Med introduksjonen av X7 utvider BMW sitt suksessrike SUV-program med nok en modell. Denne gangen snakker vi om en luksusbil i superklassen som også kan leveres med tre seterader.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Amp

Den største SUV’en som noensinne er levert fra BMW har en lengde på hele 5,15 meter, to meter bred og 1,81 meter høy. Akselavstanden på luksusmodellen fra merket med den blå-hvite logoen i fronten er hele 3,11 meter. Med dette lover ikke BMW bare plass og komfort som i en luksusbil, men også mulighetene for en tredje seterad. Selv denne vil være omgitt av oppbevaringsrom, koppholdere, USB tilkobling og samtidig ha et komfortnivå som også egner seg for voksne. Skinnseter er standard i X7 og bagasjeplassen kan varieres mellom 326 og 2120 liter – avhengig av hvor mange av setene som benyttes av passasjerer.

Førerplassen har en helt ny digital cockpit og viser BMW’s nyeste løsninger

Førerplassen i X7 domineres av en hel-digital cockpit der en 12,3” billedskjerm bringer all informasjon til føreren. Av andre høydepunkter finner vi fire-soners klimaautomatikk, belysning som kan skape ulike stemninger i bilen, og ikke minst et tre-delt panorama glasstak. I biler som dette er listen over tilgengelig ekstrautstyr nesten et speilbilde av kjøperens fantasier: Fem-soners klima-automatikk, laserlys, betjeningskontroller med innlagte applikasjoner av krystall, ”et helt ”Sky Lounge” glasstak, samt designer-hjul i 21” eller 22” er bare en håndfull eksempler. BMW X7 er utstyrt med individuell luftfjæring av hver aksel og har et adaptivt støtdempersystem som styres helt elektronisk.

X7 er den største SUV’en BMW noensinne har lansert. Den skal bygges på fabrikken i Spartanburg

En delvis autonom styrefunksjon står også på listen over attraktive tilvalg. Spennvidden over ulike førerassistansesystemer er stor, og strekker seg fra enkle ting som automatisk start-stopp av motoren til radarstyrt automatisk fartsholder, varsling av biler i blindsonen og automatisk oppbremsing ved kollisjonsfare.

Alle versjonene blir utstyrt med åtte-trinns Steptronic girkasse og x-Drive

Ved lanseringen tilbyr BMW fire ulike motoralternativer. Disse finner vi i modellen 40i, utstyrt med en 340 hk (250 kW) sterk seks-sylindret bensinmotor, i to ulike rekke-seks dieselmotorer med henholdsvis 265 hk (195 kW) som modell 30d og 400 hk (294 kW) som modell 50d. Det fjerde alternativet er en V8 bensinmotor med modellbetegnelsen 50i. Denne 462 hk (340 kW) sterke kraftpakken vil ikke være tilgjengelig i Europa. Alle motorer er kombinert med en åtte-trinns Steptronic automatgirkasse og BMW’s firehulsdrift-system x-Drive. Drivlinjene er satt opp slik at X7 får en bakhjulsdrevet karakter. Differensialsperren fra M-modellene med elektronisk styrt låsing i bakakselen er standard på BMW X7 M50d og leveres som tilvalg til X7 x-Drive40i. En spesiell ”off-road” pakke er også tilgjengelig tilvalg for alle modellvarianter med unntak av BMW X7 e-Drive M50d. Da får føreren tilgang til en rekke ekstra brytere for å styre ulike kjøreprogrammer. X7 har modus for ”XSand”, ”xGrus”, ”xStein” og ”xSnø” for optimal fremdrift under ekstreme forhold.

SUV’en blir en ekte sju-seter der det også er komfort på tredje seterad

Markedsintroduksjon vil finnes sted i mars neste år og X7 vil, i likhet med de øvrige X-modellene, bli bygd ved selskapets fabrikk i Spartanburg i USA. Prisene i Norge vil starte på 1 278 500 kroner for den minste dieselutgaven og 1 336 000 kroner for x-Drive 40i, mens toppmodellen i Europa M50d vil få en prislapp som begynner på 1 532 600 kroner. Modellen kommer til Norge på vårparten 2019, og den norske importøren har nå åpnet for bestilling av X7.

Plattformen i den nye X7 er den samme som også den nye Rolls Royce Cullinan bygger på

Her er en liten videopresentasjon av nye BMW X7