Den største økningen i bobilmarkedet finner vi blant bybobilene. Til nå har de vært dominert av Fiat Ducato, men under Caravan Salon Düsseldorf fikk vi endelig se noen nye varianter.
Først og fremst gjelder det nye VW Crafter som vi allerede har fått noen forsmaker på. Ikke minst fra Knaus som viste sitt konsept ”Saint & Sinner” på messen i Stuttgart sist vinter. Nå lanserer de en ny serie basert på Crafter under navnet Boxdrive. Knaus har også gått høyt ut og vil innføre en ny internasjonal betegnelse på denne type biler, nemlig CUV (Caravaning Utility Vehicle) tydelig inspirert av bilbransjens SUV. Hvorvidt det blir en innarbeidet betegnelse gjenstår å se. De fleste produsentene på messa brukte fortsatt betegnelsen ”Kastenwagen” mens på Engelsk sier man ”Panel Van” og i Sverige ”Plåtis”.
Knaus hadde kun en variant klar til messa, selv om vi tidligere hadde blitt forespeilet et større utvalg. Dette var en modell med navnet ”First Edition” med total lengde på hele 684 cm. Dette trolig for å få plass til langsgående senger. Crafter er nemlig ca 20 cm smalere enn en Ducato, så for å få til seng på tvers må det modifikasjoner til. På ”Saint & Sinner” hadde man løst det med et lite utbygg på hver side. Interiøret i Boxdrive har et mer moderne design, som passer godt med Crafterens utvendige design med skarpe kanter. Planløsningen er tradisjonell, men med den generøse lengden på 684 cm får man naturlig nok god plass. En halvmeter ekstra i forhold til største Ducato er merkbart, selv om sengen med lengde på hele 212 cm tar godt for seg av plassen.
En annen produsent som har tatt for seg Crafteren er Westfalia. De viste sin variant som har fått sitt navn etter den kjente geografen og oppdagelsesreisende Sven Hedin. Han var kjent for sine ekspedisjoner og kartlegginger i Tibet og Sentral-Asia. Han var den siste svenske som ble adlet av den svenske kongen i 1902. Dessverre hadde han tydelige nazi-sympatier, noe som lan en mørk skygge over hans omdømme. Westfalia ”Sven Hedin” er bygd på en kortere variant av Crafter på 599 cm. Den har tverrstilt seng der man har løst utfordringen på lengden med en liten kasse i fotenden som vippes ut.
Den tredje varianten var det Volkswagen selv som sto for. Den velkjente California har til nå vært bygd på transporter, og dermed fått for liten takhøyde til å klassifiseres som bobil i Norge. Nå har de tatt for seg nye Crafter og kalt den California XXL. Foreløpig kun en designstudie, men i det store og hele klar for produksjon. Et moderne og lyst interiør som virket både robust og elegant. Flere fiffige løsninger som integrert kaffemaskin og gassbluss som poppet opp fra en glatt kjøkkenbenk. Her var utfordringen med sengene løst med et lite utbygg på øverste del av hekken. Praktisk da denne vil gå over fronten på personbiler, og dermed gjør parkering i byer lettere.
Vi har ikke fått prøvekjørt noen av disse bilene ennå, men erfaringene med varebilutgaven borger for gode kjøreegenskaper. Crafter har også fra fabrikk det meste av førerassistanse-systemer vi kjenner fra personbilene. Parkeringsassistent, sporholderasistent, adaptiv cruisecontrol med nødbremseassistent og mye mer. Her har man et stort fortrinn foran Fiaten som begynner å bli utdatert på dette området. Nå må Italienerne skjerpe seg skal de følge med i konkurransen.
En annen bil vi har savnet som bybobil er Ford Transit. Vi har i flere år sett den som basis på delintegrerte bobiler, men ikke før nå har den dukket opp som bybobil. Det er Karmann som endelig har tatt tak i denne, og hadde med seg to varianter på messa. Den ene hadde firehjulsdrift, mens den andre var bakhjulsdrevet. Her hadde man klart å få til tverrgående senger med akseptabel lengde, og klarte seg da med lengde på 598 cm. Innredningen i disse var forholdsvis ordinær, men for all del praktisk og funksjonell. Det store fortrinnet for denne er selvsagt firehjulsdriften som er original fra Ford. Det er også en rekke førerassistanse-systemer tilgjengelig på denne.