det sportslige står i fokus, men som også kan by på utstyr som skinn interiør, avansert Harman Kardon musikkanlegg, soltak, ryggekamera og LED nærlys – bare for å ha nevnt noen få høydepunkter blant bilens standardutstyr.

Den 225 km/t raske Subaru WRX STI blir neppe et vanlig syn på norske veier. Selv om forbruket er lavt og motoren ren i forhold til effekten, slår likevel norske avgifter tungt ut på biler som dette. Prisen er kalkulert til 879.900 kroner, og dermed er den forbeholdt Subaru-entusiastene med de tykkeste lommebøkene. Jeg satser på at den norske importøren kommer til å ha minst en demonstrasjonsbil, og vi satser på en full prøvekjøringsrapport når våren igjen er her – med tørre og fine veier for en bil som ruller på 245/40-R18 dekk…

Subaru WRX STI