Det kinesiske bilmerket Xpeng opplever stor suksess med SUV-modellen G3 i Norge. Etter at de første 100 eksemplarene ble revet bort, er en ny forsyning underveis til den norske importøren.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Amp/net

Xpeng, den kinesiske produsenten av elbilen G3, har ytterligere 200 eksemplarer av denne SUV’en på vei til Norge. Appetitten på elbiler med en fornuftig rekkevidde og attraktiv pris er stor hos norske bilkjøpere. Etter lanseringen i Norge opplevde Xpeng en formidabel interesse, og i januar økte salget med rekordfart. Importøren, Zero Emission Mobility, tror det kan være realistisk å selge 2000 biler i Norge i løpet av 2021.

G3 tilhører samme klasse som Hyundai Kona, men henter mye av sin inspirasjon fra Tesla Model 3 – ikke minst når det gjelder interiøret.

Grunnversjonen av G3 med betegnelsen ”Smart” har en innstegspris på  360 000 kroner. Den er godt utstyrt, men det er mulig å toppe G3 ytterligere ved å velge ”Premium” som koster 20 000 kroner ekstra. Da er ”alt” utstyr på plass. Batteriet er på 66 kWh og G3 har en rekkevidde på 451 km etter WLTP-normen. Xpeng er en av de få nye bilmodellene som benytter ChaDeMo ladesystemet, og dette gir begrensninger (max 50 kW) i ladehastighet i forhold til det CCS-systemet er i stand til å levere. Dette betyr imidlertid lite for folk som primært lader bilen hjemme. En positiv detalj ved Xpeng er selskapets OTA (Over-the-air) teknologi for kontinuerlig oppdatering av bilen. Xpeng G7,E en større modell, er planlagt lansert i Norge i løpet av 2021.

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev