Siste lørdagen i Mai er det blitt tradisjon at Flåklypa og de andre bygdene i Ottadalen invaderes av blankpolerte nyvaskede klenodier.

Tekst og foto: Bjørn Berget

Selvfølgelig er det også de som kjører en annen stil enn blankpolert og nyvasket. Da sikter vi til de mange raggarbilene som stadig blir mere populært.

Chevrolet Biscayne fra 1961, hjemmehørende i Vågå.

Flåklypa Grand Prix har vært arrangert siden 1992 med stor suksess, og skal være Norges største veteranløp.

Biler, motorsykler, traktorer, mopeder og lastebiler fylte opp startplassen i Lom sentrum også denne gangen. Kjøreruta er en opplevelse i seg selv, da det finnes mang en bortgjemt grusvei med nostalgiske kantsteiner i Lom. Denne gangen også selvfølgelig i perfekt vær.

Viktig med en bilprat og diskusjon. Her er det en A-Ford 1931 fra Follebu som er tema.

På grunn av at løpet er så populært, har arrangøren satt en aldersgrense på biler eldre enn 1969. Likevel dukket det opp godt over 500 på start.

Og det finnes kjøretøyer for enhver smak.

Erik Kristiansen fra Oslo er en ivrig Flåklypa deltager, med sin Opel Bliz fra 1954

Mange gamle biler som ellers står bortgjemt i mange garasjer rundt om i Norges land, finner veien til Lom. Det er et eldorado for de som liker nostalgisk bil lykke fra tretti tallet. Men de som liker både femtitallets brutale former i krom og lakk, sekstitallets rå muskelbiler, eller engelske små sportsbiler, vil ikke gå sultne hjem fra Lom.

En Lafayette Touring fra 1920 har nettopp startet, etterfulgt av en Fiat 850 fra 1965

Denne samlingen av klassiske biler er absolutt verdt å få med seg. For vår del er siste lørdagen i Mai allerede ”booket” i 2020. Inntil da får vi kose oss med bildene fra årets løp.

Pontiac Lemans fra 1966

Triumph TR4A IRS fra 1966

Chevrolet Bel Air fra 1956, fulgt av en Dodge Custom Royal fra 1957

Ford Five Window Coupé fra 1934 fra Fåvang

Daimler 250 V8 fra 1969

Scania Vabis L64 fra 1951

Det står alltid respekt av Morgan. Her en to seters Roadster fra 1969

Porsche 356 Cabriolet fra 1964 kjørt av Jan Borg – medlem i både Porsche Club Norge og 356 Klubb Norge

Nydelig farge på DeSoto fra 1958

Alltid et mektig skue. Cadillac Serie 62 Cabriolet fra 1959. Hjemmehørende på Sør-Fron

Raggarbiler trives også i Lom. Denne Cadillacen har vel alle ingredienser en ekte ragger skal ha?