En av de viktige premierene på den internasjonale bilutstillingen er en kraftig og dynamisk ny modell fra japanske Subaru. Med 2,5 liters motor og 305 hk blir dette neppe noen volum-modell på det norske markedet.

Subaru har introdusert begrepet ”Pure Power on Your Control” og har brukt den berømte racerbanen Nürburgring til utallige timer med testing av fabrikkens hittil mest sporty bil, WRX STI. Nykommeren har firehjulsdrift og er utstyrt med en firesylindret boksermotor i likhet med de øvrige Subaru-modellene. Effekten fra den 2,5 liter store turbomotoren er på 305 hk og dreiemomentet ligger på friske 395 Nm ved 4000 o/min. Kreftene går gjennom en forsterket seks trinns manuell girkasse der skiftemekanismen arbeider atskillig kvikkere enn normalt. Et viktig tilvalg blir det avanserte DCCD-systemet som vi kjenner fra forgjengeren – der føreren selv kan påvirke graden av låsing av senterdifferensialen – og dermed styre kraftfordelingen til for- og bakaksel etter veiens beskaffenhet og egne preferanser.

Bak begrepet ”Pure Power of Control” ligger en idé om å tilby maksimal kjøreglede gjennom å skape et totalprodukt som byr på best mulige kjøreegenskaper, fartsegenskaper og håndterbarhet, men samtidig tilby et høyt sikkerhetsnivå. Dette konseptet – der karosseriet er både lettere og stivere enn tidligere – er skapt for å utnytte det fulle potensialet til den lavt monterte og kompakte boksermotoren. Den symmetriske 4WD drivlinjen arbeider gjennom et forbedret hjuloppheng der festepunkter er forsterket og avansert elektronisk kontroll (VDC) bidrar til maksimalt veigrep under alle kjøreforhold. Standard dekk er 245/40- 18 montert på 8,5” brede lettmetallfelger.

Gjennom beinharde tester på blant annet Nürburgring har Subaru skapt en bil som tar opp arven etter mange år i verdens rallyløyper – ikke minst med norske Petter Solberg bak rattet. I forhold til den forrige STI er akselavstanden økt med 2,5 centimeter. Foruten å påvirke kjøreegenskapene, gir dette også bedre innvendig plass – noe Subaru har valgt å la baksetepassasjerene få glede av. Samtidig gir også A-stolpens plassering – slik det også er gjort på den nyeste Forester-modellen – en lengdeøkning av kupéen på hele 20 cm.
For første gang får WRX STI et D-formet ratt (flatt i bunnen slik det er i Golf GTI og flere Audi-modeller), og de to forsetene er utformet for å gi maksimal sidestøte ved rask kurvekjøring.

Subaru WRX STI har sitteplass til fem personer, samtidig som bagasjerommet har vokst i forhold til forrige modell. Bagasjerommet kan også utvides gjennom å felle ned bakseteryggene, som er delt 40/60. Subaru WRK STI får europapremiere på Genéve-utstillingen i mars og vil bli lansert i Norge i løpet av våren.