Om fjorten dager åpner den norske importøren for bestilling av den elektriske utgaven av verdenssuksessen Golf, produsert i mer enn 30 millioner eksemplarer siden 1974.

De første norske kundene vil kunne få sin elektriske VW Golf ganske nøyaktig 40 år etter at denne kompakte familiebilen ble vist for aller første gang, i mai 1974. Da forlot Volkswagen sine tradisjonelle konstruksjoner med luftkjølt hekkmotor og lanserte bilen som senere er blitt referanse for en hel bilklasse. Tverrstilt motor, forhjulsdrift og et hjul i hvert hjørne, var ingen nyhet. Sir Alec Issigonis hadde gitt verden dette bilkonseptet i form av Mini, allerede i 1959, men i dag hersker det neppe tvil om at det er VW Golf som mer enn noen annen bilmodell er synonymt med et slik måte å bygge en kompakt mellomklassebil på.

Når VW nå lanserer sin elbil-utgave av Golf er de heller ikke første ute. Mitsubishi åpnet markedet i mange land, Nissan har allerede solgt mer enn 100 000 Leaf, og Ford har solgt en elektrisk utgave av Focus i et halvt år allerede. Nisjeprodusenter som Think, Buddy, Reva og nå i den senere tid Tesla, har alle bidratt til at elektriske biler har vist seg å ha en berettiget plass blant biler drevet av fossilt drivstoff . Norske klimaforhold er langt fra gunstige for elbilbruk, men takket være en rekke politiske virkemidler ligger Norge i dag på verdenstoppen når det gjelder kjøp og bruk av elektriske biler. Med introduksjonen av en elektrisk utgave av Volkswagen Golf er det nærliggende å tro at andelen elbiler i Norge kommer til å gjøre et nytt hopp oppover på salgsstatistikken.

Salget av VW e-Golf startet i Tyskland den 13. Februar, og om noen få uker er også de norske prisene klare. Fra den norske importøren har vi fått vite at denne nye Golf-varianten kan bestilles fra midten av mars. De raskeste vil kunne få sin elektriske Golf allerede tidlig i juni. Med både hovedlykter og markeringslys basert på LED-teknologi vil nykommeren være lett gjenkjennelig i trafikkbildet. Aerodynamikken er også forbedret, samtidig som rullemotstanden er senket. Dette bidrar til å gi VW e-Golf en rekkevidde på inntil 190 km på en oppladning, men Volkswagen slår fast at dette rekkeviddetallet er sterkt avhengig av kjørestil, geografiske forhold og bilens last. En rekkevidde mellom 130 og 190 km vil derfor være mer veiledene for de som vurderer å kjøpe en e-Golf.

Elektromotoren yter 85 kW (115 hk) og gir allerede fra første omdreining hele 270 Nm dreiemoment. Nettopp dette gir elbilene dynamikk, og e-Golf akselererer fra stillestående til 60 km/t på bare 4,2 sekunder. 0-100 km/t går unna på 10,4 sekunder. Også strømforbruket er lavt. Den bruker 1,27 kWh per mil, (den atskillig mindre VW e-Up bruker 1,17 kWh/mil), og dette betyr både lave driftskostnader og moderat størrelse på batteriet. Dette er av lithium-ion type og er plassert i sin helhet mellom bilens aksler. Vekten er bare 318 kg, noe som gjør at e-Golf har en egenvekt på bare 1585 kg og kan nå en toppfart på 140 km/t. Ved tilkobling til et ordinært strømnett vil ladetiden for et helt utladet batteri varierer mellom 13 og 8 timer, mens en DC-hurtiglader lader til  80% kapasitet i løpet av en halv time. I Tyskland gir VW 8 år /160 000 km garanti på batteriet, og prisen på grunnmodellen – som er ganske bra utstyrt – er kr 290.000.- Først i midten av mars vet vi hva prisen i Norge kommer til å bli, men når Nissan Leaf med 199 km rekkevidde koster fra kr 228.600.- så vet vi hva VW har å konkurrere mot.