Det er Audi som presenterer enn av de største stjernene på den internasjonale bilutstillingen i Los Angeles. Den fire-dørs elektriske konseptbilen vil etter alt å dømme komme i produksjon innen to år.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Newspress

Sammenliknet med amerikanske Tesla har det tatt tid for de europeiske bilprodusentene til å komme opp med konkurrerende modeller, men alt tyder på at vinden er i ferd med å snu. Ikke før har Audi satt e-tron Sportback i produksjon, og sitter med lange bestillingslister, så viser de nok et elbil-konsept. Los Angeles Auto Show var arena for verdenspremieren på e-tron GT. Kontrastene er store: Der den e-tron vi allerede har sett på norsk jord har SUV-aktige proporsjoner og et utseende som minner om en rekke andre Audi-modeller, flytter e-tron GT seg mer i retning Tesla S, men går atskillig lenger.

En høyde på bare 1,38 meter og lang akselavstand gir den nye e-tron GT særpreg

Den nye e-tron GT Concept er lav, bred og har en lang akselavstand. Målet er å gi bilen et lavt tyngdepunkt og sporty kjøreegenskaper. Kraften fra de to elektromotorene, som har en samlet effekt på 590 hk (434 kw) overføres til alle fire hjul gjennom et elektronisk oppbygd Quattro permanent firehjulsdrift-system. Blant annet sørger et ”torque-vectoring” system for at det hjulet som har best veigrep alltid får tilført mest kraft. I motsetning til Audi-modeller utstyrt med konvensjonelle forbrenningsmotorer, finnes det ingen mekanisk sammenkobling mellom bilens to aksler – her er det en motor til hvert hjulpar. Audi har satt sportslighet i fokus, og fremtidens produksjonsmodell er ventet å ha en akselerasjon fra 0-100 km/t på bare 3,5 sekunder, og den når 200 km/t på bare litt over 12 sekunder. Toppfarten er begrenset til 240 km/t for at det fortsatt skal være en akseptabel rekkevidde når den kjøres raskt på f.eks tyske Autobahn.

Sportslig orientert førerplass – Audi tar dette med seg over til sine elbiler

Rekkevidden på konseptbilen er oppgitt til 400 kilometer, og dette er basert på den nye og mer realistiske WLTP-målestandarden. Litium ion batteriet er på 90 kWh og hele batteri-modulen har fått en svært flat utforming for å kunne plasseres under gulvet i kupéen. Det dekker arealet mellom foraksel og bakaksel i hele bilens bredde. Resultatet er at all vekt av betydning er plassert i bilens senter, vektbalansen blir ideell og tyngdepunktet svært lavt. De dynamiske egenskapene til Audi e-tron GT kan best sammenliknes med en midtmotor-sportsbil – som f.eks selskapets egen R8. Men Audi legger ikke skjul på at mange elementer ved bilen er utviklet i samarbeid med Porsche og bygger på erfaringer som også vil komme til syne i Taycan. Lettvekt-karosseriet er bygd opp av ulike materialer. Takseksjonen er laget i karbonfiber mens det i andre deler av karosseriet benytter aluminium. I bærende elementer og sikkerhetssoner er det benyttet høyfast stål.

Ordet GT står for «Grand Tourer» – og nykommeren blir en fin reisevogn for fire personer

Med sin lengde på 4,96 meter er e-tron GT en fullverdig og komfortabel reisevogn for fire personer. En bredde på 1,96 meter er betydelig, og det er lagt vekt på å skape et interiør som ikke bare reflekterer velkjent Audi kvalitetsnivå, men som også bringer inn det sportslige i kombinasjon med valg av bærekraftige materialer. Konseptbilen er utstyrt med to bagasjerom. Tilgangen til det bakerste går gjennom den flate bakluken, og dette bagasjerommet har et volum på 450 liter i konseptbilen. Bagasjerommet foran har et volum på 100 liter. Ikke imponerende størrelser, men vi kan sikkert forvente at ingeniørene vil greie å øke disse volumene ytterligere, under den perioden som går med til å gjøre e-tron GT klar for serieproduksjon. Om det blir vesentlige utseendemessige endringer underveis gjenstår å se – men den ser absolutt spektakulær og attraktiv ut – med sin akselavstand på hele 2,9 meter og en høyde på bare 1,38 meter. De store hjulene med dekk i dimensjon 285/30-R22 understreker også de sportslige ambisjonene Audi har for e-tron GT.