Norges rolle som et av verdens mest dynamiske elbil-markeder gjør at det nye elbil-merket Polestar satser tungt på å oppnå en betydelig markedsandel her på berget. Og de bør ha gode muligheter til å lykkes.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Newspress

Da Polestar 2 – den første helt elektriske bilen fra det nye merket – debuterte i Shanghai for noen måneder siden var det en oppstemt stemning. Da bekreftet Polestar at full serieproduksjon av bilen skal begynne tidlig i 2020 ved en topp moderne fabrikk for elbiler i en by ved navn Luqiano, i den kinesiske provinsen Zhejiang. Men dette er bare begynnelsen på de gode nyhetene.


Error: Your Requested widget " ajdg_grpwidgets-2" is not in the widget list.
  • [do_widget_area et_pb_widget_area_1]
    • [do_widget_area et_pb_widget_area_3]
      • [do_widget_area et_pb_widget_area_4]
        • [do_widget_area sidebar-1]
          • [do_widget id="search-3"]
          • [do_widget id="recent-posts-2"]
          • [do_widget id="tag_cloud-2"]
        • [do_widget_area sidebar-2]
          • [do_widget_area sidebar-3]
            • [do_widget_area sidebar-4]
              • [do_widget_area sidebar-5]
                • [do_widget_area sidebar-6]
                  • [do_widget_area sidebar-7]
                    • [do_widget_area widgets_for_shortcodes]
                      • [do_widget id="ajdg_grpwidgets-2"]
                      • [do_widget id="categories-2"]
                    • [do_widget_area wp_inactive_widgets]
                      • [do_widget id="wp_related_posts_widget"]
                      • [do_widget id="text-2"]

                     

                     

                    Fabrikken er eiet av Zhejiang Geely Holding – eller ”Geely” som selskapet normalt omtales som – men skal driftes av Volvo og har hovedkontor i Gøteborg. Dette er oppsiktsvekkende, selv om det er Geely som i dag er hovedeier av Volvo Cars. Fabrikken skal ikke bare produsere Polestar, men også andre klasseledende biler fra Volvo og Lynx & Co som bygger på den samme CMA grunnplattformen som bærer Polestar 2. Nyheten er ikke bare en bekreftelse på det nære forholdet mellom Polestar og Volvo, men også en anerkjennelse av Volvos gode rykte for sin høye produksjonskvalitet i alle ledd.

                    Polestar har et høyt Volvo-DNA, og dette blir en elbil svært mange nordmenn vil like

                    Thomas Ingelath, sjef for Polestar er svært positiv i sine uttalelser: ”Muligheten til å produsere Polestar 2 ved Luqiano-fabrikken i Kina demonstrer hvilke klare synergier vår eierstruktur gir oss rent industrielt. Med Geely og Volvo Cars som våre eiere er vi i stand til å utnytte den kunnskapen de har, på mange ulike måter. Produksjonen er en av de mest kritiske faktorene, og på denne måten får vi hjelp til å akselerere prosessen frem til lansering i trygg visshet om at Polestar 2 produksjonen vil gå i gang som planlagt tidlig neste år”

                    Produksjonen av Polestar 2 begynner tidlig i 2020 og Norge er et prioritert marked

                    Nyheten om at Oslo får verdens første Polestar forhandler ble kjent allerede i 2018, og arbeidet med denne er praktisk talt sluttført. Den vil ligge i Øvre Slottsgate, men noen åpningsdato er foreløpig ikke kunngjort. Polestar har derimot kunngjort at deres andre ”Polestar Space” skal åpne i Kina i løpet av tredje kvartal 2019. Symbolverdien ved å velge disse to landene som sydspisser for Polestars globale lansering er stor. Begge markeder blir sett på som de to mest innflytelsesrike landene i verden når det gjelder innfasing av elektriske biler. Det neste skrittet vil være å åpne om lag 20 kundesentra fordelt på 11 ulike kinesiske byer i løpet av 2020. Dermed vil om lag en tredel av alle planlagte Polstar Space være i drift. I planene ligger det også ytterligere tre Polestar-sentra i Norge.

                    Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev