Etter å ha vært i salg en måned ser vi allerede at den nye Suzuki SX4 S-Cross har alt det som skal til for å gjøre den til nok en suksess i Norge for dette japanske bilmerket.

Den norske Suzuki-importøren kan se tilbake på tretti år med firehjulsdrevede biler i Norge, og helt siden den lille off-roader’en SJ 410/413 ble lansert på åttitallet, har Suzuki stått i en særstilling når det gjelder firehjulsdrift. Med den kompakte familiebilen Baleno mot slutten av nittitallet tok det helt av. Klok markedsføring og introduksjonen av begrepet ”folkebilen” gjorde Baleno til en gedigen suksess. Den tredje epoken omfatter biler som Grand Vitara og Swift, der et moderne design, firehjulsdrift og høyt utstyrsnivå har gitt store salgsvolumer gjennom 2000-tallet.

Med den helt nye SX4 S-Cross starter den fjerde Suzuki-epoken i Norge. Nå dreier det seg om en ”Crossover” som er litt SUV, litt fem-dørs kombi og litt stasjonsvogn. Konkurrentene er åpenbare: Det er Nissan Qashqai og Misubishi ASX, to modeller som norske bilkjøpere virkelig har falt for, S-Cross sikter seg inn mot. Med sin lengde på 4,3 meter og 430 liters bagasjerom er den størst i klassen og ikke til tvil om at Suzuki med sin ”AllGrip” firehjulsdrift-system som standard, blir svært konkurransedyktig når vi ser på konkurrentenes utgaver med 4WD.

Motorutvalget er enkelt: S-Cross kommer med 1,6 liters bensinmotor eller dieselmotor, og begge yter 120 hk. Dieselmotoren leveres kun med seks-trinns manuell girkasse, mens bensinmotoren har fem-trinns manuell girkasse som standard og en CVT-automatgirkasse som tilvalg.

Startprisen ligger på imponerende 279.900.-  mens en ekstra GLX-pakke til kr 20.000.- virkelig gir deg en velutstyrt bil. Vår testbil var utstyrt med bensinmotor og CVT automatgirkasse, noe som gir et pristillegg på ytterligere 15.000 kroner. Men da er til gjengjeld absolutt alt med – inkludert panorama glasstak nå i introduksjonsperioden. Og etter å ha prøvekjørt bilen, er det lett å trekke en konklusjon: Her står vi foran en lettkjørt og tiltalende familiebil som gir mye for pengene og har både firehjulsdrift og de praktiske løsningene som mange norske bilkjøpere er ute etter.

IMG_S-Cross-2

IMG_S-cross-3

IMG_S-cross-4

IMG_S-cross-5

IMG_S-cross-6

IMG_S-cross-7

IMG_S-cross-8

 

Det viktigste for de fleste bilkjøpere i denne klassen er nettopp en bil som fremstår som dynamisk og velkjørende samtidig som komfort og plassforhold er op et bra nivå.

Under prøvekjøring i Oslo-området er Suzuki S-Cross med den trinnløse CVT-automatgirkassen både kvikk og smidig. Firehjulsdriften har fire ulike kjøremodi, og i stilling ”Automodus” vil også drivvlinje være i 2WD (forhjulsdrift) når det ikke er bruk for kraftoverføring til alle fire hjul – enten det er for å gi best mulig grep ved akselerasjon – eller optimale kjøreegenskaper ved rask kjæring på svinget vei. Det motsatte oppnås ved å aktivere ”Lock”: da låses kraftoverføringen likt til alle fire hjul i hastigheter opp til 60 km/t.

Firehjulsdriften er velfungerende, og ved hjelp av en elektromagnetisk styrt clutch i bakakseldifferensialen fordeles hele tiden kreftene til det hjulet som har best veigrep.

Bensinmotoren yter 120 hk og har et lavt forbruk – bare 0,57 liter/mil ved blandet kjøring. Resultatet er det samme både for utgaven med manuell girkasse og vår testbil med CVT girkasse. Denne automatkassen har syv forhåndsinnstilte ”girtrinn” og kan styres ved hjelp av skiftehendler ved rattet dersom man ønsker å selv styre girskiftet manuelt. Den høye girutvekslingen (motoren har et turtall på bare 2200 o/min ved 120 km/t) bidrar til det lave bensinforbruket og et CO2-utslipp på 130 gram/km.

Førerplassen er velfungerende med god oversikt og har et dashbord som er både enkelt og har de ulike betjeningsfunksjonene lett håndterbare. Materialvalgene er gode, den store displayskjermen er bra plassert og instrumentene lettleste.

Plassforholdene er gode, og særlig baksetet byr på mer beinplass enn i en de argeste konkurrentene. Vi har allerede nevnt Qashqai og ASX, men skal heller ikke glemme to biler som Opel Mokka og Skoda Yeti som aktuelle alternativer i denne rimeligere delen av 4WD-markedet. Selv en langbeint mann sitter komfortabelt i baksetene – som kan reguleres i lengderetning. Bagasjerommet er på 430 liter og har en medfølgende hylle som deler det i to høyder. Det vokser 875 liter ved å slå ned baksetene, eller til 1289 liter ved å felle baksetene helt sammen og laste til taket. I bagasjerommet er det også et eget 12V uttak til f.eks en kjøleboks.

Utstyrsnivået på GLX-modellen er temmelig omfattende. Faktisk vil vi påstå at grunnprisen for en Susuxi SX4 S-Cross er kr 299.900.- og ikke 279.900.- som importøren oppgir. Den ”rimelige annonsemodellen” GL+ mangler nemlig mesteparten av det du normalt ønsker å ha på din nye bil, mens alt dette i stor grad er standard på GLX. La oss bare nevne: LED Kjørelys og Bi-Xenon hodelys, 17” lettmetallfelger med 205/50 R17 dekk, ryggekamera, parkeringssensorer og takrails når det gjelder eksteriøret. Innvendig finner vi skinnseter, DAB+ radio, navigasjon, høydejusterbare forseter, bluetooth telefonkontakt og keyless entry & go – bare for å nevne det viktigste. I GLX-utførelse er S-Cross en svært komplett bil.

For dieselentusiastene skal vi kort nevne at 1,6 DDiS-motoren kommer fra Fiat, har et dreiemoment på 320 Nm og bruker bare 0,44 liter/mil ved blandet kjøring. Pristillegget ved valg av dieselmotor er kr 30.000.-

Også når det gjelder sikkerhet er S-Cross en moderne konstruksjon. Bruk av høyfast stål i karosseriet, elektronisk stabilitetskontroll og syv airbags gir trygghet for alle ombord. Igjen har Suzuki skapt en bil slik mange nordmenn ønsker den…

GRUNNDATA: SUZUKI SX4 S-CROSS 1,6L CVT

Motor: 4 syl bensin 1586 ccm

Effekt: 88 kW (120 hk) v/6000 o/min

Dreiemoment:  154 Nm v/4400 o/min

Blandet forbruk:  0,57 liter/mil

CO2-utslipp:  130 gram/km

Toppfart:  165 km/t

Aks. 0-100 km/t:  13,5 sek

Egenvekt m/fører:  1250

Mål (LxBxH) :  430 x177 x 157 cm

Akselavastand:  260 cm

Pris (rimeligste):  kr 279.900.-

Pris (som prøvekjørt):  kr 314.900.-