Sent i kveld, norsk tid på den 27. november, åpner den store internasjonale bilutstillingen i Los Angeles dørene for pressen. I de senere år har den fått stor betydning, og årets messe byr på en rekke verdenspremierer – ikke minst den nye og åttende generasjon av Porsche 911.
Tekst: Sven Furuly, Foto: Pressefoto
Det er ikke mange år siden det var bilbyen Detroit som var vertskap for den viktigste bilutstillingen i USA hver eneste januar. Noen få mindre merker brukte imidlertid bilutstillingen i Los Angeles i november til å få stort fokus på sine nyheter. Ikke bare var de halvannen måned tidligere enn konkurrentene med å vise nyhetene, men media-oppmerksomheten ble høyere og lokaliseringen var gunstig i forhold til USA’s mest kjøpekraftige publikum. Nå har bildet snudd. Mens Detroit sliter med å tiltrekke seg store verdenspremierer, har Los Angeles Auto Show utviklet seg til å bli en travel messe med verdenspremierer fra amerikanske, asiatiske og europeiske bilmerker.
Årets liste over viktige nyheter er lenger enn noensinne, og denne amerikanske bilutstillingen – med sin strategiske plassering på Stillehavskysten – vil være arena for nyheter fra koreanske Hyundai og Kia, og japanske merker som Mazda, Nissan, Subaru og Toyota. Kineserne er også på plass, og det er vel særlig Byton M-Byte og K-Byte som nordmenn gjerne vil vite litt mer om. Men de europeiske luksusmerkene er også med. Audi viser en helt ny konseptbil, Porsche lanserer den åttende generasjon 911, ikke mindre enn 55 år siden modellen hadde sin premiere i Frankfurt. Det er ventet minst seksti lanseringer i løpet av et par hektiske pressdager i forkant av at publikum får slippe til.
Elektrifiseringen pågår for fullt, og sett med norske øyne er kanskje en hybrid-utgave av Suburu XV (den heter Crosstrek i USA) en av de aller viktigste nyhetene. Fokuset på elbiler er langt fra like høyt i USA, som på være breddegrader, men et utgave av Nissan Leaf med et større batteri og dermed lenger rekkevidde er også et av de virkelige høydepunktene. Ellers er det amerikanske elbil-merket Rivian på plass og viser sine første biler. Volkswagen vil også vise ytterligere en modell i sitt I.D. elbilprogram, denne gangen et varebilprosjekt basert på det tidligere viste ”Buzz” –designet.
Under finner du en alfabetisk liste, slik den presenteres av Automotiwe News, over de nyhetene dette mediet er blitt gjort kjent med i forkant av utstillingen. Vi vil komme tilbake med mer informasjon om de mest spennende- eller de mest aktuelle nyhetene for Norge, etter hver som de ulike modellene avdukes de nærmeste to døgnene.
Audi: Tyske Audi vil presentere et e-tron GT konsept. Denne er basert på den nylig presenterte Audi e-tron, men får høyere ytelser. Det er ventet at den også vil inneholde ny og raskere ladeteknologi fra Audi.
Bentley: Det er ikke lenge siden den tredje generasjonen av Bentley Continental GT ble lansert, og nå følger selskapet opp med en åpen GTC-utgave av den majesteiske Grand Tourer-modellen. Også denne varianten bygger på Volkswagen-gruppens globale MSB plattform, som også bærer Porsche Panamera.
BMW: Vi har allerede presentert BMW’s viktigste nyheter. Den store crossover’en X7 med sine tre seterader er en viktig bil i USA, i liket med kupé og kabriolet-versjoner av nye 8-Serie. En ”performance”-utgave av 3-Serie kommer også, mens en ny elbil-crossover gir oss et blikk inn i BMW’s fremtid.
Honda: For europeiske kjøpere har Honda nettopp lansert en hybrid-utgave av CR-V og denne er på plass i Norge om kort tid. Amerikanske kjøpere vil møte en ny utgave av crosover’en Passport, som er litt større enn CR-V, på utstillingen. En bil som blant annet skal konkurrere med f.eks Ford Edge og Hyundai Santa Fe.
Hyundai: Bilder av Palisade, selskapets svar på store ”full-size” SUV’er som Ford Explorer, Toyota Highlander og Chevrolet Traverse, er allerede punlisert. Denne store modellen vil være posisjonert over den Santa Fe-modellen vi kjenner i Europa, og trolig erstatte XL-utgaven av Santa Fe (tilsvarer iX55, som ble solgt i Europa en kort periode) i løpet av 2019.
Jeep: Det er mange år siden Jeep hadde en pickup på programmet, men i Los Angeles får vi se Jeep Gladiator, basert på Wrangler. Bilen får off-road egenskaper slik Jeep har hatt det siden den aller første CJ-modellen.
Kia: Det koreanske merket har med seg to nyheter til USA denne gangen. Først og fremst Soul EV, som har vært en stor Norges-hit. Utseendet blir det samme frekke, men med enda mer spennende utstråling. Kia planlegger også visning av en konseptbil, men her har de holdt kortene tett til brystet, og ingen informasjon er så langt tilgjengelig.
Lincoln: Den store Aviator, som ble vist som prototyp på bilutstillingen i New York tidligere i år, presenteres nå i produksjonsklar utgave. Bilen, som er en tvilling til Ford Explorer, er neppe særlig aktuell utenfor USA, selv om den vil få flere ulike drivlinjer, blant annet en plug-in hybrid-versjon.
Mazda: En viktig bil for det norske markedet er den nye Mazda3. Avanserte plattformer, vektbesparende konstruksjoner og motorer med gode ytelser er pakket inn i et helt nytt designspråk. Modellen skal lanseres både som sedan og kombikupé. Til Norge vil den komme som 5-dørs kombikupé og Mazda3 kommer med selskapets nye motor med betegnelsen ”Skyactive X” – der de beste egenskapene fra en bensinmotor og en dieselmotor er representert.
Mercedes-Benz: Den nye GLE Crossover har vi allerede presentert, men sammen med en helt ny A-Klasse sedan er dette en svært viktig bil for Mercedes i USA. Et par AMG-utgaver er også på plass for å tiltrekke seg oppmerksomhet fra kjøpere av motorsterke luksusbiler.
Mini: Merket har ingen nye modell-premierer i Los Angeles, men bringer med seg ulike spesial- og limited edition modeller til utstillingen, blant annet John Cooper Works Knights Edition.
Nissan: Det er knyttet stor interesse til elbilen Nissan Leaf. Vil fabrikken introduserte den etterlengtede utgaven med større batteri og lenger rekkevidde nå? Det har vært mange spekulasjoner, men det gjettes på at den nye varianten vil få en rekkevidde på 354 kilometer mot 241 kilometer, som er Leafs oppgitte rekkevidde i USA. Den norske importøren oppgir 290 km for dagens utgave etter europeiske målemetoder, og det betyr at nykommeren dermed får rundt 400 km rekkevidde basert på denne… Nissan viser også en facelift av storbilen Maxima, som ikke er blitt solgt i Norge på mange år. Det går også rykter om en helt ny bilmodell som Nissan skal introdusere, men svarer på dette får vi først etter Nissans pressekonferanse.
Porsche: Den nye utgaven får internkode 992 og er den åttende 911-generasjonen siden den ikoniske sportsbilen hadde verdenspremiere i 1963. Bilen har en konvensjonell drivlinje, men det er satt av plass til å integrere et stort batteri i fremtiden. Noen umiddelbare planer om en hybridisering av 911 har Porsche imidlertid ikke.
Rivian: Et nytt amerikansk elbil-merke er under oppseiling, og bruker Los Angeles utstillingen til å gi publikum en bred presentasjon av sine biler. Produsenten, som har overtatt en tidligere Mitsubishi-fabrikk i Illinois, skal bygge en SUV og en pickup, velegnet for terrengkjøring og fritidsbruk. Salgsstart er planlagt til 2020.
Subaru: Det har latt vente på seg, men selskapets første bil med en plug-in hybrid drivlinje er nå et faktum. Modellen, som heter Crosstrek i USA, er den vi kjenner som XV i Europa. Til tross for at komponentene er velkjente, og kommer fra eierselskapet Toyota, synes ytelsene beskjedne. En elektrisk rekkevidde på bare 27 kilometer er ikke imponerende i forhold til den rekkevidden f.eks Toyota Prius er i stand til å levere.
Toyota: Mens Toyota nettopp har relansert Corolla-navnet i Europa, står allerede en ny variant av merkets 12 generasjon av Corolla på selskapets stand i Los Angeles. Denne sedan-modellen deler oppmerksomheten med nye hybride drivlinjer, en oppdatert utgave av Prius, samt kraftigere og mer sporty varianter av mellomklassebilen Camry og luksusmodellen Avalon.
Volkswagen: Elektrisitet står i fokus hos VW, og hovedattraksjonen er en ny konseptbil innenfor I.D.-satsningen. Nå handler det om en varebil-variant av ”Buzz” konseptet som vi har sett tidligere. En batteridrevet e-bike varesykkel er også en av attraksjonene, sammen med en limited edition utgave av VW New Beetle.
Volvo: Selvkjørende biler er fremtiden mener Volvo, og vil vise frem ny teknologi for fremtidens mobilitet