Vi skal ikke gå så mange ti-år tilbake før bilferie på norske veier var en like vanlig ferieform som dagens kjappe «all-inclusive» til feriemål i Sør-Europa eller Asia. Kanskje det er på tide å gjenoppdage Norge – og de mange klassiske overnattingsstedene?

Feriereiser med bil på norske veier – ofte kombinert med campingplasser eller overnatting i campinghytter – er også en del av vår nasjonale bilhistorie. På mange måter kan vi dele den norske bilhistorien i tre tidsepoker: den første strekker seg fra de første bilene begynte å rulle på veiene fra rundt år 1900 og fram til andre verdenskrig, den andre er etterkrigstiden der bilsalget var strengt regulert, og den siste epoken – som vi fortsatt befinner oss i – startet med fritt bilsalg i 1960. Statsminister Einar Gerhardsen, som selv var fotgjenger, ga motvillig slipp på ordningen med regulering av bilsalget i 1960, og med ett ble egen bil en oppnåelig drøm for nordmenn flest. Det var imidlertid en kostbar luksus, og mange bileiere syklet eller brukte offentlig kommunikasjon til jobben, mens «gliset» bare ble brukt til penkjøring i helgene og ferieturer med hele familien. Til f.eks populære reisemål som Trollstigen, Geiranger eller den norske fjellheimen.

Norge har til alle tider vært et tidkrevende land å reise i – enten skyssmidlet har vært hest og kjerre, tog, eller bil. Utfordrende terreng, et barskt klima store deler av året og lange avstander, har gjennom de siste par hundre årene gitt grunnlag for overnattingssteder og spisesteder for reisende over hele landet. Vi skal ikke lenger unna hovedstanden enn til Bærums Verk for å finne norges eldste vertshus i fortsatt drift, og hele landet bugner over av velholdte gamle hoteller og pensjonater som i seg selv er en reise verd. I dag ser vi at mange av disse gamle og ærverdige hotellene og spisestedene etablerer former for samarbeid når det gjelder markedsføring og profilering. Dette gjør det lett å planlegge og bestille sin «nostalgi-reise» på vakre og minnerike veier i alle deler av landet. Ikke minst for eiere av veteranbiler eller klassikere er en reise i «sakte fart» gjennom vakker norsk natur en opplevelse man absolutt bør prioritere. Mytene om at det er dyrt å feriere i Norge er en sannhet med atskillige modifikasjoner. Om Vestlandets ville fjell og vakre fjorder er reisemålet, vil det å bo og spise på de mest eksklusive gamle trehotellene som f.eks Walaker i Solevorn, Kviknes i Balestrand eller Tørvis i Marifjøra (alle tre i Sogn og Fjordane), koste en del. Men om dette kombineres med enklere pensjonater eller overnatting på mange av de gårder som tar i mot gjester, er det ikke vanskelig å få til en grei gjennomsnittlig overnattingspris for en oval week-end. Og slikt blir det gode opplevelser av – ikke minst når kjøreturen går i en gammel klassiker som en Porsche 356A fra 1959 P2 P3 P4 P6P5 P7 

Begrepet «sakte TV» er blitt et av de nyetablerte ordene i 2013. Selv er jeg blitt stadig mer opptatt av de gode kjøreturene i sakte tempo. Naturligvis behøver du ikke ha en eldre bil – aller helst en kabriolet, spør du meg – for å sette ned farten og nyte de beste sidene av Norge, men det forsterker utvilsomt den gode opplevelsen. Kanskje skal ikke «motorvei-utbygging» eller debatt om «høye bensinpriser» få lov til å være tema hver gang du sitter bak rattet. Bruker du øynene og snakker med «co-piloten» om det du ser, vil en biltur på norske veier – enten vi befinner oss på en fjellovergang i Midt-Norge, langs en fjord på Vestlandet eller mot storhavet i Nord-Norge – sette mange tanker i sving, åpne for nye synsvinkler og muligens sette mange ting inn i et nytt perspektiv. Kanskje blir man f.eks. litt mer opptatt av gode rammevilkår for gårdsdrift i Norge, ettersom det er en levende landsbygd vi ønsker å møte på slike turer? Eller vi blir enda litt mer opptatt av små steder der lokale krefter gjør sitt ytterste for å bevare sin lokale kultur og mange historiske bygninger. Tankene blir mange når veiene er smale, utsikten uforglemmelig og hastigheten lav.

Gode opplevelser handler om å møte folk som er genuint opptatt av å skape flotte rammer for et trivelig opphold – enten det handler om en kjøkkensjef som vil gi deg en smaksopplevelse av kortreist mat etter lokale tradisjoner – eller folk som bare vil slå av en prat fordi du er en «framand» på besøk, eller har lyst til å vite litt om bilen du kjører med. Å «ha tid» er kanskje noe du selv skal gi deg litt mer av, i det nye året som vi nå går inn i. Om du har lyst til å planlegge en god biltur i Norge, skal du legge litt tid i å bruke ulike kilder. Vi har allerede nevnt en hotellkjede som «De Historiske», men internett er fullt av gode informasjonssider for ulike steder, kommuner, fylker og landsdeler. Kombiner dette med søk på ulike kulturarrangementer, norsk kulturarv og kanskje informasjon fra Norsk Turistforening, så blir du garantert i stand til å lage en opplevelsesreise som også vil gi din partner interesse for bilturer i Norge. Hvem vet, kanskje er det nettopp slike opplevelser som gjør at «gammelbil-hobbyen» kan bli til noe langt mer enn bare en solo-opplevelse i garasjer og på klubbmøter, mannfolk i mellom.

Selv kjører jeg nå bilturer i Norge flere ganger årlig, og fra å selv være initiativtaker, er det nå husets frue som er den viktigste pådriveren for å planlegge slike turer – gjerne i følge med andre «hobby-bilister» som er ute etter å finne den samme gode opplevelsen – tilbaketrukket fra de største veiene, de raskeste tunnelene og med dagsetapper som gir rom for å se seg om og ha tid til å nyte god mat og tilhørende drikke. Kanskje blir 2014 ditt første år med sakte kjøring i det norske kulturlandskapet – ikke som et alternativ til ferie på andre breddegrader – men som en ny opplevelse. Om du kjører en eldre klassiker eller en ny SUV, spiller ingen rolle. Det er nysgjerrigheten og ønsket om å møte de gode opplevelsene som er nøkkelen. Følg med på denne bilbloggen, så skal vi love deg interessante turforslag og mange tips om hvordan du skaper den uforglemmelige, sakte, kjøreturen!