USA og VW er en dårlig kombinasjon for tiden. At det tyske merket har en stor oppgave med å løfte imaget etter dieselskandalen er hevet over enhver tvil. Det blir ikke bedre av at VW-standen i Los Angeles hadde usedvanlig lite spennende å by på.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Friso Gensch og Newspress

Ingen kan med sikkerhet si hva dieselskandalen har kostet VW-konsernet. En ting er foretaksbøter, tilbakekjøp av biler og kjøpere som vender VW-forhandlerne ryggen. Men hva med tapt image, forbrukernes skepsis og de amerikanske myndighetenes vaktsomme øyne? Kan vi i det hele tatt begripe omfanget av det hele? For fjorten dager siden kjørte jeg forbi racerbanen Pikes Peak i staten Colorado.

Her på parkeringsplassen til Pikes Peak Raceway er en av VW USA’s lagringsplasser for tilbakekjøpte biler.

Ved en tilfeldighet oppdaget jeg to bil-transportere med nesten nye VW-modeller svinge inn på en liten grusvei i nærheten. Da jeg fulgte disse med øyene stoppet blikket på et enormt parkeringsområde – som om det skulle være en flyplass i nærheten. Sannheten er at dette er en av de oppbevaringsområdene i USA der VW of America lagrer biler der forbrukerne har krevet kjøpet hevet og bedt VW ta bilen tilbake. Problemet og omfanget er atskillig større enn det vi i Norge fatter…

Lederen for Volkswagen of America har en tøff jobb mens han venter på ID.-modellene

Volkswagen Group har for lengst bestemt at veien til et fornyet image og en fortsatt plass som en av verdens aller største bilprodusenter skal gå gjennom elektriske biler. Mange undersøkelser viser at dieselmotorene i løpet av det siste året har nådd et ekstremt lavt nivå for utslipp, men både politikere og forbrukere er skeptiske. Selv om Norge står i en særstilling når det gjelder andelen el-biler av det totale personbilsalget, begynner det også å bli store salgsvolumer i en rekke store globale markeder. For VW betyr dette at konsernet satser knallhardt på elektriske biler, og det vi har sett så langt har sett av ID. –modeller basert på den ultramoderne MEB-plattformen er imponerende og gir oss store forventninger. Særlig ID. – grunnmodellen, som er i Golf-størrelse og har en uttalt rekkevidde på inntil 600 kilometer på en ladning, kan bli en ”folkebil” slik Nissan har klart å skape med sin Leaf, og Tesla har hatt som ambisjon med sin Model 3. Volkswagens første ID. elbil blir lansert i løpet av 2019.

ID. Buzz ble tatt i mot med et stort engasjement da den ble vist i California tidligere i år

I løpet av det siste halvannet året har VW vist flere spennende ID.-modeller. ID. Crozz er en spennende og visjonært utseende SUV – som foreløpig bare er vist som konseptstudie. Den er imidlertid planlagt for lansering i 2020, og dermed går det neppe lang tid før vi får se en utgave som vil være svært lik den endelige produksjonsmodellen. Vi velger å tro at VW hadde det amerikanske markedet i tankene da de startet utviklingsarbeidet med modellen ID. Buzz. Denne sju- eller åtteseters minibussen er en moderne elektrisk fortolkning av den gamle T1 VW-bussen – som var elsket av amerikanerne. Den nye utgaven hadde verdenspremiere på bilutstillingen i Detroit for snart et år siden, og er senere vist på Pebble Beach. Produksjonsstart skal etter planen finne sted i 2022. Den fjerde, og foreløpig siste elbilen fra VW, er den store familiebilen ID. Vizzion, som også har en planlagt lansering i 2022.

En elektrisk varesykkel vil kanskje begeistere miløbyrådet i Oslo, men i Los Angeles..?

Disse planene setter VW i et ”pausemodus” når det gjelder USA, og hva gjør man da? VW-standen på bilutstillingen i Los Angeles var bygd opp rundt en ny ”Transporter”-konseptversjon av den allerede viste ID. Buzz. Denne ”Cargo” –utgaven bygger på de samme grunnpilarene som ”Buzz” og har de samme vitale målene. Igjen er tanken å forbinde en elsket klassisk modell med moderne teknologi, og dermed skape en elbil med lang rekkevidde, hele 550 km i henhold til WLTP-målenormen. For å skape litt ekstra ”fremtidsvisjon” har VW også utstyrt bilen med et ”digitalt varerom” som automatisk melder opplasting og lossing av hvert enkelt kolli til det sentrale lageret som bilen henter og distribuerer sine varer fra. Også denne ID-modellen skal bli en realitet i 2022.

En vakker solnedgang skaper stemning rundt “Final Edition” av New Beetle i 2019

En litt kortere horisont for markedsintroduksjon er det for den elektriske varesykkelen CARGO e-bike. Denne lette og smidige tre-hjuls el-sykkelen kommer i salg allerede i løpet av 2019. Det gjør også en siste ”Final Edition” utgave av VW New Beetle. Denne modellen går nå inn i sitt aller siste produksjonsår, og det er ingen planer om en erstatning. Dermed settes det en sluttstrek for også denne epoken i historien om VW Bobla. Den spesielle siste utgaven skal bygges i både kupé- og kabriolet-versjoner. Men aller helt skulle nok VW ønske at de hadde hatt et par ID. modeller klar for salg. Både den kompakte modellen ID. og den mer spennende Crozz er nok en svært tiltrengt medisin for at VW skal lege sårene i USA…