Den nye og velbygde utgaven av elbilen MG ZS EV setter mange konkurrenter i forlegenhet. Den har et utstyrsnivå som alene bør få deg til å seriøst vurdere denne SUV’en som din neste familiebil.

Tekst og foto: Sven Furuly

Fordommene til kinesiske biler er mange. Slik det var til japanske biler for femti år siden, og de koreanske for tjuefem år siden. Sunn skepsis kan være klokt, men å utestenge nye muligheter som følge av trangsyn, er rett og slett uklokt. Men i ærlighetens navn skal også jeg innrømme at det har tatt litt tid å venne seg til de mange nye og ukjente bilmerkene som har dukket opp i løpet av de siste to årene. Merket MG har imidlertid vært enkelt å trykke til sitt bryst. Navnet har et historisk sus over seg, og etter bare to år er det oktagon-formede merket på ZS-hekken blitt et vanlig syn i trafikken.

Sideprofilen viser tydelig den gode akselavstanden og de korte overhengene foran og bak. ZS er en klassisk forhjulsdrevet SUV.

For elbilen MG ZS er oppskriften som tatt ut av læreboken til de asiatiske bilprodusentene, slik vi har sett det så mange ganger før. Stikkordene er pris og utstyrsnivå. Allerede ved vår første prøvekjøring av MG ZS tidlig på høsten 2019, lå det an til hakeslipp. Den rommelige og godt utstyrte familie-SUV’en skulle lanseres i noen få utvalgte europeiske markeder – og blant disse var Norge. Det skulle være to ulike varianter – en «Comfort» og en «Luxury». Den førstnevnte skapt for å kunne annonseres med en oppsiktsvekkende «pris fra…» mens Luxury var den velutstyrte modellen alle ønsket seg. Men likevel med en så liten prisforskjell at importører av konkurrerende europeiske elbiler til Norge må ha sperret øynene opp.

Det store senterdisplayet er oversiktlig, intuitivt, og har ganske rask respons. Girskift styres med en dreiknott og det aktive rattet har mange funksjoner.

I løpet av tiden som har gått siden de første ZS-modellene kom til Norge i januar 2020 kan vi registrere tre viktige milepæler for MG i Norge. Den første er det store salget, det andre er at MG nå har hele tre ulike elbil-modeller klar for det norske markedet, og den tredje er at suksessen ZS er lansert i en ny og forbedret utgave. Det er denne vi nå har kjørt i over en uke, under varierende kjøreforhold og ulike lengder på turene. Konklusjonene er flere, men la oss med en gang røpe at MG ZS EV (Electric Vehicle) etterlater et ubetinget positivt inntrykk.

Nye frontlykter og fravær av en tradisjonell grill er to av de mange detaljene som umiddelbart røper at vi står foran den nye utgaven av MG ZS.

Bilprodusentene bruker ordet «facelift» når en modell begynner å nærme seg halvgått løp fra lansering til utskifting. Da får modellen et oppfrisket utseende, forbedrede interiørdetaljer, ny teknologi blir implementert, og som regel utallige små forbedringer som fabrikken (og kanskje kunder) har sett et behov for å innføre. Alt dette gjelder også for 2022-modellen av MG ZS, som i tillegg har fått en stor og viktig økning i størrelsen på batteripakken. Ved lanseringen i 2019 var den oppgitte rekkevidden 263 km målt etter WLTP, mens den nå er på hele 440 km. Forskjellen er dramatisk: Fra å være en kort-distanse bil med behov for hyppige hurtigladninger ved litt lengre turer, er MG ZS nå blitt en solid all-rounder som passer godt for mange norske familier.

Bagasjerommet er på 488 liter og knuser alle konkurrenter i samme prisklasse (og mange til høyere pris også). Dette er et av trumf-essene til MG ZS.

ZS-designet må karakteriseres som «konservativt» om vi sammenlikner de aller nyeste elbilene på markedet, som for eksempel Ioniq 5 og Kia EV6. Men proporsjonene er fine, 17» hjul gir en litt mer sporty karakter, og ZS fremstår tiltalende på en god måte. Den «vokser» etter hvert som man blir kjent med flere og flere av bilens gode egenskaper. Et blikk på bilens 488 liters bagasjerom gir den første «aha-opplevelsen», og med vissheten om at den har en lasteevne på 450 kg totalt, kan ha 75 kg last på takrailene, tåler 50 kg loddrett vekt på tilhengerkulen (akkurat nok til to elsykler), og kan trekke en tilhenger på 500 kg, er status som en fullverdig familiebil avklart.

Med sin bakkeklaring på vel 16 cm har ZS også akkurat det lille som skal til for at den tar seg litt bedre frem på dårlige veier.

Euro NCAP er en organisasjon som kollisjonstester nye biler etter strenge kriterier. Her vurderes alt fra aktive førerassistansesystemer til bilens passive innebygde sikkerhet ved en kollisjon. Elbilen MG ZS fikk de maksimale 5 stjernene og en god sammenlagt poengsum. Alt fra automatisk oppbremsing ved kollisjonsfare, til filskiftholder og blindsonevarsling inngår i bilens standardutstyr. Det gjør også et 360 graders kamera, adaptiv cruiskontroll og ryggesensor. Det er god plass i baksetet til ISOFIX-feste av to barneseter, som for eksempel det norskproduserte bakovervendte BeSafe Izi. Velger man et sete som festes med sikkerhetsbelte kan også passasjersetet foran benyttes til et barnesete. Ved Euro NCAP kollisjonstestene dokumenteres det lav skaderisiko for både voksne passasjerer, barn på sittepute, eller i barnesete i en ZS.

God beinplass, fin takhøyde som i SUV’er flest, samt ISO-fix fester på de to ytterste seteplassene. Komforten er absolutt godkjent.

Den nye utgaven av elbilen MG ZS har nå et batteri på 69,9 kWh. Dette øker vekten fra 1518 kg for den gamle modellen med sitt 44,5 kWh batteri, til 1620 kg for 2022-modellen. Samtidig har den fått en ny og bedre elektronikk som tillater raskere og mer effektiv ladning. Ombordladeren kan ta imot inntil 11 kWh (AC) fra en fast wallboks. Med nesten helt tomt batteri ga dette en ladetid på litt over 8 timer til 100%. Dette er bra, men hvordan er det med ladehastigheten på en hurtiglader når man er underveis på langtur? Utbyggingen av 150 kW ladere på likestrøm (DC) har akselerert i takt med at ladefarten på elbiler har økt kraftig de siste to årene. Med sin maksfart på 92 kW er ZS langt unna de beste, men under optimale temperaturforhold klarer den å lade batteriet fra 5-80% i løpet av 40 minutter. En av våre tester av ladehastigheten ved 10% rest på batteriet viste jevn fart på 89,5 kW over en periode på 7 minutter. Det ga en økt rekkevidde på 120 km – som vi trengte for en uventet kveldstur og samtidig ha litt ekstra margin i reserve.

Motoren sitter i front, og er helt åpen. Her hadde det vært mulig å plassere et lite «trau» som kunne vært brukt til oppbevaring av ladekabler.

Det er mulig å starte en manuell forvarming av batteriet før ladestart, for å gjøre ladningen raskere. Denne funksjonen er ikke testet. Bilens ladning kan også styres ved hjelp av en app, og denne gir også mulighet for å forvarme bilen før kjøring. Appen, som kommuniserer med bilens «MG iSMART» nettverk, har også flere andre praktiske funksjoner som å kunne låse/låse opp bilen eller finne den parkerte bilen. Bruk av klimaanlegget påvirker rekkevidden minst like mye som din personlige kjørestil. Er WLTP-rekkvidden bare et teoretisk tall, eller kan dette være bilens reelle rekkevidde? Med et oppgitt strømforbruk på 178 Wt/km skal batteriet kunne gi en rekkevidde på 393 km + det man greier å regenerere underveis. Med 21 grader i bilen, lav fart på viften, kjøremodus i «Normal» og kjøring etter fartsgrensene, er 340-360 km rekkevidde en god pekepinn på hva man kan forvente av MG ZS.

Ladekontakten sitter i front, og en loddrett LED-stripe viser lade- og batteristatus når bilen er tilkoblet en lader.

Men det er også en annen sannhet, og den kan du ta i bruk om du virkelig vil «tyne» bilen flest mulig kilometere – enten fordi det ikke finnes noen hurtigladere underveis, eller fordi du simpelthen ønsker et lavest mulig privat strømforbruk. Ved å sette bilen i ECO-modus, justere regenerering til «1» slik at bilen ruller lettest mulig, slå av klimaanlegget og ha lett fot på kjørepedalen, skjer det ting med rekkevidden. Ved flere anledninger fikk vi ut en rekkevidde som var ørlite høyere enn WLTP-rekkevidden (440 km) før vi nådde en ladestasjon på «sparebluss» med svært lite igjen på batteriet. Det er med andre ord fullt mulig å få til gode rekkevidder med denne bilen. Det er imidlertid to mangler ved bilen som slår negativt ut under slike kjøreforhold. Det ene er at MG ZS ikke har varmepumpe, og dermed må benytte mer strøm enn nødvendig til oppvarming, og det andre er fraværet av rattvarme. Dette bidrar til lavere komfort i den kalde årstiden.

Luxury-utgaven har et stort panorama glasstak som standard. Den fremre delen kan åpnes som et soltak.

Den testede Luxury-utgaven etterlater et inntrykk av å være velutstyrt med komfort-detaljer. Setene har bra sidestøtte og er komfortable for folk med «normal» størrelse. Velvoksne nordmenn vil imidlertid oppleve at selve sitteputen kan være litt smal og i det korteste laget. En seks-veis elektrisk styrt justering av førersetet skaper imidlertid en god sitteposisjon for de aller fleste. Rattet kan justeres i fire retninger, og utsikten fra førerplassen er bra. To ting trekker imidlertid litt ned. Fot-rommet er litt trangt, og gjør et vanskelig for en langbeint fører å variere beinplasseringen på langturer. Det andre er armlenet på midtkonsollen. Det er egentlig for høyt til å bidra til økt komfort. Dette midtfeltet er imidlertid svært praktisk med sine koppholdere, mange USB-kontakter og kontaktfri ladeplate for en mobiltelefon.

Førerplassen er velgjort og sporty konfigurert. Seteputene kan være litt i smaleste (og korteste) laget for store nordmenn.

Sammenliknet med den lave introduksjonsprisen på den forrige utgaven av MG ZS i 2020, er prisøkningen på 2022-utgaven betydelig. Et påslag på 90 000 kroner til 341 990 kroner for dagens Luxury-utgave kan ved første øyekast tyde på at MG forsøkte å kjøpe seg en plass i markedet raskest mulig i 2020, for deretter å øke marginene etter å ha fått ut 5-6000 biler i Norge. Sannheten er vel snarere at det er nettopp batteriet som utgjør den største kostnaden i en elbil. Det større og mer effektivt pakkede 69,9 kWh batteriet i den nyeste ZS-utgaven utgjør alene den største delen av prisøkningen. Et høyere utstyrsnivå, høyere internasjonale råvarekostnader og økte skipningskostnader etter pandemien, bidrar også til økningen.

MG ZS og Hyundai Kona har praktisk talt samme pris, og er begge faceliftede utgaver av to suksessmodeller i Norge. MG’en er større, mens Hyundai’en har litt lenger rekkevidde.

Elbilen MG ZS fremstår i våre øyne som et attraktivt bilvalg i dagens konkurransesituasjon. Plass, gode og forutsigbare kjøreegenskaper, et lavt innvendig støynivå og god monteringskvalitet inngir tillit. Bilen, de elektriske komponentene og batteriet har 7 år /150 000 km garanti, mens det er 10 års garanti mot gjennomrusting. Serviceintervallene er dessverre litt for hyppige, med sin 12-måneders frekvens. Når MG oppgir en maksimal kjørelengde på 24 000 km mellom hver service, burde intervallene vært økt til 24 måneder. Likevel ser vi at en fornuftig innkjøpspris, kombinert med en rekke praktiske egenskaper, gjør MG ZS til et av de klokeste elbilkjøpene du kan gjøre nå.

Tekniske data ZS EV Luxury Long Range
Ytelse (kW/hk) 115 / 156
Dreiemoment (Nm) 280
Rekkevidde (oppgitt blandet, WLTP, km) 440
Forbruk (oppgitt, blandet, WLTP, kWt/mil) 1,78
Normallading (AC maks, kW) 11
Hurtiglading (DC maks, kW) 92
Egenvekt (uten fører, kg) 1.620
Totalvekt (kg) 2.070
Tilhengervekt (kg) 500
Taklast (kg) 75
L x B x H (m) 4,32×1,81×1,65
Akselavstand (m) 2.581
Bakkeklaring (cm) 16,1
Bagasjerom (l) 488-1166
Toppfart (km/t) 175
0-100 km/t (sek) 8,6
Pris (frapris, OFV, kr) 311.990 (testbil: 341.990)
Dekktype (testbil) Nokian Hakkapeliitta R3
Dekkdimensjon (testbil) 255/55 R17