Mercedes-Benz GLE kommer nå i ny versjon, og kan levers som både 7-seter og ladbar hybrid.

GLE er som kjent den bilen vi frem til 2015 kjente som M-klasse, eller ML. Den første M-klasse kom i 1997 og hadde modellkode W163. Den ble avløst av W164 i 2005, før W166 tok over i 2011. I 2015 fikk den en facelift, og samtidig endret Mercedes-Benz på sine modellbetegnelser og bilen fikk navnet GLE.  Dette skulle henspeile på at den var E-klassens SUV-motstykke. Samtidig ble GLK til GLC og GL til GLS.

Den nye GLE, om den er andre eller fjerde generasjon strides de lærde om, ble presentert på bilutstillingen i Paris for en måned siden. Nå er den klar til bestilling, og den norske importøren har kommet med både priser og spesifikasjoner.

– GLE er antakelig markedets mest avanserte modell, og med standardutstyr til over 65.000 kroner inkludert, er det en svært attraktiv pakke som nå tilbys norske kunder. I tillegg er det ekstra gledelig å kunne bekrefte at nye GLE også kommer som plug-in hybrid, med hele 100 km elektrisk rekkevidde, sier Audun Hermansen, PR- og informasjonssjef Mercedes-Benz personbil.

Sort plasr rundt hjulbuene gir et røffere inntrykk

Designmessig følger nye GLE samme mønster som forgjengerne. Den karakteristiske brede C-stolpen er på plass, slik vi kjenner den fra forgjengerne. Frontlyktene skrår ikke så mye oppover som tidligere, og luftinntakene i frontspoileren er mer harmoniske. En liten bøyle som minner litt om en kufanger gir en ekstra dimensjon til frontdesignet. Bak er lyktene blitt smalere, samtidig som bilen har fått et litt bredere hofteparti.

Dashbordet er en bred skjerm, slik vi har sett det på flere nye Mercedes-modeller i det siste

Innvendig møtes vi av et dashbord som i likhet med E-klassen består av en bred skjerm som kan konfigureres etter ønske. Gripehåndtakene som vi husker fra andre generasjon M-klasse er også tilbake.

Avansert hydropneumatisk fjæring gir bedre terrengegenskaper

Av bilens mange finesser fremheves disse som høydepunkter

E-ACTIVE BODY CONTROL:
Hydropneumatisk, aktiv fjæring som benytter bilens 48-voltsystem sammen med den nyutviklede luftfjæringen. Dette er det eneste systemet i markedet hvor fjær- og dempekrefter styres individuelt på hvert hjul.

Active Tailback assist:
Dette assistansesystemet gjør det mulig for GLE å identifisere kø på et tidlig stadium, og støtter aktivt føreren i «stop-and-og»-trafikk i opptil 60 km/t.

4MATIC:
For seks- og åtte-sylindrede motorer, samt den kommende plug-in hybriden blir 100 prosent variabel firehjulsdrift tilgjengelig.

Sittekomfort:
Nye GLE har lengre akselavstand (+ 80 mm), med tilsvarende bedring av innvendig plass. Komforten er spesielt forbedret med valgfri, elektrisk justerbar andre seterad. En tredje seterad blir også tilgjengelig.

Gripehåndtakene kjenner vi igjen fra andre generasjon M-klasse

Kunstig intelligens

Det nye brukergrensesnittet MBUX får utvidet funksjonalitet og omfatter nå også gjenkjenning av hånd- og armbevegelser. Interiørassistenten kan individualiseres og tilpasses automatisk avhengig av om kommandoene utføres av fører eller passasjer. Informasjonen i det nye head up-displayet har økt til dobbel størrelse og er 20 prosent mer lyssterkt. Det viktigste er likevel at informasjonen oppleves å ligge rundt tre meter foran føreren for å unngå kontinuerlig fokusskifte mellom innhold og trafikksituasjonen.

Trailer Maneuvering Assist gjør det lettere å manøvrere for uerfarne tilhengerbrukere.

Assistansesystemer

Siste generasjon assistansesystem debuterer i GLE og tar aktiv sikkerhet til et nytt nivå. Med rutebasert hastighetsjustering aktivert, kan nye GLE gjenkjenne og reagere på langsom trafikk ved hjelp av informasjon fra LiveTraffic før føreren blir oppmerksom på faren, for eksempel ved kø rundt en sving. DISTRONIC reduserer hastigheten til rundt 100 km/t. Noe som gir den aktive bremseassistenten rom til å stoppe bilen om føreren ikke reagerer.

Hvis det er fare for kollisjon med motgående trafikk når du skal svinge av veien kan Turn-off funksjonen hindre dette innenfor hastigheter som er typiske for slike manøvrer. Bremseinngrep finner sted dersom føreren signalerer at han skal svinge og systemet mener det er fare for kollisjon.

2-liters diesel og 3-liters bensin er de første tilgjengelige motoralternativene

Motorisering og tekniske data

Fra salgsstart blir GLE tilgjengelig med en sekssylindret EQ Boost-motor og en ny dieselmotor. GLE 450 4MATIC får en effekt på 367 hestekrefter og et dreiemoment på 500 Newtonmeter. Den integrerte startgeneratoren gir i akselerasjonsfasen ytterligere 22 hk og 250 Nm.  GLE 300 d 4MATIC får en svært effektiv dieselmotor med lavt forbruk og et solid dreiemoment på 500 Newtonmeter.

Mercedes-Benz GLE 300 d 4MATIC GLE 450 4MATIC
Sylinderarrangement R4 R6
Volum (cc) 1950 2999
Ytelser (kW/hk) 180/245 270/367
Ved rpm 4200 5500-6100
Ekstraytelse via EQ Boost (kW/hk) . 16 (22)
Dreiemoment (Nm) 500 500
Ved rpm 1600-2400 1800-4500
Ekstra dreiemoment via EQ Boost (Nm) . 250
Blandet forbruk (l/mil) 6,4-6,1 9,4-8,3
Blandet utslipp (g CO2/km) 169-161 214-190
Akselerasjon 0-100 (km/t) 7,2 5,7
Topfart (km/t) 225 250
Pris i kroner eks. lev. 914.000 1.105.000

.

Endelig er GLE tilgjengelig som 7-seter

Flere bensin- og dieselmotorer vil følge, i tillegg til en plug-in hybrid med 100 kilometers elektrisk rekkevidde.