Den populære småbilen fra Opel kommer nå i en helt ny utgave, og som medlem i PSA-familien får også denne en elektrisk drivlinje med en WLTP-rekkevidde på 330 km fra første stund

Tekst: Sven Furuly, Foto: PSA

Norske kunder kan reservere denne nye elbilen allerede nå til sommeren, og dermed er det duket for nok en interessant elbil på det norske markedet. Etter at PSA overtok Opel er det blitt fart i plattform-samarbeidet, og flere felles Peugeot og Opel modeller er allerede lansert. Gruppen omfatter også bilmerkene Citroën og DS, og utviklingen av den nye Opel Corsa har fulgt samme filosofi.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

nsc_jul_2100x700

 

Corsa ble lansert for 37 år siden, og har i alle år vært en av Europas mest solgte bilmodeller i dette småbil-segmentet. Som en del av PSA-konsernet er den nye Opel Corsa bygd på den samme plattformen som Peugeot 208 og DS3 – der begge er lansert med elektriske drivlinjer og det er åpnet for reservasjon. Først ut var DS3 Crossback e-Tense, der de første norske kundene får sin bil allerede til høsten. I tillegg til dette lovet den norske importøren at alle som bestilte bil før 6. mars i år skulle få bil i løpet av første halvår 2020.

Opel Corsa-e blir en spennende nykommer i segmentet for litt mindre elbiler med mellomlang rekkevidde

Den nye Opel Corsa-e er utstyrt med et batteri på 50 kWh, og har en oppgitt rekkevidde på 330 kilometer målt etter WLTP-standarden. Dermed plasserer Corsa seg blant en rekke eksisterende elbiler med mellomlang rekkevidde, som VW e-Golf, Nissan Leaf, Renault Zoe og Hyundai Ioniq. Dermed blir rask ladning viktig, og nye Corsa kan lades til 80% batterikapasitet med en hurtiglader på bare 30 minutter. Styring av ladning og status håndteres ved hjelp av en app.

Et moderne og rommelig interiør

Opel Corsa tilhører gruppen småbiler, men takket være en helt ny plattform har den fått god innvendig plass og gode kjøreegenskaper. Elmotoren yter 136 hk (100 kW) og har et dreiemoment på 260 Nm. Dette gir en akselerasjonstid fra 0-100 km/t på 8,1 sekunder. Føreren kan velge mellom tre ulike kjøremodi: Normal, Eco og Sport. Erfaringsmessig gir påvirker dette alt fra dynamikk og kjøreglede, til rekkevidden for en elbil.

Corsa bygger på samme plattformen som de andre småbilene i PSA-gruppen. Det gjelder også el-versjonen

Det er foreløpig ingen informasjon om pris og rekkevidde, men det er nærliggende å tro at Opel Corsa-e vil prises for å kunne konkurrere med de to andre elektriske PSA-modellene på samme plattform. Vi tipper en grunnpris i området 300 – 310 000 kroner og de første leveransene på vårparten 2020 – med større volumer i andre halvår 2020.

Elektronikken byr på flere modi -der f.eks kjøreglede og dynamikk kan prioriteres over rekkevidde og økonomi

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev